Köptips: Projektor.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Min store tjocke far har nu fått för sig att firman behöver införskaffa någon slags projektor för att använda i undervisningen och det är jag som har fått uppdraget att leta fram vad vi ska köpa.

Men hur mycket kan jag om dylika tingestar egentligen? Inget... Därför så tankte jag få lite tips och råd av er som kan något i ämnet.

Användningsområdet kommer att vara till undervisning några timmar någon gång per vecka där den nästan ska ersätta tv och overhead. Helst ska det inte behövas mörkläggningsgardiner för att man ska kunna använda den.

Så:
1. Ljusstyrka?
2. Upplösning?
3. DLP eller LCD?
4. Kontrast?
5. Övrigt?

Ja, jag vet att det finns ett par trådar om ämnet. Men det är ju lite svårt att söka i OT-delen.

Ljusstyrkan är viktigast i det sammanhanget, ihop med kontrasten. Upplösningen på de nya presentationsprojektorerna är inget man behöver kolla efter, de uppfyller alla behov.
4:3 är fortfarande vanligast och de kan ju projicera 16:9 också om än inte äkta.
Så gå in på pricerunner och kolla efter en liten och smidig en som inte väger mer än nåt kilo eller två, och runt 10-15k får du en vettig om du inte ska ha större än runt 100".

LCD är det som han ska ha om han ska köra presentationer och dylikt med den, DLP är mycket ljussvagare och kräver rejäl mörkläggning för att funka.

DLP-projektorer ger ibland ett irriterande regnbågsmönster för vissa personer. Kan vara bra att tänka på om det är en massa olika människor som ska kolla på bilden.

Nu är projektor inhandlad. Det blev en HP vp6321. Farsan verkar nöjd med ljusstyrkan och jag tycker att bildkvalitéten är fullt godtagbar. :)

FIxa hög ljusstyrka och kontrast, det är väl det enda som skulle vara viktigt vid undervisning och presentationer.

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back