Köpte defekt MC på Blocket

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Hur är det när man har rättegång mellan 2 privatpersoner får den som förlorar stå för rättegångskostnader? Kan bli dyr läxa om man förlorar
Ja, den som förlorar står för bådas rättegångskostnader samt eventuell logi och föda. Däremot om man kommer över ett visst belopp i tvisten så står försäkringsbolaget för majoriteten av kostnaden. 20% av kostnaden betalas i självrisk. Frågan är hur mycket en dom av det här slaget kostar i sådana fall.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är möjligt, men om han inte testat det någonsin så kan han ju inte hävda att han är säker på att han levererat en felfri hoj till mig och att jag haft sönder den. Det handlar inte om nytt vs begagnat. Det handlar om att säljaren mer eller mindre lurat mig och inte vill ta sitt ansvar.

Om det är ditt anförande inför tinget så kan du nog förbereda dig på att betala säljarens omkostnader redan nu…

Du har själv ett kvitto med något svammel om ”inga kända dolda fel” och du har både här och på Flashback skrivit att du har ingen ABS-lampa eller någon diagnoskod som säger att ABS inte fungerar.

Tinget kommer att gå stenhårt på att det är DU som har undersökningsplikt. Inte säljaren.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är återigen inte mitt fel att han sålde en defekt hoj och inte tar sitt ansvar, och saknar moralisk kompass. Däremot är det mitt fel att jag inte undersökte hojen tillräckligt noga och litade på hans ord, och därefter köpte hojen.

Nej, det har jag givetvis inte, och jag trodde faktiskt inte att så var fallet tidigare. Men så som han beter sig så blir jag mer och mer tveksam.

En tanke jag har är att få den kollad av någon kunnig och eventuellt starta en tvist över alla dolda fel jag hittar som jag skäligen inte kunnat upptäcka oavsett om jag kontrollerat noga eller ej. Eftersom han skriver att det inte finns några dolda fel han känner till och skriver som han gör i meddelandena, hur han hanterar ärendet så börjar jag ifrågasätta om han inte helt enkelt är en bedragare.
Ok du har inga bevis. Vet du att säljaren är bedräglig utan att kunna bevisa det eller spekulerar du bara?

Har säljaren skrivit ”Det finns inga dolda fel”? Jag antar att du gjort en grov omskrivning. Om han verkligen har skrivit att detinte finns några dolda fel, något som för övrigt är omöjligt för någon att säga, så har du en liten chans. Vad var de exakta orden som användes?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
"Det handlar om att säljaren mer eller mindre lurat mig och inte vill ta sitt ansvar. Helt kompromisslös"

Fel #1: Säljaren behöver inte alls ha lurat dig. Varken medvetet eller omedvetet. det är enbart DIN åsikt.

Fel #2: Han har ju faktiskt erbjudit dig 2000SEK i kompensation. Hur kan du kalla det helt kompromisslöst???

Har själv en hoj med ABS men har ännu ej efter 1 år testat "funktionen" dvs medvetet försökt låsa fram eller bakhjul.
Menar du att jag måste försöka göra en "stoppie" innan försäljning för att verifiera funktion?

Troligtvis så har han det, jo.

Nåväl, inte helt kompromisslöst men med tanke på att undersökningsavgiften är på 1555 och att man enligt köplagen kan ha rätt att få det åtgärdat, samt friskriver sig från alla eventuella dolda fel som finns på den så tycker jag att det är oskäligt. Om han hade varit i min sits så hade jag gått med på 3000kr utan att blinka eller att jag tar tillbaka hojen.

Ja, om du säljer en hoj med ABS till någon utan körkort och intygar att den fungerar perfekt för dig och att du varit så nöjd med den så tycker jag inte att det är orimligt att göra en "stoppie".
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Om det är ditt anförande inför tinget så kan du nog förbereda dig på att betala säljarens omkostnader redan nu…

Du har själv ett kvitto med något svammel om ”inga kända dolda fel” och du har både här och på Flashback skrivit att du har ingen ABS-lampa eller någon diagnoskod som säger att ABS inte fungerar.

Tinget kommer att gå stenhårt på att det är DU som har undersökningsplikt. Inte säljaren.

