Kör dubbat, vill sätta på landsvägsdäck. Passar fälgar från...

Klr jocke

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Klr 650
Hej jag kör offroad med dubb (lite läbbigt) men vill sätta på landsvägsdäck till våren. Jag har fått tag i ZX6R fälgar (inte köpta ännu men hyfsat billiga). Är det någon som kan råda mig, funkar det ??
Jag har en Kawa klr 650.......

Kolla först så dom passar i svingen, sen är det bara att försöka klämma dit dom.. =)

Fälgarna........

Zana skrev:
Kolla först så dom passar i svingen, sen är det bara att försöka klämma dit dom.. =)

Fälgarna finns ute i landet så det är svårt att testa. Ett alternativ kanske är att leta upp en zx6r och mäta m.m. men det skulle vara kul om någon vet mera....

Klr jocke skrev:
Fälgarna finns ute i landet så det är svårt att testa. Ett alternativ kanske är att leta upp en zx6r och mäta m.m. men det skulle vara kul om någon vet mera....

Fråga nån som äger en här på forumet...?

Men vad jag vet brukar större sporthojar ha på tok för breda bakfälgar.. Här snackar vi 6tum och uppåt... (15cm+) Sen kommer ju däcket och fläskar till sig utanför fälgen också... Jag misstänker att du inte kommer kunna klämma in den fälgen på din klr...

Man brukar sno fälgarna från mindre sporthojar, typ 250cc brukar passa bra...

Framfälgen kan du nog med ganska stor säkerhet klämma in i gaffeln...

Lycka till!

/Zana

Zana skrev:
Fråga nån som äger en här på forumet...?

Men vad jag vet brukar större sporthojar ha på tok för breda bakfälgar.. Här snackar vi 6tum och uppåt... (15cm+) Sen kommer ju däcket och fläskar till sig utanför fälgen också... Jag misstänker att du inte kommer kunna klämma in den fälgen på din klr...

Man brukar sno fälgarna från mindre sporthojar, typ 250cc brukar passa bra...

Framfälgen kan du nog med ganska stor säkerhet klämma in i gaffeln...

Lycka till!

/Zana

Okej, om jag uppfattar dig rätt så är troligen svingen för smal vid fästet för axeln.
Jag har förövrigt mätt avståndet i svingen och konstaterat att ett 160 däck skulle precis kunna passa (klämmas in).

Jag tackar för infon det låter som om jag får leta efter nya fälgar.

Vilken tum skall förresten bakfälgen ha för att man skall kunna klämma på 150- 160 däck ?

Klr jocke skrev:
Okej, om jag uppfattar dig rätt så är troligen svingen för smal vid fästet för axeln.
Jag har förövrigt mätt avståndet i svingen och konstaterat att ett 160 däck skulle precis kunna passa (klämmas in).

Jag tackar för infon det låter som om jag får leta efter nya fälgar.

Vilken tum skall förresten bakfälgen ha för att man skall kunna klämma på 150- 160 däck ?

Svingen är inte för smal för axeln ( :va ), det är där fälgbanan möter svingen det blir för tight... Du får mäta ca 8,5tum ut från axeln, det är ju där däcket hamnar och det är där fälgen har sin bredd...

Satsa på max 5tum, om det får plats... På en sån fälg passar 150 bra, 160 går att klämma i om man vill...

/Z

Zana skrev:
Svingen är inte för smal för axeln ( :va ), det är där fälgbanan möter svingen det blir för tight... Du får mäta ca 8,5tum ut från axeln, det är ju där däcket hamnar och det är där fälgen har sin bredd...

Satsa på max 5tum, om det får plats... På en sån fälg passar 150 bra, 160 går att klämma i om man vill...

/Z

Hahahaha, då börjar jag förstå vad vi pratar om.

Jag trodde att det var för smalt vid axeln också......
Ja ja man lär sig något nytt varje dag.

Men som sagt, tack för svaren.
/Jocke

Klr jocke skrev:
Hahahaha, då börjar jag förstå vad vi pratar om.

Jag trodde att det var för smalt vid axeln också......
Ja ja man lär sig något nytt varje dag.

Men som sagt, tack för svaren.
/Jocke

Du behöver inte tacka mig, det är ju roligt att kunna hjälpa till ju!!

Och tänk dig en sving, den blir smalare och smalare ju längre fram man kommer eller hur, det är därför det är där framme du ska mäta... :)

Good luck!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back