Köpt skruvad bil. Hilfe!

• Thread starter Thread starter Pips
  • Start date Start date

Pips

Guest
Hej!

Köpte för ca 3mån sedan en bil, svensksåld.
Bilen saknar Servicebok, men kollade via vv.se och bilprovningen upp tidigare besiktningar. Upptäckte då att den är backad mellan 6000-8000mil. Detta upptäcktes för ca 2v sedan. Bilen är köpt privat och av årsmodell -98. Den har enl mätaren gått ca 16000mil.

Har ej talat med föregående ägare ännu, vill innan dess veta vilka regler och lagar jag har på min sida. En polisanmälan gjordes men eftersom det ej är föregående ägare som skruvat så lades anmälan ner.

Så hilfe!!

Kan du bevisa att han var medveten om att det inte stod rätt till? Har du kvitto som anger hur långt den gått? Alltså visar 16 000mil.

Om det är uppfyllt kan du nog fortsätta leta. Ring en jurist med kunskap på området. Du får du rätt svar direkt och inte spekulationer som detta.

Hmm kvittot säger att den säljes i befintligt skick, datum samt namnunderskrifter.
Har ej kvar annonsen men där stod det 16000mil.

Kan svära på att han visste om det. Troligen förra ägaren eller den dessförinnan som skruvat. Han jag köpte bilen sade att han sett SB men att den hade försvunnit men att den var ok. *SKIT*.
Var hans kompis som hade haft bilen innan. Kompisen hade bilen i ca 2år sedan denna killen i ca 2år.

Problemet är att jag inte har råd med bil nu, har börjat plugga. Att sälja den utan SB och korrekt mätarställning gör att jag tappar ca 10000 på affären. Har ingen lust med det. Alternatviet för mig är antingen köper han tillbaka bilen eller ger mig ca 10000kr.

Men han kan väll iofs hävda att hastighetsmätaren pajjat nån gång och att han monterade dit en begagnad?:va

Jag tror du är körd :( Är du ful så säljer du den utan att säga nåt men då är man väldigt ful...

Jag förstår inte varför folk håller på och ställer tillbaka mätarjäveln på bilen. En polare var och kollade på en BMW varpå ägaren sade rakt ut att mätaren är kraftigt skruvad. från 24k till 16k mil. Varför ställa tillbaka den och sen berätta det? Nu har jag inte den blekaste hur långt min trimmade sak i garaget har gått eftersom jag fick med tre instrumentpaneler. Men det är skit samma, det ändrar ju inte skicket på bilen, speciellt inte eftersom motorn är nyrenoverad och säkert går lika ytterligare lika långt. Är det en nyare bil du köpt? Typ efter sekelskiftet?

Må de brinna i skärselden, de som är ute efter att lura folk för att spara en slant!

Är det inte så att det är lagligt att backa en mätare men inte att sälja
bilen utan att informera om detta?
Jag tror att det är samma regler för en privatperson som
en bilförsäljare, dvs 6 månaders garanti för sk, dålda fel mm.
Kanhända att det har med årsmodell osv att göra...

Ring upp fanskapet å kräv ersättning !

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...