Lucus
Guest
Köptankar
Funderar på att handla en all-round hoj där man kan ta sig fram överallt med ett fett smile. Jag hade en fireblade 954 innan och det tog emot där vägarna blev sämre. På oreparerade tjälskadade vägar med stora hål i asfalten i södra Polen krypkörde jag i 10-20 km/h när det var som värst. Det var riktigt frustrerande att inte kunna använda kraften i hojen på grund av de dåliga vägarna, samt att min kusin höll på att få hjärnskakning sittande på kutsen. Det känns också som en evighet när man åker på en dålig väg med en plastraket helt enkelt för att det inte är kul och när något inte är kul så känns det som en evighet samtidigt som det går sakta. Ofta när jag råkade hamna på en längre sträcka av sämre kvalitet gjorde det riktigt ont inombords att hojen fick ta så mycket stryk. Men när vägen var fin och nyasfalterad så var bladen en dröm att köra.
Det är framför allt små kurviga outforskade vägar som är i dåligt skick, samtidigt är dessa roliga att spana in och ofta hamnar jag i trassel på dessa sidospår. Större huvudleder med ny asfalt är relativt roliga, men man vill ju uppleva något nytt som att komma till platser man aldrig varit tidigare, klättra upp för kurviga bergsvägar och framför allt att slippa oroa sig för om vägen är körduglig eller inte längre fram. Håller jag mig på samma större asfalterade vägar hela tiden fram och tillbaka så tröttnar jag på det i längden och för att få den kick som jag behöver efter att vägsträckan blir lika bekant som min egna bakficka måste tempot ökas och då blir trafiken ett hinder. I så fall kan jag ju lika bra hålla mig till bana och köra samma monotona sträcka runt men få världens kick från en bred och fin väg utan hämningar med likasinnade. I så fall borde ju bana vara det enda alternativet för mig och en plastraket. Men det är också skönt att cruisa med 150-180 hästar mellan benen och veta att de är tillgängliga…att posera är aldrig fel.
Back to topic, funderar således på någon slags motard/offroade/touring som kan svälja ojämnheter i asfalten och kanske också grus. Hojen ska ha mycket kraft för att ta en passagerare utan att man känner av denna (typ 50-70kg). Ha bra acceleration för att snabbt dra lastbilar och vara fortfarande stabil i 180 km/h. Jag har funderat på tre hojar som fångat mitt intresse det kanske finns flera. Dessa är:
KTM 950 sm
KTM 990 Adventure
BMW GS1200
Provkörde KTM 950 sm förra veckan men jag har svårt att bestämma mig efter en 20 km provtur. Upplevelsen var att gången var rå höll den mest i 1:an, 2:an och 3:an ljudet från piporna var grymt. Hojen har ingen varvräknare och under denna korta etapp tog varvstoppet i ett par gånger. Accelerationen var inte riktigt som på en fireblade 954, saknade att hojen inte satte sig som ett strykjärn eller att jag kunde dra 110 km/h på ettans växel. Den var strypt för att klara alla avgas och ljud- krav så kanske var det därför den inte ville göra powerwheelies, men detta skulle åtgärdas samt ett Acrapovic kitt. Hojen går att sänka ca 4-5 cm så det är ju bra när man är 1,66cm.
Har sneglat på KTM 990 Adventure går att sänka ca 2 cm vad jag förstod. Utan sänkning får jag ner tårna på ena sidan med sänkning kanske det blir tårna på bägge fötterna. BMW GS är stor har ej testat än men ska förmodligen imorgon om jag får ner minst en fot.
Vill: Komma till sköna platser för upplevelser, utan att bry mig om vägen.
Kunna köra om långa lastbilståg fort som ögat.
Känna att hojen ligger som ett strykjärn på vägen (dvs. stabil).
Ps. Såg ett par killar som körde offroad hoj i stan ut från en trottoar och det var inga som hälls problem för dem att bokstavligen svälja en hög trottoarkant och bara plöja vidare. Såg jäkligt skönt ut att slippa tänka på trottoarkanter och farthinder likaså.
Kanske dags att skaffa en sporthoj och en offroad, i så fall är valet enkelt en Suzuki k7 och KTM 950 sm. Risken är stor att jag får ut större delen av den tidigare nämnda kicken bara genom att titta på dem stående i garaget.
