Kör försiktigt tråden. Stockholm.

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Jag har suttit och sökt efter en liknande tråd men inte hittat någon mer än lite spridda trådar om enskilda platser.
(ni får gärna lägga ett inlägg med en länk om jag har fel)

Saken är den att som alla vet så är MC-sässongen fullt igån men det som många av oss glömmer är att det är flera sässonger igång och bland dessa så finns det en viss sässong som påverkar oss alla...VÄGVERKETS sässong!
På flera platser runt om i vårt avlånga land så har den myndighet som borde vara våran vän valt att göra vägarna till defintiva dödssträckor. Det kan vara allt från blöt asfalt till mängder med grus på vägarna som självklart inte är ordentligt skyltade.

Efter att nu har läst en hel del i "olyckstråden 2006" samt lyssnat en del på polisradion och ständigt hör om allvarliga olyckor så känner jag att det är på tiden att det startas en tråd där man kan lägga in aktuella sträckor och områden som man bör ta det extra lugnt på. (nu är inte tanken att det ska vara "den blå/vita bovsnapparen" man varnar för men jag tänker inte vara den som hindrar om någon vill göra detta).

Jag tänker inleda denna tråd med att starkt varna för vägarna: södertäljevägen (257), Sorundavägen (saknar nummer), Rikstensvägen/Västerhaningevägen (saknar nummer).
Flera har kört omkull och flera har skadat sig allvarligt på dessa vägar under den korta tid sässongen har vart igång.
Den senaste idag där jag hoppas att det slutade bra (trots att det lät illa på polisradion)

Hoppas att den här tråden kan komma till nytta för oss i stockholm, och att kanske flera liknande trådar kommer upp för övriga delar av landet.

Well skrev:
2161211 Jepp....jag har läst den.
Tanken med den här tråden är att den ska vara förebyggande och inte en information om folk som redan har skadat sig
Ok, bra initiativ. :tummenupp

Älvsjövägen 271 mellan trafikplats Västertorp och Älvsjö C innehåller en hel del saftiga gropar. Kanske inte den snabbaste vägen men groparna är djupa... :mad:

Spam

Alla vägar där du kan träffa på andra traffikanter eller djur. :brinnerup

Bra initiativ! :tummenupp Vissa vägar är värre än andra.

/Johan

E4 Norrgående vid västberga har vägarbeten inatt och det är inte omöjligt att det kan vara obehagligt att köra där imorgonbitti med hoj.

Well skrev:
2161135
Saken är den att som alla vet så är MC-sässongen fullt igån men det som många av oss glömmer är att det är flera sässonger igång och bland dessa så finns det en viss sässong som påverkar oss alla...VÄGVERKETS sässong!
På flera platser runt om i vårt avlånga land så har den myndighet som borde vara våran vän valt att göra vägarna till defintiva dödssträckor.
Är det några som gör vägarna till dödssträckor så är det vi själva, när vi fläskar på i allt för hög fart och glömmer att köra riskmedvetet och tror att vi är odödliga, eller menar du att Vägverket sprider ut sand och blöter ned asfalten av ren illvilja?

så känner jag att det är på tiden att det startas en tråd där man kan lägga in aktuella sträckor och områden som man bör ta det extra lugnt på
Man bör ta det lugnt på alla vägar där man riskerar att dö och man bör ta det lugnt om väglaget eller medtrafikanterna är sådana att en gnutta lugn kan hindra en från att dö. Man bör även sluta upp med att som MC-förare skylla ifrån sig på allt utom sig själv - "det var bilistjäveln, Vägverket, rådjuret, solen, regnet, gruset, bl.a, bl.a".

sgtpepper skrev:
2163929 Är det några som gör vägarna till dödssträckor så är det vi själva, när vi fläskar på i allt för hög fart och glömmer att köra riskmedvetet och tror att vi är odödliga, eller menar du att Vägverket sprider ut sand och blöter ned asfalten av ren illvilja?

Man bör ta det lugnt på alla vägar där man riskerar att dö och man bör ta det lugnt om väglaget eller medtrafikanterna är sådana att en gnutta lugn kan hindra en från att dö. Man bör även sluta upp med att som MC-förare skylla ifrån sig på allt utom sig själv - "det var bilistjäveln, Vägverket, rådjuret, solen, regnet, gruset, bl.a, bl.a".