Kan du hänvisa till en dom som styrker att tinget kommer agera så?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej, det kommer aldrig att ske igen. Jag kommer heller aldrig mer köpa en hoj av någon som antingen inte servar den enligt handboken eller är intresserad av att meka. Troligtvis kommer jag bara köpa en hoj i butik fortsättningsvis.
Butiker är långt ifrån någon garanti. Jag blev nyligen blåst när jag köpte en tuono 2020. Hade gått 2k mil och nyservad. Dum som jag var trodde jag att nyservad betyder servad enligt bok, köpte och åkte hem med hojen. Bromsbelägg helt slut. Ventilkontroll inte gjord och punka bak. Bara att bita i det sura äpplet. Service på vissa ställen är byte av vätskor och puts.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Som nån skrev, öppna instrumentet och kolla om det är fulkopplat till ABS lampan ( för det är väl ingen skärm?) Så har du eventuellt ngt att kriga vidare med
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kan du hänvisa till en dom som styrker att tinget kommer agera så?

Nej, det kan jag inte och jag kommer inte att lägga någon tid på det heller. Men jag är hyfsat bevandrad i hur lagboken fungerar och just nu är det din egen miss på området undersökningsplikt som sticker ut som en stor, röd böld från din panna…

Samtidigt som du tjatar vidare om att du har blivit lurad av säljaren. Om det är just ”lurad” du tänker dra till tinget, fundera i så fall på hur du ska bevisa det. Just nu har du ingenting. Du säger själv att varken ABS-lampa eller diagnoskod antyder trasig ABS. Det räcker för att fria säljaren.

Om ABS-lampan är övertejpad eller fulkopplad, eller om säljaren nyligen frågat Yamaha om en offert på ABS-reparation så hamnar saken i en helt annan dager. Men det är upp till dig att bevisa.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Butiker är långt ifrån någon garanti. Jag blev nyligen blåst när jag köpte en tuono 2020. Hade gått 2k mil och nyservad. Dum som jag var trodde jag att nyservad betyder servad enligt bok, köpte och åkte hem med hojen. Bromsbelägg helt slut. Ventilkontroll inte gjord och punka bak. Bara att bita i det sura äpplet. Service på vissa ställen är byte av vätskor och puts.
Håller med dej. Men i mitt fall brutforcen.

Efter ett tag visade det sig att den vadat alternativ drunknat.

Mossa i tanken ja mossa lite överallt.
Resultat blev att bränsle pumpen gav sig typ efter 1 timme och det gått skit ut till spridare, så det blev ny bränsle pump o nya spridare sedan var en pbox paj på ett ställe som krävde att man demonteras rubbet bakifrån inklusive bakaxel klump o kardan för att kunna byta pboxen.

Naturligtvis var det ett säljuppdrag o firman visste inget. Sanna firma som sålde en tuno för ett tag sedan som inte var skyst o även den ett säljuppdrag utan någon vetskap.

Så firmor är lika bra kålsupare som privat.

Sedan har man ju vissa importörer som säljer nya hojar med skeva hjul o dyligt o påstår att det är helt normalt på en ny hoj o det inte är garanti ärende.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Det här låter konstigt tycker jag, om abs-lampan lyser när du startar hojjen och släcks när du kör iväg så är det ett kvitto på att systemet fungerar. Dom tidiga abs-systemen på mc var rätt grov-huggna och inte som dagens finlir, testa istället på en grusväg, det är mitt tips.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
På ett gäng tusen mil så har jag bara behövt bromsa så att ABS går in ett fåtal gånger, kan räkna det på en hand och då kör jag absolut inte som guds bästa barn.
Om det inte finns några lampor eller felkoder som pekar på att det är fel så kan säljaren mycket väl ha trott att allting funkat bra.

Ovanstående har flera andra i tråden nämnt redan, skillnaden är att du inte har någon erfarenhet av att köra hoj vilket är ganska tydligt då du verkar tro att man nitar bromsen vid varje körtur bara för att kolla så ABS funkar, så är absolut inte fallet.

Har full förståelse för att du är förbannad och känner dig lurad då du äntligen lagt en massa pengar på att köpa din första hoj, men det betyder knappast per automatik att säljaren är ett ohederligt arsle som har lurat dig.

Om du bestämmer dig för att dra detta vidare och göra en rättslig sak av det så kommer du i slutändan ha lagt ut ännu mer pengar helt i onödan bara.

