Köpte en plattskärm igår

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Ja en Hyundai B70A 17" 8ms. Skitbra skärm men när jag packade upp å kopplade in har jag en pixel horisontellt i mitten å 1cm ifrån högra hörnet. 1 pixel gäller garantin för det? Irriterande då den har fastnat som blå färg.

MostWanted skrev:
Ja en Hyundai B70A 17" 8ms. Skitbra skärm men när jag packade upp å kopplade in har jag en pixel horisontellt i mitten å 1cm ifrån högra hörnet. 1 pixel gäller garantin för det? Irriterande då den har fastnat som blå färg.
tror det är 3 eller 7 pixlar sorry. polrn har en MITT i skärmen... röd..

MostWanted skrev:
men om det anses vara inom tolerans så borde ju öppetköp gälla? =)
packa ner skärmen lämna tillbaks den och hämta ny. öppet köp är ju lite si och så med men kan ju alltid prova.

MDM skrev:
6 pixlar... trode 7 men nära skjuter ingen hare:P

beror lite på vilket märke det är också.. har för mig att nån tillverkare hade 0 tilerans mot döda pixlar

Få tillverkare har nolltolerans mot pixelfel. Produktionskonstnaderna medger inte att man sorterar bort skärmar som har enstaka pixelfel. Detta är ett klagoämne som många handlare grämer sig för, då kunderna inte vill ha en skärm med trasiga pixlar, men samtidigt inte vill betala vad det kostar att framställa enbart felfria skärmar.

Öppet köp gäller nästan uteslutan obruten förpackning, så det är tough luck. Vid distansköp (postorder) så har du ju ångerrätt, men då gäller det samtidigt att försäljaren inte anser att du har använt skärmen på sånt vis att den kan anses som begagnad (vilket du, om du packar upp, kopplar in och startar upp enligt min mening har).

Du ska vara glad att den är så pass långt ut i hörnet, tids nog kommer säkert fler pixlar att lägga av så kanske är värt att föröska leva med det.

Ni/vi konsumenter måste stå visa vart skåpet skall stå.

För mig finns det 2 val, att köpa skärmen från en butik som har Nollpixelsfelgaranti eller att be att få packa upp skärmen i butiken och testa den.

Om inte säljaren går med på detta ?, jo då är det bara att leta vidare.

Last edited:
sådärja sa att jag köpt fel storlek bara å gav bort den till min bror å inte tänkt på det vid köpet. vadå långsökt men de gick med på det. de köptet å jag fick köpa en 19" nu utan trasiga pixlar, var lite nervös innan jag starta denna då jag trodde det skulle bli fel här med. vad skulle jag då sagt =) fel igen ge mig en 23" lcd nu

Last edited:
burner skrev:
Ni/vi konsumenter måste stå visa vart skåpet skall stå.

För mig finns det 2 val, att köpa skärmen från en butik som har Nollpixelsfelgaranti eller att be att få packa upp skärmen i butiken och testa den.

Om inte säljaren går med på detta ?, jo då är det bara att leta vidare.

Gissar på att du aldrig själv drivit någon verksamhet? Konsumenter har väldigt bra rättsskydd så det behövs inte så mycket "visa var skåpet ska stå". Tänk om folk istället kunde lära sig att "Man får det man betalar för" istället.

Men visst, om man hittar någon som har nollpixelgaranti så bör du givetvis handla där.

jayjay skrev:
Gissar på att du aldrig själv drivit någon verksamhet? Konsumenter har väldigt bra rättsskydd så det behövs inte så mycket "visa var skåpet ska stå". Tänk om folk istället kunde lära sig att "Man får det man betalar för" istället.

Men visst, om man hittar någon som har nollpixelgaranti så bör du givetvis handla där.

Så du säger att köparen alltid har rätt att byta en skärm om tex. 2 pixlar är trasiga i alla butiker som säljer produkten ?

Allt enligt "Konsumenter har väldigt bra rättsskydd" ?

Eller är det så att säljaren kan använda sig av egna regler som säger "Defekta skärmar bytes ej"

Fallet med TFT-skärmar är speciellt. Eftersom skärmen inte är "defekt" enligt tillverkaren, så får du givetvis inte byta den.

Du kan inte köpa hem saker, och sedan lämna tillbaka/byta bara för att du inte är nöjd. Såvida inte säljaren har lämnat nån fånig "nöjd-kund-garanti" men då har du nog ändå som konsument betalat för det redan =)

Det finns redan flera prejudikat från ARN angående TFT-skärmar, där säljare har blivit tvingade att lämna "rabatt" på skärmar som har haft defekta pixlar, men detta bara pga att säljaren inte har upplyst kunden tillräckligt om pixelgaranti. Samtidigt anser jag nog att kunderna borde ha en vissa kunskapskrav också... Du kan inte köpa en bensinbil, tanka diesel i den, och sedan säga att du inte blev tillräckligt upplyst om att bilen går sönder utav diesel.

Eller köpa en motorcykel och sedan lämna tillbaka den för den inte gick att köra på vintern...

Det jag menar med rättsskydd är alla lagar och regler som egentligen tillåter att kunder är helt dumma i huvudet, vad gäller ångerrätt (vid distansköp), reklamationsrätt och diverse andra lagar.

Nu löste det sig ju ganska bra för killen ifråga, och det var ju smart av honom. Men om du hade haft möjlighet att se det ur en säljares synvinkel så hade du kanske sett annorlunda på det hela. Man kan inte hålla på byta ut skärmar som kostar 3-4000 kr som man kanske själv har tjänat en hundring på att sälja, såvida inte tillverkaren byter ut den i sin tur (dvs, pixelpolicyn godkänner skärmen som defekt).

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg