Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Jag försöker hänga av så gott jag kan och känslan är att jag hänger av bra från cykeln men som vanligt kan känslan och verkligheten skilja sig något enormt.


Den fråga som slår mig är VAR du tappar den här tiden?

Du ligger krasst 5-7 sekunder efter eliten om vi pratar Åsen. Att du skulle kunna hämta all den tiden mid corner känns helt orealistiskt, frågan är då om det ens är sekunder eller om det är den sista tiondelen du förlorar på att hojen är för låg alt. att du sitter "fel"?

Jag har sett vissa ekLiGa A-förare köra irriterande snabbt på typ ER6or och andra egentligen värdelösa hojar. Tiden där hämtas i att körningen är sådär hållkäften-tight att man vill knivhugga sig i ansiktet när man inser hur många metrar per varv man bara åker med.

Det är svårt att se det på film tycker jag.. Men fundera över, meter för meter, var du verkligen är PÅ gränsen eller ger stålet, och var du hamnar i en Comfort-zone.
 
Sluta analysera sönder din åkning. Originalfjädringen håller garanterat att köra 1.08 med.
Nummer 1 är friska däck. Utan friska däck, hjälper ingen fjädring, bromsar, motor osv osv.
När ska du köra nästa gång?
 
Sluta analysera sönder din åkning. Originalfjädringen håller garanterat att köra 1.08 med.
Nummer 1 är friska däck. Utan friska däck, hjälper ingen fjädring, bromsar, motor osv osv.
När ska du köra nästa gång?

Om det inte blir sprinten på Bikeweek så är nästa körning 29 juli med cashback. Hade velat köra mera men nu har jag lovat att underhålla min familj med semester i 2 veckor framöver vilket dom är väl värda för att ha stått ut med mig :) Friska däck försöker jag köra på så gott det går.
 
Den fråga som slår mig är VAR du tappar den här tiden?

Du ligger krasst 5-7 sekunder efter eliten om vi pratar Åsen. Att du skulle kunna hämta all den tiden mid corner känns helt orealistiskt, frågan är då om det ens är sekunder eller om det är den sista tiondelen du förlorar på att hojen är för låg alt. att du sitter "fel"?

Jag har sett vissa ekLiGa A-förare köra irriterande snabbt på typ ER6or och andra egentligen värdelösa hojar. Tiden där hämtas i att körningen är sådär hållkäften-tight att man vill knivhugga sig i ansiktet när man inser hur många metrar per varv man bara åker med.

Det är svårt att se det på film tycker jag.. Men fundera över, meter för meter, var du verkligen är PÅ gränsen eller ger stålet, och var du hamnar i en Comfort-zone.


Om jag bara ska slänga ur mig något där jag verkligen ser att jag själv tappar tid på banan så är det vid utgång ur böj. Jag kan hänga på vid inbromsning,instyrning och runt böj men ur böj så blir jag alltid akterseglad.

Om detta beror på annat spårval,apex,gaspåslag,bekvämlighet bättre inställd hoj hos vederbörande har jag inte listat ut än. Men jag funderar :)
 
Jag är ingen "rider coach" och jag har bara sett delar av din video, men jag fick i alla fall två intryck:

1) Din sittställning - i princip genom hela kurvan - är väldigt upprätt.
2) Du har en stundtals avvaktande körning på andra delar av banan.

Precis som Agile antyder, ditt största problem kanske inte är det första...? Du har redan kurvhastigheten för att åka fortare än 1.14 och att jobba på detta kommer bara att ge dig någon enstaka sekund. Du kanske skulle vinna mycket mer på att jobba med det andra...? Jobba på att få bort de avvaktande partierna och att därigenom hitta flytet. Som Agile säger - fundera på var du verkligen är på och var du bara "rullar och väntar". Det kan tyckas skämtsamt, men läs citatet som finns i botten på mina inlägg. Du ska hela tiden ha en acceleration åt något håll - framåt, bakåt eller in mot kurvans centrum.

Återigen, jag är ingen "rider coach" och det finns gott om kompetenta instruktörer som kan ge dig råd kring båda dessa saker.
 
Här har du ett annat sätt att sitta på hojen på samma ställe, Robban Gull detta.....

IMG_4300.jpg
 
Gå på gas tidigare.. Men.. Ha friska däck..
Vi har bandagar på månd-tisd på Karlskoga, och det är första gången jag kör där.
Då siktar jag på 1:14 :tummenupp
 
Jag har sett vissa ekLiGa A-förare köra irriterande snabbt på typ ER6or och andra egentligen värdelösa hojar. Tiden där hämtas i att körningen är sådär hållkäften-tight att man vill knivhugga sig i ansiktet när man inser hur många metrar per varv man bara åker med.

Bästa beskrivningen jag hört på länge:rofl

Har egentligen inte i denna tråd att göra men... tog mig från 1.24 till nära 1.20 blankt bara genom att ladda mer inför kurvorna och ha så mycket fart att jag kan glida fram till apex på motorbroms för att sen gå på mjukt, resa upp tidigt och ge tidig fullgas.
 
Om jag bara ska slänga ur mig något där jag verkligen ser att jag själv tappar tid på banan så är det vid utgång ur böj. Jag kan hänga på vid inbromsning,instyrning och runt böj men ur böj så blir jag alltid akterseglad.

Om detta beror på annat spårval,apex,gaspåslag,bekvämlighet bättre inställd hoj hos vederbörande har jag inte listat ut än. Men jag funderar :)

Du kör med original drevning om jag minns rätt. Kolla vad dom andra kör med. Jag får inte tryck ut ur trösen och hårnålen när jag ligger på 2:an med min nuvarande drevning. Och kör jag på 1:an tar oljan slut i motorn innan passet är över...
 
nån som vet hur snabbt det gick runt åsen i början av 90-talet?
kör ju en gammal sexhundra så intressant att veta hur snabbt det gick för dom när dom var nya :)
 
Du kör med original drevning om jag minns rätt. Kolla vad dom andra kör med. Jag får inte tryck ut ur trösen och hårnålen när jag ligger på 2:an med min nuvarande drevning. Och kör jag på 1:an tar oljan slut i motorn innan passet är över...

Ja hela drivlinan är orginal. In i ejjes får jag gå på tvåan för att sedan växla på väg ut ur esset.

Samma sak ur trösen men där är jag något så in i helvetet feg efter 4 krascher i den böjdjävxxxx förra året. Har säkert 1 sekund att hämta bara genom att släppa hämningarna i den böjen och ta med mig fart igenom och ut ur den.

Hårnålen går fint att ta på 2 an trycka ut på lillrakan innan snabb vänstern får jag i 3an sedan 4 an precis ut ur depåböj för att slå i 5an innan inbromsningen inför tröset.

När jag tänker efter använder jag inte mer än 5 växlar på Gelleråsen betyder detta att jag skulle kunna dreva ner fram alt upp bak och få en hoj som skjuter på bättre ur böj?
 
Dreva om. 1 ner fram eller par tre upp bak minst. Sen kan du köra trean genom ejes och räcker den inte fram till hårnålen så kan du iaf växla efter svackan.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top