Kör du "gatåkningar" på bana?

Åker du på bana med din sporthoj?

• Antal röstningar
    0
vågen skrev:
Jag pratade med IF angående att köra bana och det går hur bra som helst enl. han som jag pratade med. Trafikförsäkringen gäller alltid, oavsett var du kör, hur du kör, om du är full/nykter osv.

Enda problemet kunde vara att få ut pengar för att man lagt ner hojen och kvaddat den.

Enligt honom var det bara att köra på och vara glad, jag har halvförsäkring så eventuellt problem med helförsäkringar behöver inte jag tänka på.

Men! jag tror han sa att helförsäkring gäller sålänge du inte tävlar eller tar tid :va

Som sagt, Trafikförsäkring och allt tjaffs mot personskador osv... både för dig och andra parten gäller hela tiden.

Verkar vara många bud från IF.. Prata med skadereglerare de säger annorlunda. IF har nu bestämt sig för att följa trafikskadelagen till punkt & pricka ingen vet vad en "trafikövning" kommer att klassas som i en domstol då inget fall varit upp ännu. Därför har de flesta arragörer av åkningar bannlyst "IF'are", och endel placerar alla "TH'are" i en egen grupp då de täcker ej motpartens skador.

However, att använda helförsäkring i annan än långsam grupp (=inga omkörningar) tycker jag är moraliskt vansinne. Men & andra sidan drabbar det ju inte mina premier mig då jag inte har vagnskada själv. :tungan

Än så länge så kör jag med insidan och pressar inte för utforska yttersta gränsen och klota. Men jag är grymt sugen, därför funderar jag på att skaffa en racehoj för det ändamålet så min fina tiller kan förbli fin. Jag tror detta är det optimala. :banana

hehe.... jag betalar 9800kr/år för en R1 -00, endast trafikförsäkring! -77:a & kort sen våren 2002

F-n knappt lönt att ha mer än trafik på en hoj med några år på nacken, bättre att använda de pengarna när det är dax att byta hoj, eller laga hojen efter banåkning! :3freak

för min del så är det bara en fråga om trafikdelen gäller på bana, något mer vill jag inte ha ändå! :D

DaGaz skrev:
Oj herre jissus.. nej jag har 5423 SEK halvförsäkring är 76'a och haft kortet sen hösten 2002. TL1000R - 99.. Dvs 197kg torr och 137hk.

DaGaz skrev:
Oj herre jissus.. nej jag har 5423 SEK halvförsäkring är 76'a och haft kortet sen hösten 2002. TL1000R - 99.. Dvs 197kg torr och 137hk.

Jag kan tänka mig att betala upp till 10K bara jag får köra bana. Låter konstigt med din försäkring asså vi har ju båda effektstarka hojjar i klass 7. IF = 8172/år (går att ställa av delvis då).. Folksam = 5423 åretruntförsäkring.

Dags att skicka ett tydligt meddelande till IF & TH de flesta gatåkningar är ju ren förarutveckling vilket innebär höjd trafiksäkerhet konstig inställning, vore väl bättre att utforma en policy istället och gå ut med offentligt vad som gäller istället för att gömma sig bakom trafikskadelagen och ignorera de som vill utbilda sig till en bättre förare under säkra omständigheter.. :mattias

Dvs. Byt bolag nu! :yoparty

Jag har den försäkring jag har råd med - kunde jag välja skulle jag ha ett bolag som skyddade vid bankörning. (men jag bor inte i nån Småländsk idyll, hehe).

Pejo skrev:
Jag har den försäkring jag har råd med - kunde jag välja skulle jag ha ett bolag som skyddade vid bankörning. (men jag bor inte i nån Småländsk idyll, hehe).

