Köpte en racer

Zilversurfer skrev:
Aha, så Racer bilar är enbart Typ F1 bilar då menar du?

Haha.. Intressant!

Kan berätta att samma tjaffs förekommer där med om vilka bilar som är "riktiga" racerbilar. "touringbilar" vs "racerbilar" ;)

racerbil, (engelska racer, av race: köra ikapp), ensitsig bil som är avsedd för hastighetstävling, vanligen på speciell bana. Det finns olika typ- och storleksklasser, t.ex. formel 1- och formel 3-racerbilar. Se även formelracerbil.

"racerbil." Microsoft® Encarta® Uppslagsverk 2001. © 1993-2000 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

Axxexs skrev:
Haha.. Intressant!

Kan berätta att samma tjaffs förekommer där med om vilka bilar som är "riktiga" racerbilar. "touringbilar" vs "racerbilar" ;)

Där kan jag mer förstå debatten för det är ju sån gigantisk skilnad mellan en formelbil och en blytung touringbil.

Zilversurfer skrev:

Om du inte har några andra exempel på bilar som byggs enbart för racing. Säkert finns det andra exempel än F1. Men jag kan för lite om bilar för att veta säkert. En Porsche GT2 motsvaras av en Ducati 999 R eller Honda RC45.

Nyteknik skrev:
Om du inte har några andra exempel på bilar som byggs enbart för racing. Säkert finns det andra exempel än F1. Men jag kan för lite om bilar för att veta säkert. En Porsche GT2 motsvaras av en Ducati 999 R eller Honda RC45.

Snarare 999RS

Don Quixote skrev:
Där kan jag mer förstå debatten för det är ju sån gigantisk skilnad mellan en formelbil och en blytung touringbil.

Hehe, gör man jämförelse i viktskillnad så är det ungefär samma.
Touringbilar c:a 800-1300kg, formelbilar ~4-600kg.

250r fulltankad 115-120kg, 600-1000 180-210kg fulltankad..

Axxexs skrev:
racerbil, (engelska racer, av race: köra ikapp), ensitsig bil som är avsedd för hastighetstävling, vanligen på speciell bana. Det finns olika typ- och storleksklasser, t.ex. formel 1- och formel 3-racerbilar. Se även formelracerbil.

"racerbil." Microsoft® Encarta® Uppslagsverk 2001. © 1993-2000 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

1. racer, race driver, automobile driver -- (someone who drives racing cars at high speeds)
2. racer, race car, racing car -- (a fast car that competes in races)

Finns många deffenitioner på Racer, Men hittar inget där det endast är fordon som är fabrikstillverkade enbart för racing som kallas för racer.

"Racer, common name for several groups of snakes noted for their speed and agility, and found throughout most of the Americas and Eurasia."
MSN Encarta

:va

Zilversurfer skrev:

http://www.racecar.co.uk/talacrest/

Porschen högst upp verkar kvalificera som en racer.

"This car is one of just two street-legal cars built by Porsche as preproduction prototypes based on the 1996 GT1 racing cars, those racing cars having been entered during that year by out works' team and by customer teams at le Mans and in various FIA-sanctioned races."

Porsche har många fler Race bilar för gata tex denna, byggdes inte i så många ex. men minst 1 ett ex i Sverige. Avsed för Le Mans.

!

Nyteknik skrev:
http://www.racecar.co.uk/talacrest/

Porschen högst upp verkar kvalificera som en racer.

"This car is one of just two street-legal cars built by Porsche as preproduction prototypes based on the 1996 GT1 racing cars, those racing cars having been entered during that year by out works' team and by customer teams at le Mans and in various FIA-sanctioned races."

Bifogat

• 1_9-dauer.jpg
    1_9-dauer.jpg
    34.2 KB · Visningar: 46
Hehe, inte helt otippat bröt tråden ut i en vild 2 vs 4-taktsdiskussion. Tack för alla glada kommentarer i alla fall!

Loader skrev:
Hehe, inte helt otippat bröt tråden ut i en vild 2 vs 4-taktsdiskussion. Tack för alla glada kommentarer i alla fall!

Hmf.. Vad hade du förväntat dig då? Du bjöd ju in alla på diskusionen genom att du skrev, "racer", "räcerhojjar", "moddad gathoj" mm! :D

Nu är det bara att bevisa att DU kan köra den oxå! Du har ju indirekt lovat att köra snabbare än alla andra på racers nu.. :3freak

Axxexs skrev:
Hmf.. Vad hade du förväntat dig då? Du bjöd ju in alla på diskusionen genom att du skrev, "racer", "räcerhojjar", "moddad gathoj" mm! :D

Nu är det bara att bevisa att DU kan köra den oxå! Du har ju indirekt lovat att köra snabbare än alla andra på racers nu.. :3freak

Nu har du läst lite fel, jag har inte lovat nåt annat än att jag ska bli mindre långsam. Jag är en ultrarookie som har som mål att få så mycket bantid som möjligt. Min erfarenhet av hojåkning är 1200 mil på en vtr efter landsväg så jag har mycket att lära. Jag har tänkt inrikta mig på ett träningsår innan jag överhuvud taget ställer upp i nåt race. Tiderna som krävs är jag nog inte riktigt god för än... :gnissla
Jag tog licens och köpte denna hoj för jag ansåg det vara det vettigaste alternativet till att få köra så fort jag vill utan att behöva riskera mitt liv och min ekonomi eftersom jag upptäckte att det enda som är roligt med att köra sporthoj är att köra snabbt. Men snabbt på landsväg o snabbt på bana är som många vet en rätt stor skillnad.

Skickar med lite färska bilder:

Bifogat

• liten1.JPG
    liten1.JPG
    80.7 KB · Visningar: 64
  • liten2.JPG
    liten2.JPG
    94.7 KB · Visningar: 37
  • liten3.JPG
    liten3.JPG
    81.1 KB · Visningar: 39
  • liten4.JPG
    liten4.JPG
    129.4 KB · Visningar: 40
Nyteknik skrev:
Ständig consensus är inget kul.

Definitionen av en racer är ju mycket enkel: alla fordon som är tillverkade enkom för tävlingsbruk. En fyrtaktscross till exempel.

det måste ju inebära att den mesta racern över alla racers är gp hojarna och dom torde ju vara mer racerers än blöj tvitaktarna.

Vi kör ifrån er överallt vilken bana som helst, när och hur som helst. Tvitakten är döende det har ju till och med 14:åringar fattat...

ecce skrev:
det måste ju inebära att den mesta racern över alla racers är gp hojarna och dom torde ju vara mer racerers än blöj tvitaktarna.

Vi kör ifrån er överallt vilken bana som helst, när och hur som helst. Tvitakten är döende det har ju till och med 14:åringar fattat...

Aldriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig :arsele

ecce skrev:

Hehe, tog du i så du sprack nu eller?? :7peta :hihi

ecce skrev:

Eeeeh...

:va

ecce skrev:

Vilka vi? Du då eller?

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back