Köpte 15W-50 olja rätt eller fel viskositet?

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Har en zx6r-05 som har gått 400mil köpte motuls 15w-50 300v olja men skulle jag ha köpt 10W-40 ojan istället? Blev lite fundersam är 15W-50 oljan för tjock?
 
I en så ny hoj som gått så lite skulle jag ha bytt till rätt olja. Det är tajta toleranser inne i motorn och oljeflödet blir inte det samma med en tjockare olja.

Det är viktigt med olje flöde genom lagren, det är det som kyler dom. Smörjer gör det ändå. Om tempen är OK.

Troligtvis havererar den inte med den tjocka oljan. Men det är inte tipp topp.
Efter 8000 mil och det börjar bli lite glappt här och där så kan det vara fördel med lite tjockare olja.
Gå tillbaka och byt oljan då, så bråttom är det väl inte!

Mats
 
I en så ny hoj som gått så lite skulle jag ha bytt till rätt olja. Det är tajta toleranser inne i motorn och oljeflödet blir inte det samma med en tjockare olja.

Det är viktigt med olje flöde genom lagren, det är det som kyler dom. Smörjer gör det ändå. Om tempen är OK.

Troligtvis havererar den inte med den tjocka oljan. Men det är inte tipp topp.
Efter 8000 mil och det börjar bli lite glappt här och där så kan det vara fördel med lite tjockare olja.
Gå tillbaka och byt oljan då, så bråttom är det väl inte!

Mats

Grejen är den att jag kan inte lämna tbx den, den är på väg från Italien :näsblod
 
En 15W-50 är väl tunnare än 10W-40 eller har jag blivit helt felunderrättad?

Det undre värdet är när den är som tjockast... o det övre, som tunnast... 10 mindre än 15... MEN... Jag hade sökt i "allt ni trodde ni visste om oljor"... som är en bra guide... sök sök....

O ang oljan.... Så har den väl inget bäst före... Spara den ett tag...
 
Alltså, en 15W är tunnare kall än en 10W... W = Winter
50 är tunnare än 40 vid arbetstemp...

NEJ, du har fel.

10W 40 ÄR en tunnare olja både varm som kall, än 15W 50

Man ska använda rätt olja, om du vill få maximal prestanda både på motorn och smörjningen.
Men som sagt, det kan fungera. Men det är inte optimalt.

Mats
 
I fornstora dar var oljorna "singelgrade".
En olja med viskositet "10" var lättflytande och bra på vintern.
När den blev varm var det blask.
På sommaren passade det bra med en "40" olja emedan den tålde lite värme utan att bli blask.

Moderna "Multigrade" oljor behåller sin viskositet bättre när den blir varm.
Därför finns oljor som flyter lika bra vid 0 gradigt som en "10" olja.
Trots det blir det inte blask vid arbetstemperatur (100 grader?) utan håller ihop smörjfilmen lika bra som en "40" olja.

Då heter den 10W-40.

15W-50 skiljer inte särskilt mycket mot 10W-40 så att man behöver bry sig.
Dock är den lite trögare under hela temperaturområdet, vilket stjäl effekt.
Från både startmotorn och själva motorn under drift.
Kanske en hel hästkraft...
Kan även ta någon sekund längre tid att få upp tryck i alla lager.
Tror inte att det påverkar livslängden på motorn i mätbar mån.

Fungerar kopplingen med 15-50 oljan, så skulle jag köra på den till nästa byte.
Men:
Det är bättre att följa tillverkarens rekomendationer.
Då blir hojjen lättväxlad och trevlig.

BTW: Jag undviker oljor med för stort viskositetsspann.
Har blivit ilurad att tex 5W-50 olja kan kolappsa totalt om den överhettar.
Övre viskositetsvärdet anges ju vid en specefik temperatur.
Jag kör luftkylt.
Därför kan oljan KANSKE bli varmare än mätområdet.
10W-40 är bra.
Utslitna skithojjar häller jag 15W-50 eller 20W-50 i.
Engelska järn häller jag gärna rak 50 olja i.
Den läcker ut långsammare...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top