Köpte bil av notoriskt kronofogdeoffer

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jo. Visst är det så men då kan det bara bli frågan om just skulden på fordonsskatten.
Och det blir bara fallet om den som har skulden inte har några andra utmätningsbara tillgångar.
Och i sådant fall så ska TS kunna klara sig undan om han betalar fordonsskatten.
Om TS betalar fordonsskatten så finns ju inte längre någon fordonsrelaterad skuld och då kan inte ianspråkstagande komma ifråga.

Precis. Om TS betalar skatten så klassas ju ärendet som avslutat så om han inte vill bli av med bilen är detta det enda alternativet. Det kanske finns något kryphål för den som är mer insatt men vid en första anblick verkar det som att valen är att antingen betala skatten (som den förre ägaren är skyldig) eller att bli av med bilen.

Frågeställningen var ju dock huruvida de hade rätt att driva in föregående ägares skuld på bilen genom att återta bilen trots ny ägare. Något de enligt länken tydligen har rätt till.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur får man reda på om bilen man ska köpa har en skatteskuld så man slipper göra samma misstag?

Måste man ringa transportstyrelsen eller går det att få ut infon via någon av deras e-tjänster?

Svarar mig själv:

http://www.transportstyrelsen.se/sv...ntroll-av-obetalda-fordonsrelaterade-skulder/

Det rekommenderade sättet är att få säljaren att köra e-tjänst på länkad sida och visa att fordonet är skuldfritt, men det går också att köra något mögigt telefonautosvar...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Japp, självklart. Men övriga skulder är (precis som tex Steffo_bskriver) knappast TS problem. Och enligt TS handlade det om en obetald fordonsskatt, inget annat.

Så betala den och samtidigt lämna in ett anspråk till kronofogden mot säljarn på samma summa +femhundringen till fogden. Sen kan dom inte mäta ut bilen så länge det finns utmätbara tillgångar hos säljaren.

Min känsla är att kronofogden lätt tar lite genvägar men dom skall först dränera den som är betalningsskyldig på det som går. Har han tex nån form av inkomst så tycker jag att TS kan ifrågasätta utmätning. Problemet är att skulden växer och det är troligtvis TS som får betala tillslut ändå, jag hade betalat ASAP och krävt pengarna av säljarn.

Vad är problemet? Bara att bita i det sura men det måste vara bättre än att bli av med bilen.
 

Smagatusk

Guest
Hur mycket pengar handlar det om i det här fallet?

Skatten var från början 2.100 kr, sen lite ränta och skit och kronofogdens 600 spänn skulle jag också behöva betala, så skulden är uppe i lite drygt 3.000 kr. Inga jättesummor men jag kunde gjort nåt roligare än att betalat andras skulder. :(


Precis. Han hade en hel drös med fordringar på sig.

Bättre att kolla upp fordonet så gott det går innan köp samt undvika eventuella hotfulla hembesök som lätt kan gå i den utpekades favör, tyvärr.

Vem har sagt nåt om att vara hotfull? Han har ju ingen telefon så jag måste åka hem till honom. Får väl försöka vädja till hans bättre sida...

Jag känner mig lite tveksam till att dom faktiskt kan driva in pengarna med hjälp av bilen. Bilen har trots allt bytt ägare och skulderna tilhör ju den förre ägaren.
Alltså borde dom ju inte kunna ta bilen för att driva in skulden.
Den som är registrerad ägare när skatten eller avgiften förfaller uppstår är skyldig att betala.
I fallet med fordonsskatten så är det som gäller att den som är ägare till fordonet vid ingången till den månad när skatten skall betalas som är betalningsskyldig.
Dvs i det här fallet så är det solklart så att den som TS köpte bilen av är betalningsskyldig. Visserligen är den obetalda fordonsskatten en fordonsrelaterad skuld vilket innebär att den kan påverka TS men å andra sidan så är det ju somjag förstår det endast en ytterst liten del av dom skulder som säljaren verkade ha.

Så jag tror att det dom säger att dom kommer att utmäta bilen är vad en handläggare säger. I slutändan tror jag att dom får det lite knepigt rent juridiskt om det blir så.

Om dom mot förmodan skulle mäta ut bilen så borde det inte vara några problem för TS att i sådant fall betala skatteskulden för att slippa bli av med bilen. Även om det svider.

Jag förstår hur de tänker, men jag tycker det är surt att det ska drabba någon annan än skuldhavaren. Det är det enda sättet att driva in en skuld på, annars skulle bilen bara byta ägare hela tiden mellan en massa "målvakter".

Det jag undrar är om jag får tillbaka mellanskillnaden, för bilen är ju värd betydligt mer än 3k.

Vad är problemet? Bara att bita i det sura men det måste vara bättre än att bli av med bilen.

Egentligen inget problem. Jag får se det som läropengar. Trådens syfte var att varna andra.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har råkat ut för samma sak för länge sedan. Inte ens förra ägarens skuld, utan längre tillbaka. Det var bara att betala för att få använda bilen. Surt, men sen visste jag att sånt behöver kollas upp innan köp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det jag undrar är om jag får tillbaka mellanskillnaden, för bilen är ju värd betydligt mer än 3k.



