Köpte GPS igår, fan va nice!

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Igår köpte jag en Wayfinder och kopplade till mobiltelefonen, funkar ju hur bra som helst att få röstuppläsning via handsfree...billigt var det också plus att jag slipper att montera en massa prylar, mobilen och gps-enheten i fickan, sedan är det bara att tuta och köra... :banana

Almer skrev:
2146625 bra de. Har lurat på en sån. Vad fick du ge å var?
Mvh andreas

jag köpte den på "the phonehouse" och gav 1800:-, jag tyckte det var billigt, plus att du sedan kan använda den när du är ute och går, smidigt tycker jag...nu har jag iofs inte hunnit testa den så mycket i olika miljöer, men den funkade bra imorse när den fick guida mig till jobbet, ska ut och testa den lite mer ikväll...

MiZou skrev:
2146632 jag köpte den på "the phonehouse" och gav 1800:-, jag tyckte det var billigt, plus att du sedan kan använda den när du är ute och går, smidigt tycker jag...nu har jag iofs inte hunnit testa den så mycket i olika miljöer, men den funkade bra imorse när den fick guida mig till jobbet, ska ut och testa den lite mer ikväll...

hur funkar en sån? Måste du vara online med telefonen så det är blockerat för övriga samtal?
Eller kommer röstkommandona in via en egen kanal från gps enheten?

Jag har en qtek med blåtands gps, programmet och så funkar fint, när man kör bil.
i hjälmen så hör man inte riktigt vad det där fruntimret säger för något. Så jag tänker kränga iväg mina grejor, qtek s100, drygt ett år gammal, blåtands GPS och 1gb minneskort, 4000:-

MiZou skrev:
2146632 jag köpte den på "the phonehouse" och gav 1800:-, jag tyckte det var billigt, plus att du sedan kan använda den när du är ute och går, smidigt tycker jag...nu har jag iofs inte hunnit testa den så mycket i olika miljöer, men den funkade bra imorse när den fick guida mig till jobbet, ska ut och testa den lite mer ikväll...

Är Wayfinder kopplad till ett abonnemang?

Dr.Bike skrev:
2146642 hur funkar en sån? Måste du vara online med telefonen så det är blockerat för övriga samtal?
Eller kommer röstkommandona in via en egen kanal från gps enheten?

nej, den ska inte vara blockerad för samtal, dock kan du inte köra bluetooth-samtal som jag förstod det...men man måste vara online iom att det skickas med gprs, men å andra sidan kostar det väldigt lite, beroende på om man ska ha dynamiska kartor eller om man nöjer sig med röstuppläsning...

Mr_White skrev:
2146650 Är Wayfinder kopplad till ett abonnemang?

ja, men det ingick typ 12 månader i priset för skandinavien, sedan kan du ju köpa till fler länder...

MiZou skrev:
2146664 nej, den ska inte vara blockerad för samtal, dock kan du inte köra bluetooth-samtal som jag förstod det...men man måste vara online iom att det skickas med gprs, men å andra sidan kostar det väldigt lite, beroende på om man ska ha dynamiska kartor eller om man nöjer sig med röstuppläsning...

ja, men det ingick typ 12 månader i priset för skandinavien, sedan kan du ju köpa till fler länder...

Så det går inte att använda om man inte betalar avgiften efter 12mån, eller är det bara kartorna som inte uppdateras då?

Funderar också på en GPS som man kan ha typ i bilen,mc eller när man är ute och går i nån okänd stad i Europa..

nån som har nåt hett tips ? Måste man abonnera på abonnemang ? Det finns väl GPS:er med förladdade kartor ?

Motin skrev:
2146902 Funderar också på en GPS som man kan ha typ i bilen,mc eller när man är ute och går i nån okänd stad i Europa..

nån som har nåt hett tips ? Måste man abonnera på abonnemang ? Det finns väl GPS:er med förladdade kartor ?
som sagt med den jag köpte så är det bara att lägga mottagaren (som är stor som en tändsticksask) i fickan och gå ut och vandra på den okända stadens gator...

Motin skrev:
Måste man abonnera på abonnemang ? Det finns väl GPS:er med förladdade kartor ?
På min GPS-mottagare läggs kartorna på ett minneskort och du kan själv via datorn bestämma vilka kartor som ska vara med och beskära kartorna för att de ska ta mindre plats.
Oftast får man med en karta för tex Skandinavien och kan sedan köpa till kartor för andra länder.
Något abonnemang behövs inte.

Pioneer har släppt sin första bärbara GPS-mottagare men den är nog främst avsedd för bil. Pris runt 6.500:-
http://www.pioneer.se/se/content/press/news/AVICS1.html

Jag har kört med en Garmin 60C ett tag, med en schysst robust Touratech hållare. Inte en massa lull lull som talar om vägen hela tiden. Enkel stryktålig gps med autorouting. Schysst display, vattentålig och känns som skulle kunna ta en del stryk. Kartor har jag separat, Garmin Mapsource City Select, som är lagomt detaljerade. Ska ta och montera dit hållaren på ninjan snart tänkte jag och se hur det funkar.

Fick min wayfinder idag men den fungerar inte :(

Den får inga signaler från sateliterna..Kan sånt bero på dåligt väder? Det är mulet och regnar här nu.

Har en Mio C510... Blåtand till mobilen o öronmusslorna under hjälmen , sen är det bara att tuta o köra. Ska bygga en hållare oxå , så jag kan fästa den på hojarna..... Fungerar perfekt !
Nordiska kartor ligger förinstallerat , övriga Europa följer med på skiva. Bara att köpa till ett SD-minne o trycka över det man behöver.... Enkel att lägga in egna POI o många inställningsmöjligheter. Kan helt klart rekommendera !!:tummenupp

sandstream skrev:
2146967 På min GPS-mottagare läggs kartorna på ett minneskort och du kan själv via datorn bestämma vilka kartor som ska vara med och beskära kartorna för att de ska ta mindre plats.
Oftast får man med en karta för tex Skandinavien och kan sedan köpa till kartor för andra länder.
Något abonnemang behövs inte.

Pioneer har släppt sin första bärbara GPS-mottagare men den är nog främst avsedd för bil. Pris runt 6.500:-
http://www.pioneer.se/se/content/press/news/AVICS1.html

Hört att den skall vara t o m bättre än ex Nuvi 360 vilken jag tycker känns liten och behändig. Hur bra är Pioneeren - hunnit testa ngt?//R

Back