Håller med dig till fullo att man som enskild person bör köra lugnt, men fortfarande så finns det 70-vägar som man inte kan köra 30 på för att det är fint rullgrus över hela vägbanan.
Jag tycker att det är bra att varna andra trafikanter för dessa faror då det på flera ställen är mycket bristfällande skyltning.
Jag vill inte se fler MC-förare dö i olyckor den här sässongen! Om du känner att det är ok med dom ständigt ökande dödssiffrorna så fine....du har rätt till den åsikten, men jag tycker att du kan ta din åsikt och skräpa ner en annan tråd (förslagsvis en som är startad av peter wahlbäck eftersom han verkar ha samma syn på mc-förare som dig).

edit: Glömde i min ilska att poängtera att tråden är till för att öka medvetandet och inte för att tipsa om vilka vägar som det går att piska järnet på.

Last edited:
Well skrev:
2163967 Om du känner att det är ok med dom ständigt ökande dödssiffrorna så fine
Vad i helvete skriver du? Det tycker jag verkligen inte, det jag däremot tycker är att vi MC-förare måste börja köra med lite mer riskmedvetande, för i slutändan hänger allt på oss och att skylla ifrån sig räddar fan i mig inga liv.

....du har rätt till den åsikten, men jag tycker att du kan ta din åsikt och skräpa ner en annan tråd (förslagsvis en som är startad av peter wahlbäck eftersom han verkar ha samma syn på mc-förare som dig).
Återigen, vad i helvete är det du skriver din jävla halvapa? Jag kör hoj i stort sett jämt, jag lever för hojkörandet, jag lägger stora delar av mina pengar på mitt hojintresse, så vad egentligen är det för "syn på MC-förare jag har"?

Men visst, fortsätt gärna att vara naiva, skyll på Vägverket och Regeringen, för inte fan är det vårt ansvar att vi olyckorna sker, nej för i helvete, det är Vägverkets fel för att asfalten är blöt! Jajävlariminlillalåda.

sgtpepper skrev:
2164063 Vad i helvete skriver du? Det tycker jag verkligen inte, det jag däremot tycker är att vi MC-förare måste börja köra med lite mer riskmedvetande, för i slutändan hänger allt på oss och att skylla ifrån sig räddar fan i mig inga liv.

Återigen, vad i helvete är det du skriver din jävla halvapa? Jag kör hoj i stort sett jämt, jag lever för hojkörandet, jag lägger stora delar av mina pengar på mitt hojintresse, så vad egentligen är det för "syn på MC-förare jag har"?

Men visst, fortsätt gärna att vara naiva, skyll på Vägverket och Regeringen, för inte fan är det vårt ansvar att vi olyckorna sker, nej för i helvete, det är Vägverkets fel för att asfalten är blöt! Jajävlariminlillalåda.

Som jag sa så är tråden till för att öka medvetandet!
Eftersom du verkar ha sådan grymt bra koll på din hoj och tycker att allt är aldeles ypperligt fint på vägarna överallt så inbjuder jag dig till en körning på vägar som nyligen har "underhållts" av VV i mina trakter så ska vi se vem som sitter i diket och gnäller. Any time any day!
Klart jag fattar vad du menar, det jag poängterar är att du fattar inte vad jag är ute efter. Jag är INTE ute efter att skylla ifrån mig om någonting händer mig när jag är ute och kör. Däremot så skulle jag som person uppskatta om någon hade varnat mig för att det har "missats" med skyltning på en väg som är nylappad och hal som satan.
Jag höll tillochmed på att åka av häromdan i 20 km/h på en 70-väg. Jag tog det jävligt lugnt eftersom jag visste att det va grus där (trots utebliven skyltning), men eftersom det va lite sluttning så gled bara hojjen iväg. Visst jag hade kunnat hoppa av och lett hojjen eftersom jag visste att det va grus där...Till poängen kommer att jag vill inte att mina medtrafikanter ska råka illa ut bara för att det har gjorts en miss i skyltning.

Bättre att vara halvapa än att ha stannat på chimpansstadiet!

IronMike skrev:
2164071 Mår du bra robban ? .. Haha.

:pannkyss :7peta

Mar fint:P kanske inte likt mig att vara sa pass "ansvarlig" men orkar inte dra omkull igen pga grus OM man kan bli varnad innan hehe.
Hur mar du sjaelv?:P

rBy skrev:
2165737 Mar fint:P kanske inte likt mig att vara sa pass "ansvarlig" men orkar inte dra omkull igen pga grus OM man kan bli varnad innan hehe.
Hur mar du sjaelv?:P
Jotack :pannkyss du får montera kraschpuckar å sen gasa i helvet

:yoparty

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...