Köpt reed-läppar i karbon, vad skall jag göra???

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Tjenare!

Håller på med reedventilerna till supermoppen. Köpte karbon läppar från en tysk firma som gör 0,4mm läppar i högkvalitets karbon.

Min kunskap av reedventilers funktion är att läpparna skall sluta tätt mot blocket. om dom läcker visuellt så är det dags att byta. Dessa jag köpte såg ut så här...

0

0

Mailade dessa bilder och förklarade att alla läpparna vart böjda i formen och att detta INTE är acceptabelt för att dom skall sluta tätt som ni kan se.

Fick svar att jag skulle vända på dom för att det skall funka..

För det första
så skall man väll inte behöva vända på HELT NYA läppar för att dom skall funka, Aldrig varit med om detta....eller????

Sedan för det andra
så är dom såpass böjda att väl vända, så läcker dom längs med sidorna vilket jag också påpekade, då nämner han att jag skall låta läpparna sitta i blocket några dagar, så kommer läpparna sluta tätt mot blocket, jag kallar det SkitSNACK då Karbon inte ändra form pga sånt lätt tryck... eller?????

0

Hjälp mig i detta, försöker få dom reklamerade och få pengarna tillbaka men herren vill hävda att det är bra skit han säljer, ett sett med 4st kostade mig ca 650kr inkl frakt.

Ge gärna åsikter och erfarenheter om vad ni tror/tänker...

Håller med dej, skitsnack. Kräv nya eller pengarna tillbaka. Bytt ett stort antal reeds och aldrig sett nya som inte sluter tätt eller är raka.

/Lasse

Det beror inte på att man vill uppnå någon form av förspänning när de monteras?

De gånger jag använt reedventiler i glasfiber så har de aldrig slutit tätt. P.g.a detta får man en ojämn tomgång och dåliga lågfartsegenskaper.
Nu kan jag inte se dina bilder men antar att det är en millimeterstor öppning ungefär?

Jag har monterat tidigare Vforce reeds och till moppar kolfiber membran, dessa slöt tätt från första början vad jag vet.

Men det vi pratar om är millimeter ja. Jag är vann att tex kunna sätta munnen mot reedblocket och blåsa, flappar läpparna och slår tillbaka så man hör att de stänger tätt, då vet man ju att de är bra spänn på grejerna, men inte i detta fallet.

Jag har fått bilder från han där han insisterar att jag skall låta dom sitta i ett par dagar, han visar ett par reeds som haft samma glapp vars nu sluter tätt (efter 3 dagars körning)

Nu när jag tänker efter fick jag av en kollega tips att doppa mina Vforce reeds i olja som man gör med lameller, varför vet jag ej, men hans tips var alltid vettiga :rolleyes: kan vara värt ett försök med dessa monterade och klara.

Kul och se att det inte bara jag som är förvånad :dummer

Jag tycker du ska montera dessa enligt "den tyska firmans" instruktioner och prova, doppa ej i olja eller annat utan gör som de rekommenderar.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!