Har ni några erfarenheter av dessa motard/offroad/touring maskiner eller andra visdomsord är ni välkomna att kommentera. Finns det någon som har erfarenheten att KTM 950 sm, is it the shit, the ultimate hoj, the dark side of the force…
Funderar på att handla en all-round hoj där man kan ta sig fram överallt med ett fett smile. Jag hade en fireblade 954 innan och det tog emot där vägarna blev sämre. På oreparerade tjälskadade vägar med stora hål i asfalten i södra Polen krypkörde jag i 10-20 km/h när det var som värst. Det var riktigt frustrerande att inte kunna använda kraften i hojen på grund av de dåliga vägarna, samt att min kusin höll på att få hjärnskakning sittande på kutsen. Det känns också som en evighet när man åker på en dålig väg med en plastraket helt enkelt för att det inte är kul och när något inte är kul så känns det som en evighet samtidigt som det går sakta. Ofta när jag råkade hamna på en längre sträcka av sämre kvalitet gjorde det riktigt ont inombords att hojen fick ta så mycket stryk. Men när vägen var fin och nyasfalterad så var bladen en dröm att köra.
Det är framför allt små kurviga outforskade vägar som är i dåligt skick, samtidigt är dessa roliga att spana in och ofta hamnar jag i trassel på dessa sidospår. Större huvudleder med ny asfalt är relativt roliga, men man vill ju uppleva något nytt som att komma till platser man aldrig varit tidigare, klättra upp för kurviga bergsvägar och framför allt att slippa oroa sig för om vägen är körduglig eller inte längre fram. Håller jag mig på samma större asfalterade vägar hela tiden fram och tillbaka så tröttnar jag på det i längden och för att få den kick som jag behöver efter att vägsträckan blir lika bekant som min egna bakficka måste tempot ökas och då blir trafiken ett hinder. I så fall kan jag ju lika bra hålla mig till bana och köra samma monotona sträcka runt men få världens kick från en bred och fin väg utan hämningar med likasinnade. I så fall borde ju bana vara det enda alternativet för mig och en plastraket. Men det är också skönt att cruisa med 150-180 hästar mellan benen och veta att de är tillgängliga…att posera är aldrig fel.
Back to topic, funderar således på någon slags motard/offroade/touring som kan svälja ojämnheter i asfalten och kanske också grus. Hojen ska ha mycket kraft för att ta en passagerare utan att man känner av denna (typ 50-70kg). Ha bra acceleration för att snabbt dra lastbilar och vara fortfarande stabil i 180 km/h. Jag har funderat på tre hojar som fångat mitt intresse det kanske finns flera. Dessa är:
KTM 950 sm
KTM 990 Adventure
BMW GS1200
Provkörde KTM 950 sm förra veckan men jag har svårt att bestämma mig efter en 20 km provtur. Upplevelsen var att gången var rå höll den mest i 1:an, 2:an och 3:an ljudet från piporna var grymt. Hojen har ingen varvräknare och under denna korta etapp tog varvstoppet i ett par gånger. Accelerationen var inte riktigt som på en fireblade 954, saknade att hojen inte satte sig som ett strykjärn eller att jag kunde dra 110 km/h på ettans växel. Den var strypt för att klara alla avgas och ljud- krav så kanske var det därför den inte ville göra powerwheelies, men detta skulle åtgärdas samt ett Acrapovic kitt. Hojen går att sänka ca 4-5 cm så det är ju bra när man är 1,66cm.
Har sneglat på KTM 990 Adventure går att sänka ca 2 cm vad jag förstod. Utan sänkning får jag ner tårna på ena sidan med sänkning kanske det blir tårna på bägge fötterna. BMW GS är stor har ej testat än men ska förmodligen imorgon om jag får ner minst en fot.
Vill: Komma till sköna platser för upplevelser, utan att bry mig om vägen.
Kunna köra om långa lastbilståg fort som ögat.
Känna att hojen ligger som ett strykjärn på vägen (dvs. stabil).
Ps. Såg ett par killar som körde offroad hoj i stan ut från en trottoar och det var inga som hälls problem för dem att bokstavligen svälja en hög trottoarkant och bara plöja vidare. Såg jäkligt skönt ut att slippa tänka på trottoarkanter och farthinder likaså.
Kanske dags att skaffa en sporthoj och en offroad, i så fall är valet enkelt en Suzuki k7 och KTM 950 sm. Risken är stor att jag får ut större delen av den tidigare nämnda kicken bara genom att titta på dem stående i garaget.
Har ni några erfarenheter av dessa motard/offroad/touring maskiner eller andra visdomsord är ni välkomna att kommentera. Finns det någon som har erfarenheten att KTM 950 sm, is it the shit, the ultimate hoj, the dark side of the force…