Kör folk sämre i semestertider?

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Håller ni med mig om att trafiken är farligare nu när semesterfirarna är ute och kör? Annars när jag kör så brukar bilisterna uppföra sig ganska bra men nu har det varit tre tillbud de senaste dagarna.

Senaste var ikväll. Det låg två bilar nära varandra och masade i 75 på 90-väg, jag låg en bit bakom dem. När tillfälle gavs så skulle jag köra om dem. Jag blinkade givetvis i god tid före omkörningen och var väl uppe i typ 90-100 km/h. Men när jag är typ 5 meter bakom den bakre bilen får han för sig att köra om, utan att använda blinkers. Jag tvärbromsar och tutar och får lägga mig i vägrenen på vänster sida som är en halvmeter bred. Bilisten forsätter sin omkörning och när han kört om så kör jag om honom och gav han fingret. Jag såg inte hans reaktion men det kändes rätt.
:arsele
 
Du verkar ha den illusionen att man kan förbättra andras körkunnighet genom att tuta och peka finger, den har förövrigt jag med. När bilisterna bråkar så fintar jag vänster o går höger, det funkar alltid!
 
:hihi


Jag tror inte att de som kör vanligtvis kör mycket sämre. Däremot är det en massa folk som inte brukar köra så mycket som ska till sommar stugan (whatever..) och ta en hel bunt av dem så får man ett gäng som inte kör så mycket och har dålig trafikvana.
Lägg även till alla dessa turister (svenska som utländska) som inte hittar så bra i sin ny omgivning så är lyckan fullständig....

Bäst är att ta det lungt, ha stora marginaler (som du visserligen hade...)
Tuta och visa fingret känns bra, men hjälper inte så mycket... :tungan

:hej
 
HanneZ skrev:
2338349 Du verkar ha den illusionen att man kan förbättra andras körkunnighet genom att tuta och peka finger, den har förövrigt jag med. När bilisterna bråkar så fintar jag vänster o går höger, det funkar alltid!

Illusion? Klart att det är bra att tuta så att dom MÄRKER att dom har klantat sig, det är ju bara då dom kan lära sig. Fingret hjälpte ju knappast men som sagt så kändes det rätt.
 
syltburk skrev:
2338344 Håller ni med mig om att trafiken är farligare nu när semesterfirarna är ute och kör? :arsele
Håller med dig om att det tydligt märks när det är "ledigtider" - även på helgerna. I alla fall här i Stockholm. Det är inte kul att köra i stan när "söndagsbilisterna" är i farten.:3freak
 
syltburk skrev:
2338356 Illusion? Klart att det är bra att tuta så att dom MÄRKER att dom har klantat sig, det är ju bara då dom kan lära sig. Fingret hjälpte ju knappast men som sagt så kändes det rätt.

Märker ofta när man tutar på bilister att de inte har en aning om att de gjort fel, vilket är grymt irriterande.

Och jag kan hålla med om att fler okunniga och oerfarna billister finns på vägarna under semestern. Se bara på de som ligger i vänsterfilen (omkörningsfilen) på motorvägen mil efter mil och inte har en aning om att folk bakom vill om.
 
chili skrev:
2338371 Se bara på de som ligger i vänsterfilen (omkörningsfilen) på motorvägen mil efter mil och inte har en aning om att folk bakom vill om.

Jo jag har råkat ut för ett antal såna typer också, man undrar ju var dom lärde sig köra bil. Det verkar även ha blivit populärt att ligga och köra precis mitt mellan de två filerna. "Det där strecket ska väl vara i mitten av bilen?" :va
 
syltburk skrev:
2338344 Håller ni med mig om att trafiken är farligare nu när semesterfirarna är ute och kör? Annars när jag kör så brukar bilisterna uppföra sig ganska bra men nu har det varit tre tillbud de senaste dagarna.

