Hej,
Funderar på att köpa mig en enduro men är lite tveksam då man måste underhålla hojen så frekvent. Läste någonstans att om man kör 60 min så får man som minst lägga 60-80 min på underhåll och service. Att behöva byta luftfilter efter varje körning, eller åtminstone tvätta det, samt byta olja var 5:e timma är kanske inte så svårt men det tar ju sin tid. Blir ju också kostsamt då filter, olja mm inte är gratis.
Är ju bortskämd med min XT660 som jag bara tvättar några gånger per säsong och som jag lämnar in på årsservice för en struntsumma. Hojen bara går och går, aldrig något problem med den. Endurohojar verkar det ju vara problem med hela tiden trots att folk servar som galningar och då pratar vi inte elitförare som kör skiten ur hojarna på tävlingar utan vanliga motionärer som puttrar runt i skogen.
Mellan tummen och pekfingret, vad kostar det per säsong att köra och underhålla en enduro? Skriv gärna hur många timmar du kör för den kostnaden och hur många timmar du lägger ner på underhåll och service.
Hojen jag funderar på att köpa är en GasGas EC 300 då man köpa den ny för ~52,000 kr hos importörer som sysslar med gråimport (har läst att om man köper en gråimporterad hoj så får man ingen goodwill?).
KTM 300 EXC verkar ju vara en bästsäljare men är den värd ~26,000 kr mer som den kostar hos auktoriserade återförsäljare?
/Akuma
Funderar på att köpa mig en enduro men är lite tveksam då man måste underhålla hojen så frekvent. Läste någonstans att om man kör 60 min så får man som minst lägga 60-80 min på underhåll och service. Att behöva byta luftfilter efter varje körning, eller åtminstone tvätta det, samt byta olja var 5:e timma är kanske inte så svårt men det tar ju sin tid. Blir ju också kostsamt då filter, olja mm inte är gratis.
Är ju bortskämd med min XT660 som jag bara tvättar några gånger per säsong och som jag lämnar in på årsservice för en struntsumma. Hojen bara går och går, aldrig något problem med den. Endurohojar verkar det ju vara problem med hela tiden trots att folk servar som galningar och då pratar vi inte elitförare som kör skiten ur hojarna på tävlingar utan vanliga motionärer som puttrar runt i skogen.
Mellan tummen och pekfingret, vad kostar det per säsong att köra och underhålla en enduro? Skriv gärna hur många timmar du kör för den kostnaden och hur många timmar du lägger ner på underhåll och service.
Hojen jag funderar på att köpa är en GasGas EC 300 då man köpa den ny för ~52,000 kr hos importörer som sysslar med gråimport (har läst att om man köper en gråimporterad hoj så får man ingen goodwill?).
KTM 300 EXC verkar ju vara en bästsäljare men är den värd ~26,000 kr mer som den kostar hos auktoriserade återförsäljare?
/Akuma