Trådens syfte var att varna andra.

Nej, du får nog ingen mellanskillnad om killen har fler skulder, då betalas hans övriga skulder av med resterande värde på bilen, tror jag.

Varningen mottagen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag förstår hur de tänker, men jag tycker det är surt att det ska drabba någon annan än skuldhavaren. Det är det enda sättet att driva in en skuld på, annars skulle bilen bara byta ägare hela tiden mellan en massa "målvakter".

Det jag undrar är om jag får tillbaka mellanskillnaden, för bilen är ju värd betydligt mer än 3k.

Jag är rädd för att om dom tar bilen så får du inte tillbaka någon mellanskillnad.
Det som jag misstänker kommer att hända i sådant fall är att eftersom det finns fordonsrelaterade skulder som är en del av hans skulder så kommer dom att utnyttja möjligheten att ta bilen. Väl återtagen så kommer bilen troligen att användas till att betala samtliga av hans skulder. Dvs om han har 80 000 i skulder så kommer du att få ut eventuell mellanskillnad om dom säljer den för över 80 000.

Dock är det ju så att typiskt sett så är priserna låga på exekutiv auktion. Dvs räkna med ett underpris på bilen om det händer.

Dvs valet är egentligen att betala fordonsskatten så att dom inte kan utnyttja möjligheten att ta bilen då kommer den inte heller att kunna bli en del av dom egendomar som kan användas för att betyala hans skulder.

I annat fall så tar dom troligen bilen och du får inte ut ett öre.

Detta under förutsättning att dom faktiskt bestämmer sig för att ta bilen vill säga. Men dom som hamnar hos kronofogden brukar nog generellt sett inte ha så mycket utmätbara tillgångar misstänker jag.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Fantastiskt bra väg vårat samhälle har tagit.:huvet


Men fogden kan ta tex din sambos ägodelar om du har skulder så teknist sett har dom länge kunnat ta saker av folk som egentligen inte har några skulder.
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Med tanke på hur många såna historier man läser så tycker jag det är hög tid att man ändrar reglerna/lagarna för hur fordonskatten fungerar. Att fordonskattens perioden börjar och avslutas vid ägarbyte. :7peta
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Men fogden kan ta tex din sambos ägodelar om du har skulder så teknist sett har dom länge kunnat ta saker av folk som egentligen inte har några skulder.

Förvisso, men det är ju bara om den skuldfria inte kan påvisa att det är dennes egendom.

Med ett fordon är ju det ganska enkelt att visa på ägandeförhållandet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var nog rätt många som utnyttjade att "sälja" bilen då kronolle började jaga dom så att ingen utmätningsbar egendom fanns kvar, förmodligen ofta till en släkting..
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Svarar mig själv:

http://www.transportstyrelsen.se/sv...ntroll-av-obetalda-fordonsrelaterade-skulder/

Det rekommenderade sättet är att få säljaren att köra e-tjänst på länkad sida och visa att fordonet är skuldfritt, men det går också att köra något mögigt telefonautosvar...

Har man reg. nummer innan man åker och kikar på bilen kan du få uppgifterna skickade till din e-mail.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Man finner rutan där man ska fylla i sin e-mail under "Uppgifter som inte får visas i tjänsten". Detta kunde man förr få via fax, men vem ens använder det idag. :tuttar
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Förvisso, men det är ju bara om den skuldfria inte kan påvisa att det är dennes egendom.

Med ett fordon är ju det ganska enkelt att visa på ägandeförhållandet.

Nej. Om tex din sambo tjänar mycket pengar och dom gör utmätning på din lön så kommer dom ta av både din lön och av din sambos. Så är det iaf om man är gift jag är inte stensäker på att det är samma sak om man inte är gifta.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har man reg. nummer innan man åker och kikar på bilen kan du få uppgifterna skickade till din e-mail.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Man finner rutan där man ska fylla i sin e-mail under "Uppgifter som inte får visas i tjänsten". Detta kunde man förr få via fax, men vem ens använder det idag. :tuttar

Tack. Hittade dock inget om skulder, vare sig på sidan eller mailet jag fick. Men det kanske bara dyker upp om skuld finns.:va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ställ av och göm bilen tills skulden blivit betald? Kanske tar 10 år eller mer men 80 kkr kan nog kronkalle lugga även från en flintskallig.
Alternativt göm bilen och sälj delar från den, tills du tröttnar och överlämnar den till kronkalle.

Du är knappast skyldig att meddela var den finns och är det så illa att du är skyldig att säga det så peka ut en annan plats och säg att bilen måste ha blivit stulen om den inte finns där.
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej. Om tex din sambo tjänar mycket pengar och dom gör utmätning på din lön så kommer dom ta av både din lön och av din sambos. Så är det iaf om man är gift jag är inte stensäker på att det är samma sak om man inte är gifta.

Är man inte gift är man sambo.:7peta
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top