Mm, ja.. det låter ju ändå konstigt i mina öron att det skiljer så mycket mellan folksam när skillnaden faktist blir negativ för mig (trots att jag bor i en småländs idyll).. :tomten

Kan säga att jag bodde i Linköping innan och det spelade väldigt liten roll på premien när jag flyttade. :)

DaGaz skrev:
Mm, ja.. det låter ju ändå konstigt i mina öron att det skiljer så mycket mellan folksam när skillnaden faktist blir negativ för mig (trots att jag bor i en småländs idyll).. :tomten

Kan säga att jag bodde i Linköping innan och det spelade väldigt liten roll på premien när jag flyttade. :)

Nu känns det som att vi spårar ur lite, men låt mig dra ett exempel bara...

TH ville ha 29kkr för att försäkra en GSXR750 98. För en ZX6R (30 kusar mindre) ville dom ha 9kkr. Min hoj är skitfarlig, och blir jättelätt snodd. Så måste det vara.

Har jag förstått saken rätt så är det endast när det gäller körningar arrangerade av SMC som vissa bolag är förmånligare än andra. När andra arrangörer är inblandade så bedöms det från fall till fall även av de förmånligare bolagen. Av den anledningen så valde jag i våras att inte byta försäkringsbolag från IF. Inget försäkringsbolag har gått ut tillräckligt tydligt vad som gäller då det inte finns reglerat i lagen än så länge. Det har dock inte hindrat mig från att inte köra bana i år. Om försäkringen gäller eller inte har inte spelat någon som helst betydelse även då man kör med SMC. Man får helt enkelt skriva på ett papper där arrangören fråntar sig allt ansvar och att man får stå för sina egna skador oavsett hur de uppkommit. Händer sedan något är det en fråga för försäkringsbolagen att gå in och täcka skadorna i de fallen försäkringen bedöms gälla. Bedöms så inte vara fallet får man helt enkelt pröva det mot lagen. Synd bara att någon stackare får dra ett försäkringsbolag inför rätten med oviss utgång. Tids nog får vi nog svaret. Tills dess är det bara att förutsätta att försäkringen inte gäller och inse att man får stå sitt eget kast och köra därefter. Inget fel med det egentligen. Se till att teckna en extra olycksfallsförsäkring. Den kan vara bra att ha oavsett.

Harmon Rabb skrev:
Se till att teckna en extra olycksfallsförsäkring. Den kan vara bra att ha oavsett.

När jag försökte teckna en extra olycksfallsförsäkring hos Folksam av just det skälet, så räckte det inte med bara en olycksfallsförsäkring, utan den i sin tur krävde ett tillägg, eftersom motorcykelkörning på motorbana är en i deras ögon riskfylld tillvaro.
P.g.a detta krävdes en riskbedömning, vilket gjorde att ärendet i mitt fall drog ut på tiden, så pass att det aldrig hade hunnit bli klart (2 veckor hade dom på sig) tills jag skulle köra på bana = vi skrotade skiten innan det vart klart, på försäkringsbolagets initativ.

"Either way, we're fucked", känns det som.

Kolla runt hos de olika bolagen. Låt någon skadereglerare hos resp bolag titta på det användningsområde du tänkt att försäkringen ska täcka. Det är som du säger möjligt att man måste teckna tillägg för risk sporter. Vart bolagen drar dessa gränser beror från bolag till bolag. Sist jag kontrollerade min olyckfallsförsäkring med If var det inga problem så länge det inte handlar om tävlingsverksamhet. Det får inte heller vara så att man får någon inkomst av det. De har helt enkelt en del standardfrågor där dessa två ingick och några till. Är man på rätt sida av dessa så bör det inte vara några problem om jag förstått saken rätt. Inga tillägg krävdes för de användningsområden jag tänkt mig.

Jag skulle dock inte likställa olycksfallsförsäkringen som någon ersättning för att trafikförsäkringen i vissa fall inte gäller. Trafikförsäkringen är mycket mer omfattande och har ett mycket högre tak. Det bästa vore givetvis om den gäller även när man övningskör på bana. Tills vi får det på svart och vit reglerat i lagen får man helt enkelt ta till en kompromiss. Olycksfallsförsäkringen kan dock vara bra att ha även i andra sammanhang än när man ägnar sig åt bankörning och den är inte dyr alls att teckna.

//Harm

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion