Köptankar: Enduro

Akuma

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2013
Hoj
Yamaha XT660 Akuma
Hej,

Funderar på att köpa mig en enduro men är lite tveksam då man måste underhålla hojen så frekvent. Läste någonstans att om man kör 60 min så får man som minst lägga 60-80 min på underhåll och service. Att behöva byta luftfilter efter varje körning, eller åtminstone tvätta det, samt byta olja var 5:e timma är kanske inte så svårt men det tar ju sin tid. Blir ju också kostsamt då filter, olja mm inte är gratis.

Är ju bortskämd med min XT660 som jag bara tvättar några gånger per säsong och som jag lämnar in på årsservice för en struntsumma. Hojen bara går och går, aldrig något problem med den. Endurohojar verkar det ju vara problem med hela tiden trots att folk servar som galningar och då pratar vi inte elitförare som kör skiten ur hojarna på tävlingar utan vanliga motionärer som puttrar runt i skogen.

Mellan tummen och pekfingret, vad kostar det per säsong att köra och underhålla en enduro? Skriv gärna hur många timmar du kör för den kostnaden och hur många timmar du lägger ner på underhåll och service.

Hojen jag funderar på att köpa är en GasGas EC 300 då man köpa den ny för ~52,000 kr hos importörer som sysslar med gråimport (har läst att om man köper en gråimporterad hoj så får man ingen goodwill?).

KTM 300 EXC verkar ju vara en bästsäljare men är den värd ~26,000 kr mer som den kostar hos auktoriserade återförsäljare?

/Akuma

...det handlar mest om tvätt i slutändan ändå.

Och allt är värt det, köper du billigt beggat köper man dyrt ofta, just för att det slarvats med förebyggande underhåll (som att hålla koll på att ekrarna är spända, lager är uppsmorda), och det blir bara värre ju längre ned i motionsträsket man kommer, 4e ägaren är ofta en sådan som åker lite för skojs skull i gummistövlarna och ställer den mot husväggen skitig i väntan på nästa runda om tre veckor.. :crash

Köper man nytt får man en stygg smäll i andrahandsvärdet, vilket blir lite trist om man köper fel hoj för det man tänkt ha den till.
Tvåtakt är grymt i skogen och till bus, men suger något fruktat att transportera sig på, det är av/på.
Jag läste nyss en kul jämförelse, tvåtakt är lite som att ha en 5-åring med ADHD med sig i bilen "are we there yet?".

Och en 300a är ett monster, som kommer försöka slita huvudet av dig när du minst anar det.
Visst är den from som ett lamm när man håller den på hög växel och nyttjar det fina bottenvridet, men den dagen du krampar och hänger på baktstänkan är det en bra ide att ha den där personliga sjukvårdsförsäkringen. :hihi

Just som ovan går det fort att bli sådär slut, att man inte orkar hålla i hojen kontrollerat, och det är då det är farligt på riktigt.

4t 250 är bland det snällare man kan åka som nybörjare, lite som en 600a för banåkare..

Last edited:
Hur dyrt det blir beror mest på hur mycket man kraschar sönder och hur många avgasrör(2 takt)man lyckas knöla ihop till oigennkännlighet.Före 100 timmar behöver du bara bry dig i vanlig service typ byta olja och tvätt filter samt rena slitdelar som bromsbelägg och drivpaket.Köper du nytt för 52000 så slipper du det värsta raset i andrahandsvärde också.Att 300:an skulle vara ett livsfarligt monster är en hyfsad överdrift.

Jag har gått i tankar på att köpa enduro, kört under hela min uppväxt tills det att jag skaffade mckort. Men det blir nog en freeride till nästa säsong för min del, visst är den lite tamare men för mig som inte kört på flera år så räcker det nog till, dessutom känns det som den inte kräver lika mycket skruva..

Så jäkla mycket underhåll är det väl inte. Man får lägga en kväll då och då, men allting är så lättmekat att det inget jobb. Du kommer inte att ångra dig. Lyssna på föregående talare och köp inte tvåtakt 300 om du inte har tidigare erfarenhet.

Det verkar kul med mycket effekt, men det är det inte. På gata kan det vara kul att köra 1000 cc trots att man inte kan utnyttja det på bana, men på en enduroslinga är det bara plågsamt att puttra runt på tvåan och inte få farten med sig.

Gör som jag köp det värsta på en gång.. kanske inte mitt smartaste val (igen :) men vela o vela fram o tillbaka vilken som skulle passa bäst, Jag kommer (kör) mest grus så lite pulver vill man ju ha :yoparty och den funkar hur bra som helst och Bröta runt i skogen med. Har även provat cross bana funka helt ok. Det enda som e lite bökigt för mig är att den är Såå djävulskt hög (jag 170cm dwarf) Men kul. Så köp med själen o hjärtat INTE med Förnuftet då blir du nöjd. :tummenupp 006.jpg Husaberg fe 501-13.

Last edited:
ser inget hinder för just en tvåtakt. en oerhört snäll botten jämfört med många fyrtaktare och pratar vi rena servicekostnader är tvåtakt snorbilligt jämfört med fyrtakt. mindre gyroeffekter gör ju dessutom det till en mer lättsvängd och tinglig hoj.
jag har en Gasgas EC 250 2008 till salu, PM om du är intresserad =)
hojvalet gör du själv men att folk är "rädda" för 2t förstår jag inte, jag skulle säga tvärtom men men, vanesak och olika körsätt ger ju olika uppfattningar. Att köpa enduro är inte som att gifta sig, passar inte hojen är det inga bekymmer att byta :tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon