Köptankar KTM 950 sm

  • Thread starter Thread starter Lucus
  • Start date Start date

Lucus

Guest
Köptankar

Funderar på att handla en all-round hoj där man kan ta sig fram överallt med ett fett smile. Jag hade en fireblade 954 innan och det tog emot där vägarna blev sämre. På oreparerade tjälskadade vägar med stora hål i asfalten i södra Polen krypkörde jag i 10-20 km/h när det var som värst. Det var riktigt frustrerande att inte kunna använda kraften i hojen på grund av de dåliga vägarna, samt att min kusin höll på att få hjärnskakning sittande på kutsen. Det känns också som en evighet när man åker på en dålig väg med en plastraket helt enkelt för att det inte är kul och när något inte är kul så känns det som en evighet samtidigt som det går sakta. Ofta när jag råkade hamna på en längre sträcka av sämre kvalitet gjorde det riktigt ont inombords att hojen fick ta så mycket stryk. Men när vägen var fin och nyasfalterad så var bladen en dröm att köra.

Det är framför allt små kurviga outforskade vägar som är i dåligt skick, samtidigt är dessa roliga att spana in och ofta hamnar jag i trassel på dessa sidospår. Större huvudleder med ny asfalt är relativt roliga, men man vill ju uppleva något nytt som att komma till platser man aldrig varit tidigare, klättra upp för kurviga bergsvägar och framför allt att slippa oroa sig för om vägen är körduglig eller inte längre fram. Håller jag mig på samma större asfalterade vägar hela tiden fram och tillbaka så tröttnar jag på det i längden och för att få den kick som jag behöver efter att vägsträckan blir lika bekant som min egna bakficka måste tempot ökas och då blir trafiken ett hinder. I så fall kan jag ju lika bra hålla mig till bana och köra samma monotona sträcka runt men få världens kick från en bred och fin väg utan hämningar med likasinnade. I så fall borde ju bana vara det enda alternativet för mig och en plastraket. Men det är också skönt att cruisa med 150-180 hästar mellan benen och veta att de är tillgängliga…att posera är aldrig fel.

Back to topic, funderar således på någon slags motard/offroade/touring som kan svälja ojämnheter i asfalten och kanske också grus. Hojen ska ha mycket kraft för att ta en passagerare utan att man känner av denna (typ 50-70kg). Ha bra acceleration för att snabbt dra lastbilar och vara fortfarande stabil i 180 km/h. Jag har funderat på tre hojar som fångat mitt intresse det kanske finns flera. Dessa är:
KTM 950 sm
KTM 990 Adventure
BMW GS1200

Provkörde KTM 950 sm förra veckan men jag har svårt att bestämma mig efter en 20 km provtur. Upplevelsen var att gången var rå höll den mest i 1:an, 2:an och 3:an ljudet från piporna var grymt. Hojen har ingen varvräknare och under denna korta etapp tog varvstoppet i ett par gånger. Accelerationen var inte riktigt som på en fireblade 954, saknade att hojen inte satte sig som ett strykjärn eller att jag kunde dra 110 km/h på ettans växel. Den var strypt för att klara alla avgas och ljud- krav så kanske var det därför den inte ville göra powerwheelies, men detta skulle åtgärdas samt ett Acrapovic kitt. Hojen går att sänka ca 4-5 cm så det är ju bra när man är 1,66cm.

Har sneglat på KTM 990 Adventure går att sänka ca 2 cm vad jag förstod. Utan sänkning får jag ner tårna på ena sidan med sänkning kanske det blir tårna på bägge fötterna. BMW GS är stor har ej testat än men ska förmodligen imorgon om jag får ner minst en fot.

Vill: Komma till sköna platser för upplevelser, utan att bry mig om vägen.
Kunna köra om långa lastbilståg fort som ögat.
Känna att hojen ligger som ett strykjärn på vägen (dvs. stabil).

Ps. Såg ett par killar som körde offroad hoj i stan ut från en trottoar och det var inga som hälls problem för dem att bokstavligen svälja en hög trottoarkant och bara plöja vidare. Såg jäkligt skönt ut att slippa tänka på trottoarkanter och farthinder likaså.

Kanske dags att skaffa en sporthoj och en offroad, i så fall är valet enkelt en Suzuki k7 och KTM 950 sm. Risken är stor att jag får ut större delen av den tidigare nämnda kicken bara genom att titta på dem stående i garaget.

