Köpte avkapat slip-on(viper)

Mattewall

Medlem
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
Suzuki Gsf 600 Bandit
Tjena!

Köpte ett avkapat Viper slip-on av misstag.
Såg att den var avkapat och dämparen är ca 33cm lång och original är ca 46-50cm.

Nån som vet vad de blir för inverkan??Den ska sitta på en Suzuki bandit 600

Mvh Matte

Aningen bättre avgasflöde samt högre ljudnivå.. i vilket fall som helst (oavsätt om den är avkapad eller ej) skulle det vara bra med en ombestyckning också (pga. det bättre avgasflödet med slipon), fast jag kan inte svara på om det är helt nödvändigt.

Låter vassare! Tror inte man behöver oroa sig såvida hojen inte går som en påse nötter!

Den kan antingen gå för fet eller snålt, men för att veta det måste man bänka o se på värden!

Bänkning i sig kostar inte många hundringar. Ca: 400-500kr. Tror inte att ett kapat rör skulle ha sådana inverkningar att du måste ta till mappning osv. Såklart är det alltid bra o mappa hojen om man tycker det är värt det.
OBS! Skillnad på att mappa och bänka hojen! Mappning kostar några tusingar och är mer tidskrävande!

Last edited:
Låter vassare! Tror inte man behöver oroa sig såvida hojen inte går som en påse nötter!

Den kan antingen gå för fet eller snålt, men för att veta det måste man bänka o se på värden!

Bänkning i sig kostar inte många hundringar. Ca: 400-500kr.

Jag betalade en 400 för en bänking hos peter på FLR Racing i Vallentuna, trevlig kille :tummenupp

Annars kan man ju köra tricket där man varvar ur hojen med nya sliponet sedan stänger av motorn i farten, för att sedan kolla färgen på tändstiften (svart - fett, vitt - magert, gyllenbrunt - lagom)

Last edited:
Jag betalade en 300 för en bänking hos peter på FLR Racing i Vallentuna, trevlig kille :tummenupp

Annars kan man ju köra tricket där man varvar ur hojen med nya sliponet sedan stänger av motorn i farten, för att sedan kolla färgen på tändstiften (svart - fett, vitt - magert, gyllenbrunt - lagom)

Shit! Den har jag inte hört förut! Fungerar det? Har du provat? :banana

Jag betalade en 300 för en bänking hos peter på FLR Racing i Vallentuna, trevlig kille :tummenupp

Aha där ser man! :) Visste inte om dom där tricken! Nu vet man det också.
När jag bänkade min hoj så käkade den där förbaskade bänken en hel del däck trotts att jag hade rätt lufttryck osv!! :huvet Något jag inte alls tänkte på innan bänkningen. Fick ta o köpa nytt sen! hehe (ok, inte enbart p.g.a. det men det hjälpte på traven)

Shit! Den har jag inte hört förut! Fungerar det? Har du provat? :banana

Antar att du syftar på tricket? Nej jag har aldrig testat det förut, men läst minst 20 trådar där folk nämner just färgen på tändstiftet och att det är en bra "indikation" på om hojen går dåligt.

Tack för svaren!

Då kanske de inte är så illa igentligen.
Men om hojen går bra och man är nöjd så behöver man väll inte bänka?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back