Köptips projektor

juha01 skrev:
Jag har då ALDRIG sett en projektor som ger bild i tv kvalitet.
Oj, du har aldrig sett en CRT i aktion då alltså? De bygger ju i princip på samma princip som en vanlig analog TV, fast det är tre bildrör och så inkluderar de ofta tekniska godbitar som linjedubbling/progressive scan.

Rigge skrev:
Det finns ju en del billiga CRT på blocket http://www2.blocket.se/view/3312163.htm?caller=ggl_s&l=0&c=1&city=0

Är det nåt man vågar köpa?
Köp en barco graphics istället, 808:an är en pålitlig klassiker. Var noga med att kolla så att det inte finns några kemiska utfällningar i vätskan mellan linserna och bildrören (kostar runt 5 papp att fixa). Dubbelkolla även hur långt rören har brunnit. En timme är ungefär som en mil när du köper hoj, om man säger så.

mb skrev:
Köp en barco graphics istället, 808:an är en pålitlig klassiker. Var noga med att kolla så att det inte finns några kemiska utfällningar i vätskan mellan linserna och bildrören (kostar runt 5 papp att fixa). Dubbelkolla även hur långt rören har brunnit. En timme är ungefär som en mil när du köper hoj, om man säger så.

Men jag hittar ju inte dom modeller ni säger sådär bara utan vidare... lägg upp en annons på grejerna jag ska handla så blir det lättare. Helst max 25 mil från Gävle så man kan få en liten demo.

Köp ingen crt om du inte har lust att dras med en stor klump a' 65kg+ och som låter rätt hyffsat också. En liten smidig lcd som man kan flytta mellan rum eller hus är att föredra, även om bilden är bättre på en crt.

Edit/ Min projektor kommer inte att säljas, behåller ALLA stereo/tv-prylar jag köper genom åren för man får inget för dem ändå. Kan vara kul att ha en projektor i varje rum sen också när man uppgraderat några gånger :D

Dee_cati skrev:
Köp ingen crt om du inte har lust att dras med en stor klump a' 65kg+ och som låter rätt hyffsat också. En liten smidig lcd som man kan flytta mellan rum eller hus är att föredra, även om bilden är bättre på en crt.
För rent hembiobruk så har vikten ingen betydelse över huvud taget. Den tar ju inte upp golvyta eller så och sitter på plats för jämnan. Ljudet är inte nödvändigtvis värre än från en vanlig TV.

Jag har pluggat lite på dvdforum nu och har kommit fram till att CRT verkar för krångligt att hålla på med. Jag väntar fortfarande på annonser... släng fram ett par och säg åt mig vad jag ska köpa!! Hellre lite billigare än lite dyrare.

Rigge skrev:
Jag har pluggat lite på dvdforum nu och har kommit fram till att CRT verkar för krångligt att hålla på med. Jag väntar fortfarande på annonser... släng fram ett par och säg åt mig vad jag ska köpa!! Hellre lite billigare än lite dyrare.
Japp, jag har också hängt där från och till (dock ett år sen senast). Crt är krångligt; under huven finns oftast en panel med ett 50-tal analoga rattar och då tilkommer de fysiska manuella justeringarna samt en del digitala inställningar som man sköter via fjärren. Därtill service, hög vikt, låg flexibilitet, stor volym på lådan osv osv. Men bilden är aldrig dålig om man säger så, inte ens på de värsta budget-crt:erna som tillverkats. Inställningarna är bara sport :)

Last edited:
Det är som att prata med sig själv det här.. men nu har jag iallafall handlat en http://www.projectorcentral.com/Mitsubishi-X80.htm för 5000kr. Jag är nöjd fast jag kör den direkt på väggen (vitmålad väv med board :gnissla ) Imorrn ska jag till ikea och handla rullgardin. Är det smart att ha projektorn på en hylla på väggen en bit från taket?

Hmm, ja kollade på www.ikea.se, tupplur är ju bara 60x300... 60 är ju alldeles för smalt!

Last edited:
Rigge skrev:
Men jag hittar ju inte dom modeller ni säger sådär bara utan vidare... lägg upp en annons på grejerna jag ska handla så blir det lättare. Helst max 25 mil från Gävle så man kan få en liten demo.
du skall inte ha en CRT Rigge, inget för dig......du måste ha becksvart för att kolla på en sån, och du kommer samtidigt vänta på att bilden skall bli ljusare......kolla tv på den mitt på dan i totalt mörker.....näääää

Du skulle haft 12.000 att lägga på en projje

Rigge skrev:
Det är som att prata med sig själv det här.. men nu har jag iallafall handlat en http://www.projectorcentral.com/Mitsubishi-X80.htm för 5000kr. Jag är nöjd fast jag kör den direkt på väggen (vitmålad väv med board :gnissla ) Imorrn ska jag till ikea och handla rullgardin. Är det smart att ha projektorn på en hylla på väggen en bit från taket?

Hmm, ja kollade på www.ikea.se, tupplur är ju bara 60x300... 60 är ju alldeles för smalt!
missade sista inlägget, lycka till med din nya proj:)

Rigge skrev:

Tupplur finns i upp till 2m bredd, men det verkar som de håller på att sluta sälja den eller nåt :3freak När jag var på ikea (i GBG) sist så fanns de där iaf.

Projektorn placerar du så att bilden blir lagom stor (på lagom avstånd från duken, använd den optiska zoomen om det behövs, men ej den digitala) och mitt emot duken i lagom höjd så att du inte behöver använda digital keystone.

Jag har min projektor på motsatta väggen och förutom att bilden blir lite för stor fukar det utmärkt.

För stor bild?? Går det??? Nä men seriöst, hur stor bild är "lagom" såhär i början vill jag ha så stor som möjligt men jag antar att det blir jobbigt efter ett tag. Jag har ca: 5 meter mellan väggarna.

Rigge skrev:
För stor bild?? Går det??? Nä men seriöst, hur stor bild är "lagom" såhär i början vill jag ha så stor som möjligt men jag antar att det blir jobbigt efter ett tag. Jag har ca: 5 meter mellan väggarna.

Jag har 3.5 meter och min Z2:a ger som minst 180cm bred bild, det är STORT när man sitter i soffan 2.5 meter från bilden.

De rekommedationer jag sett säger bildbredd=2*tittavstånd. Precis som du säjer blir för stor bild jobbigt i längden. Min förra proj hade ingen zoom, så bilden blev 2,2m bred. Det var häftigt...ett tag :gnissla

Dez skrev:
Jag har 3.5 meter och min Z2:a ger som minst 180cm bred bild, det är STORT när man sitter i soffan 2.5 meter från bilden.

De rekommedationer jag sett säger bildbredd=2*tittavstånd. Precis som du säjer blir för stor bild jobbigt i längden. Min förra proj hade ingen zoom, så bilden blev 2,2m bred. Det var häftigt...ett tag :gnissla

Måste man har ram på duken? Går det inte att fästa den på väggen på någt enklare sätt?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back