Köpte ett kraftverk idag..

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
hållundan skrev:
Tja, det ser nog konstigt ut att sätta sig över stärkaren och låta brum brum brum. :7peta

Fast du har en jäkla schysst stärkare. Gratulationer till dig.

Hehe jo det ser nog rätt konstigt ut. :hihi

Tackar. :)

Ska man nödvändigtvis prata siffror när man diskuterar högtalare så är det verkansgraden i dB som är den mest intressanta.

abstruse skrev:
Ska man nödvändigtvis prata siffror när man diskuterar högtalare så är det verkansgraden i dB som är den mest intressanta.

Nja. Det finns flera intressanta mätvärden som indirekt påverkar hur förstärkaren arbetar och därmed låter. Vi har impedans, kapacitans och induktans, tre olika värden som varierar beroende på frekvens. Det finns också något som heter fasvinkel, som också den är frekvensberoende, för att bara nämna några. När dessa varierar skapar det problem hos förstärkaren.

Hur en förstärkare reagerar på olika laster mäts enklast med en s.k. kub. Läs mer om konceptet på http://wiki.prisjakt.nu/index.php/Effektkuben.

Många tror säkert att så länge man bygger en riktigt kraftig förstärkare som klarar av att leverera mycket ström så klarar den att driva vilken högtalare som helst, men så är icke fallet. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, och en stor del av "ansvaret" ligger hos högtalarkonstruktören som måste konstruera en högtalare som utgör en så snäll last som möjligt - för en snäll last är en effektiv last, och effekt är det vi vill ha. I form av ljud, inte värme eller distorsion.

McB skrev:
Nja. Det finns flera intressanta mätvärden som indirekt påverkar hur förstärkaren arbetar och därmed låter. Vi har impedans, kapacitans och induktans, tre olika värden som varierar beroende på frekvens. Det finns också något som heter fasvinkel, som också den är frekvensberoende, för att bara nämna några. När dessa varierar skapar det problem hos förstärkaren.

Hur en förstärkare reagerar på olika laster mäts enklast med en s.k. kub. Läs mer om konceptet på http://wiki.prisjakt.nu/index.php/Effektkuben.

Många tror säkert att så länge man bygger en riktigt kraftig förstärkare som klarar av att leverera mycket ström så klarar den att driva vilken högtalare som helst, men så är icke fallet. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, och en stor del av "ansvaret" ligger hos högtalarkonstruktören som måste konstruera en högtalare som utgör en så snäll last som möjligt - för en snäll last är en effektiv last, och effekt är det vi vill ha. I form av ljud, inte värme eller distorsion.

Pratar man högtalare och ett enda tal, så är det verkansgraden, vilket jag påpekade, inget annat. Läs om, läs rätt.

abstruse skrev:
Pratar man högtalare och ett enda tal, så är det verkansgraden, vilket jag påpekade, inget annat. Läs om, läs rätt.

Vilket var precis vad jag gjorde, påpekade. Påpekade att det finns flera intressanta mätvärden på en högtalare som indirekt påverkar förstärkaren. Läs om, läs rätt.

Dessutom heter det verkningsgrad. Eller känslighet, om man så vill. Mäts i dB och är specificerat att mätas vid ett avstånd på 1 meter från högtalaren och med en spänning på 2,83 Volt över ett element med en impedans på 8 ohm. :mattias

Något mer du ville?

Last edited:
McB skrev:
Vilket var precis vad jag gjorde, påpekade. Påpekade att det finns flera intressanta mätvärden på en högtalare som indirekt påverkar förstärkaren. Läs om, läs rätt.

Dessutom heter det verkningsgrad. Eller känslighet, om man så vill. Mäts i dB och är specificerat att mätas vid ett avstånd på 1 meter från högtalaren och med en spänning på 2,83 Volt över ett element med en impedans på 8 ohm. :mattias

Något mer du ville?
2 å 4 ohm?

McB skrev:
2,83 Volt peek-peek? 1 meter ifrån för att kunna mäta ifrån 20Hz pga våglängden?

Hittade ett fint svenskt hemmabio-forum nyss!

För er som är intresserade klicka HÄR!

abstruse skrev:

Själv så tycker jag verkningsgraden är helt ointressant. Varför skulle den vara viktig? :va

McB skrev:
Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Lägg lika mycket pengar på varje del i anläggningen, så blir det bäst.

Enligt min erfarenhet så ska man lägga absolut mest pengar på förstärkaren, det är den överlägset viktigaste delen. Dåliga högtalare kan låta bra med bra förstärkare men bra hötalare låter aldrig bra med dålig förstärkare

honkiie skrev:
Själv så tycker jag verkningsgraden är helt ointressant. Varför skulle den vara viktig? :va

Om det enda man är ute efter är högt ljudtryck så kan den vara intressant. Den är dock viktigast vid konstruktion och elementmatchning, inte som färdig högtalare.

honkiie skrev:
Enligt min erfarenhet så ska man lägga absolut mest pengar på förstärkaren, det är den överlägset viktigaste delen. Dåliga högtalare kan låta bra med bra förstärkare men bra hötalare låter aldrig bra med dålig förstärkare

Hur skulle en dålig högtalare låta bättre än vad den är med en bra förstärkare? Det funkar liksom inte.

McB skrev:
Hur skulle en dålig högtalare låta bättre än vad den är med en bra förstärkare? Det funkar liksom inte.
Ifall du har en dålig bas med ett dåligt steg så måste du ha steget på max för att det ska låta högt och om du har steget på max så blir det förbannat dåligt. Det är ungefär så jag menade. Ifall du har medelmåttiga högtalare och medelmåttig förstärkare så märks det ändå grym skillnad om du köper en fet förstärkare.

McB skrev:
Dessutom heter det verkningsgrad. Eller känslighet, om man så vill.

Jag har fått lära mig andra ordet, återstår att kolla upp.

McB skrev:
Mäts i dB och är specificerat att mätas vid ett avstånd på 1 meter från högtalaren och med en spänning på 2,83 Volt över ett element med en impedans på 8 ohm. :mattias

Något mer du ville?

Jag vet i vilka sammanhang och varför det används. Sista frågan förstår jag inte alls. Men den kanske ställdes av samma anledningar som fick dig att posta bilden på pappsens motor...

abstruse skrev:
Jag vet i vilka sammanhang och varför det används. Sista frågan förstår jag inte alls.

Sista frågan ställdes för att om möjligt få dig att revidera din uppfattning om att verkningsgraden är det enda intressanta mätvärdet på en högtalare, inget annat.

McB skrev:
Sista frågan ställdes för att om möjligt få dig att revidera din uppfattning om att verkningsgraden är det enda intressanta mätvärdet på en högtalare, inget annat.

Som sagt, läs om läs rätt. Jag skrev: "Ska man nödvändigtvis prata siffror när man diskuterar högtalare så är det verkansgraden i dB som är den mest intressanta."

Vilket jag gjorde då många, när man bara pratar högtalare, stirrar sig blinda på hur kraftiga högtalare man har i Watt räknat. Istället borde de måhända intressera sig lite mer för hur lättdrivna högtalarna är och vilken verkansgrad i dB de har. Därav, till alla dessa nissar som enkom fokuserar på hur många Watt deras högtalare mäktar med var budskapet att om man nu bara vill stirra sig blind på en nuffra/egenskap på sina högtalare så kanske man borde titta på något annat istället.

F ö, "mest" utesluter inte andra alternativ, utan visar enbart vad jag tyckte var viktigast.

Därav "mest" och inte "enda" som du felaktigt hänvisat till.

OT: Ska du och Goof till A-torp?

Edit: Stavfle

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...