Köptips projektor

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag tänkte handla en projektor för runt 7000kr, begagnad. Finns det nåt som funkar för det priset? Jag har inga jättekrav direkt. Vet att det fanns en jättetråd om det här förr men det går ju inte att söka rätt på den :gnissla

Släng gärna in lite annonser på bra grejer och forum eller liknande där man kan lära sig vad som gäller.

I vilket syfte skall du ha projektor? Kolla på film? I så fall från vilket medium.... dator, vhs, dvd? Iaf så är det knappt lönt att leta efter beg. projektorer eftersom du kan hitta en del klart funktionsdugliga för de pengarna du uppger eller ngn tusenlapp till...

Här är lite tester från tidningen m3:

http://www.m3.idg.se/tjanster/Testat_i_M3/default.asp?ProdTyp=5

Notera att priserna kan ha gått ner avsevärt sedan testtillfället.
Själv så var jag mkt imponerad av Sony ES-1. Dels för dess eleganta formgivning men även hantering, fläktljud och bild. Dock har jag inte jämfört med så många andra.

Du borde kunna få en halvskaplig dlp begagnat för det priset. Eller en nybörjar-CRT, t.ex. äldre sony, om du enbart tänkt använda den till hembio.

mb skrev:
Om det är den jag tror att det är så har jag för mig att svärtan är lite klen och färgerna smått kalla. Kostar väl inte så mkt mer ny heller va?

Stämmer säkert.. som jag skrev tidigare så är det nog bättre att söpa nytt istället... ngn tusenlapp till..

Hur som helst, mitt råd är att inte bry sig så mkt om ljusstyrka, pixlar eller specifikationer över huvud taget. Helhetsintrycket av färgerna, kontrasten och djupet i bilden är det som är viktigt tillsammans med "svärtan"; man vill ju inte att allt kolsvart i bilden ska vara grått. Jag föredrar dlp framför lcd om man vill ha en liten smidig och flexibel sak. För ren hembio står sig fortfarande crt med råge, även om de kräver lite skötsel och kärlek.

Jag föredrar lcd eftersom de i regel är tystare och jag ser lite utav "regnbågseffekten".

Jag är ingen expert, men PT-AE300 lär vara en hyfsad projektor för det priset (begagnad).

kolla www.prisjakt.nu

Last edited:
cRoC skrev:
Jag föredrar lcd eftersom de i regel är tystare och jag ser lite utav "regnbågseffekten".

Jag är ingen expert, men PT-AE300 lär vara en hyfsad projektor för det priset (begagnad).

kolla www.prisjakt.nu

Den fick bästa produkt och bästa köp i det testet jag postade..

Jag ska titta på film från DVD, även TV tittande blir det säkert, kanske kör lite från datorn med. 8000:- är max vad det får kosta, jag har andra intressen som också kostar pengar. Det ska vara en lättskött projektor eftersom jag inte har lust att trilskas = CRT?

Varför ska man ha en projektor??? (om man inte bor i en herrgård el dyl)

Skärpa, färger, kontrast osv. blir ju alltid bättre med en konvensionell tv.
Berätta för mig...

juha01 skrev:

Berätta för mig...

Fetstor bild, dessutom har jag ett tomt rum som jag ska göra bio i. En stor TV kostar multum.

juha01 skrev:
Varför ska man ha en projektor???

Jag har det för att jag inte vill lägga de antal 10 tusen en tillräckligt stor TV kostar (50-70") samt att en mindre WS CRT (36"+) eller bakprojektions TV tar alldeles för mycket plats i min lilla etta.

OnTopic: jag köpte en Sanyo Z2 från tyskland http://www.technikdirekt.de/ för ett par veckor sen.
De har Z1:an för runt 9000:- vilket iaf jag tycker verkar prisvärt.

Last edited:
inte att förglömma att storbildstv har dålig bild, enlit mig iallafall. men men, smaken är som baken

köp en panasonic ae300 eller ae500, kan jag rekomendera, billiga är dom också :tummenupp

juha01 skrev:

Berätta för mig...

Beror ju på vilken projektor du har. ;)

Köper du en pt-ae100 så blir du inte besviken om du itne har haft någon projje tidigare. Köpte en sådan för ett eller två år sedan och dras med den fortfarande. Helnöjd med den, även om den lämnar lite kvar att önska nu när man kollat lite andra, nyare modeller. Min nästa projj blir en pt-ae500 helt klart, har inte sett någon mer prisvärd lcd-projj än så länge.
Och kom ihåg att duken gör mer än man tror, så har du råd (vilket en annan inte hade) så köper du en begagnad bioduk för runt 1000-2000:-.
En begagnad ae100 bör du ge ca 5-6k för om den gått runt 1000-1500timmar och är välskött, något mer om den gått mindre. Men folk får dem sålda även för 7-9k också om de inte har bråttom.

Dee_cati skrev:
Köper du en pt-ae100 så blir du inte besviken om du itne har haft någon projje tidigare. Köpte en sådan för ett eller två år sedan och dras med den fortfarande. Helnöjd med den, även om den lämnar lite kvar att önska nu när man kollat lite andra, nyare modeller. Min nästa projj blir en pt-ae500 helt klart, har inte sett någon mer prisvärd lcd-projj än så länge.
Och kom ihåg att duken gör mer än man tror, så har du råd (vilket en annan inte hade) så köper du en begagnad bioduk för runt 1000-2000:-.
En begagnad ae100 bör du ge ca 5-6k för om den gått runt 1000-1500timmar och är välskött, något mer om den gått mindre. Men folk får dem sålda även för 7-9k också om de inte har bråttom.

Ge hit din då! Du får 4000:- :yoparty Har hört att vissa köper rullgardin från ikea och kör med, så kan man ju skaffa en duk sen. Det är skönt att sprida ut utgifterna. Finns det nåt bra ställe för projektor-annonser? www.sportprojektor.com eller så....?

Rigge skrev:
Ge hit din då! Du får 4000:- :yoparty Har hört att vissa köper rullgardin från ikea och kör med, så kan man ju skaffa en duk sen. Det är skönt att sprida ut utgifterna. Finns det nåt bra ställe för projektor-annonser? www.sportprojektor.com eller så....?

Lägg inga större pengar på en duk från början. En tupplur uppspännd på en träram alternativt en vitmålad MDF/spånskiva maskad med sammet/kardborrband bygger man själv för några 100:- och ger ett resultat som inte är speciellt långt ifrån en riktig och dyr duk.

Sen kan ju en tupplur vara sjysst att ha i början innan man bestämt sej för dukplacering och storlek. Det är först därefter man ska börja maska (som för övrigt gör att bilden upplevs som MYCKET bättre)

prisjakt.nu/forum är ett bra ställe att utgå från!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back