Köpte Rave2 ventil idag!

fast_aprilia_rs skrev:
Joo, för det är inte aprilia som tillverkar den utan det är Rotax.

Dom tillverkar dom till sina egna cylindrar!
Det är därför dem passar, för att Aprilians cylinder ser nästan lika dan ut, den funkar i prencip samma oxå !


Tack för svaret, nu förstår jag!
 
fastapriliars in da house:
Det är därför dem passar, för att Aprilians cylinder ser nästan lika dan ut, den funkar i prencip samma oxå !


Det där stämmer väl inte till 100% men jag ska inte lägga mig i eran diskussion längre, ni vet ju redan vad jag tycker & tänker på området....

DP says: Rätt uppsatt är Aprilia RS125 en killer, kolla bara 125Junior RR klassen...
 
Jo, jag vet Jonas!
Det stämmer att Orginal är bäst!
Det är ju uträknat av Aprilia att det är det som funkar bäst !

Men eftersom det är Rotax som gör cylindrarna från början så kan ju deras grejer också passa Rs:ens, det är klart att det inte funkar till 100% på alla, men ifall man har rätt grejor så skall det funkar men fortfarande inte lika bra som Originalet!

www.rotax.com
 
ser man på ;)
det är alltså inte bara rotax som köra sånna avgasportar :tungan
 
DP skrev:
fastapriliars in da house:
Det är därför dem passar, för att Aprilians cylinder ser nästan lika dan ut, den funkar i prencip samma oxå !


Det där stämmer väl inte till 100% men jag ska inte lägga mig i eran diskussion längre, ni vet ju redan vad jag tycker & tänker på området....

DP says: Rätt uppsatt är Aprilia RS125 en killer, kolla bara 125Junior RR klassen...

DP, grejen är ju att aprilias orginaldelar kostar lika mkt som en halv beggad båge :P

tex cylindern går ju på 9999kr om du ska ha orginal väll? det är en hel del pengar och speciellt för den studerande 16-17 åringen som allt som oftast kör rs 125'an...

kan inte tänka mig att en orginal avgasport kostar 1200 utan minst det trippla priset och så vitt jag vet har inte alla möjligheten att bara gräva djupare och djupare i fickan, iaf inte jag...
 
ski-doo har rotax:) och dom har rave från 440 till 800 1000cc har e.Rave

mvh tomas :)
 
fuzzmann in da house:
grejen är ju att aprilias orginaldelar kostar lika mkt som en halv beggad båge


Kan hålla med om att orginaldelarna till Aprilia är ganska dyra men med en rätt uppsatt RS125 med orginal avgasport, rätt bestyckning och ska den vara 11Kw ska den vara Svenskstrypt då behöver du inte lägga ut slantar på ny cylinder för att den skurit, håll på och trixa med Tysksålda 80kph, 11Kw eller med icke orginal konfigurationer på avgasportar, sladdar till solenoider och annat hemmeck så är det klart att dom skär och kostar en attans massa pengar att renovera...

Ta som exempel Berra Racing, Berra hyrde en RS125 Rent-A-Racer av oss åkte hela SM serien, vann klassen och bara för att var på säkra sidan bytte han kolv inför finalen, det hadde inte ens behövts. Det snurrar ca 25st RS125 i 125 Junior, dom flesta 04'or & 05'or, några åker 02'or och jag tror att vi sålt en cylinder till dom iår, ett gäng kolvar och nålllager däremot för har man koll på bitarna så håller det. Det finns så många klåpare & förståsigpåare som tror dom kan allt om dessa hojar, att det är samma motorer som Rotax GoCart & snöskoter, att det finns både det ena och andra som passar. Vi har plockat fram ett pirat cylinderkit från Mitaka som är överkomligt men dom som åker 125Junior måste åka med orginal så vi säljer inte det till dom, mest gatåkare annars är det inte mycket annat än Aprilia Orginal som gäller. Har sett det mest otroliga kommentarer och råd om vad som gäller med RS125 här på Sporthoj, ibland undrar man vad folk tänker med.....

Försöker att ge rätt & riktig info här till dom som undrar men efter att jag laggt upp all info om bestyckningar på förgasare så är det någon som påstår sig veta något helt annat, jag hämtar min info från Aprilia's databaser med info om hur alla dom olika årsmodellerna är specade, sure någon kopierar min info lite då och då men det verkar som om det inte går IN någonstans, man kan ju undra vad dagens 16-åringar använder för att tänka, någon logik finns det som oftast inte men att ifrågasätta tycks vara något som dom lyckats lära ut i skolan, för jag vet inte hur många gånger jag blivit ifrågasatt här men även när jag lägger fram info så lyssnar vissa inte.....

DP says: Vill ni ha rätt & riktig info eller?????
 
fast_aprilia_rs skrev:
ser man på ;)
det är alltså inte bara rotax som köra sånna avgasportar :tungan

Varför sålde du den?

DP skrev:
DP says: Vill ni ha rätt & riktig info eller?????

Ja det är bra med någon som vet vad dom pratar om och som har mer erfarenhet än nåt år. Det uppskattas, iaf av mig.
Sedan finns det killar som faktiskt är riktigt duktiga på att skruva där ute också.

Använd gärna quote funktionen så man förstår vem du svarar på.

När jag ringde starol så visste dom på direkten att den hade skruit pga för litet munstycke innan jag ens han säga att det var vevlagret som hade skurit.
Jag förstår om ni blir less på alla som ringer och snackar men med den attityd jag blev bemöt med tror iaf inte jag blir något vinnande koncept.
 
AndersJohansson skrev:
Varför sålde du den?


Jag tar mig friheten att svara.

Han har inte det hålet som krävs för att trycket i avgasröret ska komma upp i sjävla "Rave2" enheten.

Det kan dock ha funkat om han inte hade missat att sätta dit en sorts ståltråd, utan den kan jag aldrig tro att den funkar.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top