Det bästa du kan göra är att knyta näven i fickan och se det som en dyr läxa, vet att det inte är svaret du vill ha men har svårt och se att du skulle få några andra svar här i tråden.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag tror att ditt ABS-system fungerar. Du är nybörjare och har gjort några bromstest och låst hjulen. ABS-systemen från den här tiden är väldigt osofistikerade och enkla. Det var ju först 5-6 år senare som det blev obligatoriskt på mc. Sensorerna i dag är ofta lutningskänsliga och styrda av avancerade "datorer", gyron, accelerometer m.m. och läser av läget minst 50 000 gånger per sekund. Då var det extremt enkla system som läste av läget 10-100 gånger per sekund. Med de gamla systemen upplevs det som att hjulet låser sig. De är helt enkelt så enkla och rent ut sagt dåliga.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, om du säljer en hoj med ABS till någon utan körkort och intygar att den fungerar perfekt för dig och att du varit så nöjd med den så tycker jag inte att det är orimligt att göra en "stoppie".
Nu kommer detta att låta hårt. Men jag har läst alla inlägg och kan inte låta bli att skriva ännu ett (onödigt?) inlägg.

Alltså, en säljare borde göra en stoppie för att du skall vara nöjd? Du som knappt har körkort. Vet du ens vad du begär?

1660330173742.png

Nu har du skrivit en massa inlägg på Sporthoj och på Flashback om detta och sökt stöd för din sak. Det har gått lite så där.

Du har köpt en halvgammal hoj, som dessutom inte är servad på många år (skrev du någonstans). Du har inte undersökt (provkört) den ordentligt. Och du klagar på säljaren och antyder att han är en "rövhatt" för ett fel som du anser att han borde känt till, men som han hävdar är ny information för honom.

Inse att det är du som brustit i din undersökningsplikt, ta smällen och gå vidare i livet. Pröjsa undersökningen (det kanske är något trivialt/billigt?) och laga hojen med begagnade delar från Ebay. Eller kör vidare utan abs.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror att ditt ABS-system fungerar. Du är nybörjare och har gjort några bromstest och låst hjulen. ABS-systemen från den här tiden är väldigt osofistikerade och enkla. Det var ju först 5-6 år senare som det blev obligatoriskt på mc. Sensorerna i dag är ofta lutningskänsliga och styrda av avancerade "datorer", gyron, accelerometer m.m. och läser av läget minst 50 000 gånger per sekund. Då var det extremt enkla system som läste av läget 10-100 gånger per sekund. Med de gamla systemen upplevs det som att hjulet låser sig. De är helt enkelt så enkla och rent ut sagt dåliga.
Omöjligt. I så fall skulle det ju innebära att TS inte blivit lurad av en hemsk blocketbedragare.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror att ditt ABS-system fungerar. Du är nybörjare och har gjort några bromstest och låst hjulen. ABS-systemen från den här tiden är väldigt osofistikerade och enkla. Det var ju först 5-6 år senare som det blev obligatoriskt på mc. Sensorerna i dag är ofta lutningskänsliga och styrda av avancerade "datorer", gyron, accelerometer m.m. och läser av läget minst 50 000 gånger per sekund. Då var det extremt enkla system som läste av läget 10-100 gånger per sekund. Med de gamla systemen upplevs det som att hjulet låser sig. De är helt enkelt så enkla och rent ut sagt dåliga.
Borde ju gå att utreda ganska snabbt genom en redig låsning av bakhjulet vid inbromsning. Från 70 km/h och sen glida fram i 4-5 sekunder.

Eller är det ett sånt lurigt system där man måste bromsa både fram och bak för att den skall lösa ut?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Borde ju gå att utreda ganska snabbt genom en redig låsning av bakhjulet vid inbromsning. Från 70 km/h och sen glida fram i 4-5 sekunder.

Eller är det ett sånt lurigt system där man måste bromsa både fram och bak för att den skall lösa ut?
Ja, absolut om man vet vad man kan förvänta sig för resultat. Min erfarenhet med ABS från den här tiden är, att om man pallnitar med bakbromsen så "låser" hjulet större delen av tiden. ABS funktionen släpper korta perioder så att man inte får sladd. Så enkla och dåliga var de i början.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top