Har ni några erfarenheter av dessa motard/offroad/touring maskiner eller andra visdomsord är ni välkomna att kommentera. Finns det någon som har erfarenheten att KTM 950 sm, is it the shit, the ultimate hoj, the dark side of the force…
 
Ett par bilder med ett lite högre kåpglas, kanske går att cruisa i 180km/h :tungan
 

Bifogat

  • sonyt10081.jpg
    sonyt10081.jpg
    123.4 KB · Visningar: 165
  • 117407926-M.jpg
    117407926-M.jpg
    54.6 KB · Visningar: 88
  • ws2fx1.jpg
    ws2fx1.jpg
    109.1 KB · Visningar: 127
Att jämföra 950SM och 950/990 Adventure är inte rättvist, i mina ögon. Jag har haft en 950 Adventure och provkört SM'en och tycker inte ens dom faller inom en jämförbar kategori.

SM är en ren bushoj och DV är mer en "åkalångtochkörapådåligavägar"-hoj. Näe, som det låter på dig så ska du ha Adventuren. Det är en FET hoj. :crash
 
Att jämföra 950SM och 950/990 Adventure är inte rättvist, i mina ögon. Jag har haft en 950 Adventure och provkört SM'en och tycker inte ens dom faller inom en jämförbar kategori.

SM är en ren bushoj och DV är mer en "åkalångtochkörapådåligavägar"-hoj. Näe, som det låter på dig så ska du ha Adventuren. Det är en FET hoj. :crash

Är SM bara en bushoj... för jag funderar på att ta en långtur på si så där 2 ggr 100 mil med den. Jag provkörde BMW GS1200 först idag och sen testade jag en KTM 990 Adventure och det är som natt och dag. BMW:en är som en bil med bra acceleration samt att den mycket tyngre än Advneture. Adventure är rapp som attan men det känns lite konstigt att sitta så pass högt med ett helt kapell framför sig. Med kapellet menar jag det orange kåpskyddet som sträcker sig i någon slags lateralt vertikal vinkel.

Just nu lutar det ännu mer mot en KTM 950 SM, frågan är bara om det är något för långturen?


Tack ska kolla denna tråd
 
Last edited:
Nya tigern kanske kan vara något:
wallpaper_tiger_fb_1024x768.jpg
 

Just nu lutar det ännu mer mot en KTM 950 SM, frågan är bara om det är något för långturen?

Långtur och kåplöst rimmar jävligt dålig men det kanske bara är i min värld. Jag gillar Adventuren bra mycket mer än 1200GS men det är ju som alltid en fråga om tycke och smak. :)

Äsch, vafan vet jag egentligen?
 
Nya tigern kanske kan vara något:

Den såg riktigt nice ut :tuttar hade helt glömt bort Triumph

Såg på nätet att det finns en återförsäljare i Lomma (Mitonga Racing), skulle varit bra med en provtur, ska slå en pling och höra om de har ett demoex.
 
Jag vill ha en GS, mest för att den ser så satans rå ut.....
 
Jo GS1200 ser rå ut, den är majestätisk väger märkbart mer än konkurrenterna men som tur är märks inte vikten när man svänger med den. Jag blev överraskad hur pass lätt svängd den var, den bara ville lägga sig ner. En annan grej som jag upplevde som rå var att den drar till höger när man gasar, som motorhuven på en bil. Det sistnämnda upplevde jag som underligt på en motorcykel (pga motorns konstruktion) men försäljaren försäkrade att det var en vanesak. Därtill är vänster blinkersknapp placerad vid väster handtag och höger blinkersknapp vid höger handtag. Men nu behövs det en tredje knapp för att stänga av blinkers och denna har placerats vid sidan om gasen. Vilket är lite olyckligt för att det är lätt att råka dra på gasen när man sträcker tummen för att trycka på denna av-knapp. Ofta har man en låg växel som 1:an när man blinkar för att svänga och att fumla till med tummen över av-knappen kan man som oförsiktig hamna i någons bakdel. Förmodligen är detta en vanesak ocskå. För övrigt fanns det många fler knappar hehe men dessa gjorde bara hojen soft (knapp för uppvärmda handtag m.m.)

Däremot om vi snackar KTM 990 Adventure så är denna maskin verkligen rå rakt igenom. Jag har inte åkt många hojar därför är det lite knapert med referenspunkter, men denna var uber brutal. Känslan var som att sitta på en vulkan och ha full kontroll med högerhanden hur mycket magma man vill ska välla upp. Responsen kändes direkt rakt genom ryggmärgen in i huvudet ut i handleden, helt fantastiskt. Jag ville bara fortsätta att leka med gasen genom att dutta en millimeter på och av.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top