Senaste var ikväll. Det låg två bilar nära varandra och masade i 75 på 90-väg, jag låg en bit bakom dem. När tillfälle gavs så skulle jag köra om dem. Jag blinkade givetvis i god tid före omkörningen och var väl uppe i typ 90-100 km/h. Men när jag är typ 5 meter bakom den bakre bilen får han för sig att köra om, utan att använda blinkers. Jag tvärbromsar och tutar och får lägga mig i vägrenen på vänster sida som är en halvmeter bred. Bilisten forsätter sin omkörning och när han kört om så kör jag om honom och gav han fingret. Jag såg inte hans reaktion men det kändes rätt.
:arsele

Ärligt talat så låter det som du var i stockholm o körde. det är ju en generell regel att så länge fordonet som kommer för omkörning i vänsterfil inte är jämnsides med dig, så går det 'alltid' att byta fil o lägga sig före... :huvet

tråkigt att man ska behöva leka trafikpolis med det gyllene fingret för att få vissa att fatta att det är inte ett säkert framförande direkt =/ tur att personen inte lyckades knocka av dig iaf!
 
För någon vecka sen (i bil, men ändå) låg det nån apa en halvmeter bakom på ett jävligt irriterande sätt, 70-väg som jag körde knappt 100 på. Så var det en lång sträcka. Efter en rondell blev det 50, och jag saktade ner.. Då kör puckot om mig, trots att han korsar heldragen linje, och glor som fan och räcker upp en näve i biltaket (jag ser inte om det är knytnäve eller långfinger, men det spelar ju mindre roll). Då får han fingret av mig. Det hade han förtjänat..


Men inte nog med det, puckot tränger in framför, stannar och kommer ut ur bilen. Å ena sidan tänkte jag att det här verkar ju vara en väldigt instabil person, som jag inte hade lust att prata med. Å andra sidan tänkte jag att om jag kör vidare nu kanske jag får en nyckel i billacken eller något liknande, och om han gör något sådant får han en polisanmälan mot sig. (Han var fysiskt mindre än jag dessutom.)

Nu blev det inget handgemäng, och han rörde varken mig eller min bil fysiskt, men i korthet skällde jag ut honom för att han körde som en idiot och han skällde på mig för att jag gav honom fingret.


Jag tycker det mest är konstigt att det gjorde så stort intryck på mig, jag brukar inte ta åt mig av idioter i trafiken men det är ju skillnad att prata ansikte mot ansikte.




--- Edit: Tillägg....

För övrigt, rent generellt, tycker jag att det är ett gemensamt ansvar, inte bara polisens, att se till att folk följer reglerna på vägarna.. Se det som civilkurage.

Det är i princip ingen skillnad mot att säga till och stoppa småungar på Ica som slickar på frukten i fruktdisken.


Om man bryter mot regler eller inte är ett personligt val, men man ska fanimig veta vilka regler som finns och konsekvenserna av att inte följa dem.
 
Last edited:
syltburk skrev:
2338344 Håller ni med mig om att trafiken är farligare nu när semesterfirarna är ute och kör? Annars när jag kör så brukar bilisterna uppföra sig ganska bra men nu har det varit tre tillbud de senaste dagarna.

Senaste var ikväll. Det låg två bilar nära varandra och masade i 75 på 90-väg, jag låg en bit bakom dem. När tillfälle gavs så skulle jag köra om dem. Jag blinkade givetvis i god tid före omkörningen och var väl uppe i typ 90-100 km/h. Men när jag är typ 5 meter bakom den bakre bilen får han för sig att köra om, utan att använda blinkers. Jag tvärbromsar och tutar och får lägga mig i vägrenen på vänster sida som är en halvmeter bred. Bilisten forsätter sin omkörning och när han kört om så kör jag om honom och gav han fingret. Jag såg inte hans reaktion men det kändes rätt.
:arsele

Spontant är jag nog av den uppfattningen!
Sen tror jag inte folk kör sämre!
Däremot hittar dom inte och det i sin tur leder till jävligt konstig manövrering av sina bilar.
Skall jag höger??? Skall jag vänster??? Jag skall nog höger.. Nej f-n vänster var det!!

Det finns bara ett sätt att klara sig från "dom där" kör försiktigt som f-n i närheten av bilar.
Var inne i Stockholm och snurrade häromdagen.
Nu har jag inte haft kortet så länge, men jag har väl aldrig varit nära och krocka så många gånger som då..

Det finns ett ord till för "dom", TURISTER..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top