Köpt nytt regndäck som var från 2005

Kan ju alltid köra dom i micron först. :D Bara för att få lite mjukare yta, det funkar ju på det mesta man stoppar i micron juu.:hihi :hihi Lägg in lite glass tex, principen är ju där..:mattias
 
tanken va att om man inte får chansen att testa dom innan nått Kval lr race att man skulle ha lite hum om det är att kasta skiten lr köra på dom

ja till mej duger dom säkert bara det är nått grepp kvar men har alltigt trott att Regn däck ska va jätet mjuka i gummit därför dom brinner upp som mina gamla gjorde på mantorp i höstas

Svårt att bedömma över ett sånt här forum. Speciellt när man inte får veta hur slitna dom är, dvs hur mycket dom gått och när dom var tillverkade. Nån som kan "sparka" och kolla på dom i verkligheten rekomenderas nog år dig.

Till upptorkande kan "gamla" regndäck vara helt perfekta. Mest ekonomiskt då. Men även på upptorkande pallar ett nytt däck av det jobbet mycket bättre än ett gammalt. Finns olika gummiblandningar för regndäck också. Kanske inte så vanligt att dom finns i Sverige dock. Vi brukar få dom allra mjukaste för dom tror vi bor på nordpolen eller nått.

Kan va lite riskabelt att kvala/rejsa på gamla däck man har noll koll på. Använd dom till nån träning och se om dom funkar först. Kan "mjuka" upp dom med däckvärmare typ 10 min. Men du får inte värma för mycket! Max 50 grader då!
 
Last edited:
Svårt att bedömma över ett sånt här forum. Speciellt när man inte får veta hur slitna dom är, dvs hur mycket dom gått och när dom var tillverkade. Nån som "sparka" ockh kolla på dom i verkligheten rekomenderas nog år dig.

Till upptorkande kan "gamla" regndäck vara helt perfekta. Mest ekonomiskt då. Men även på upptorkande pallar ett nytt däck av det jobbet mycket bättre än ett gammalt. Finns olika gummiblandningar för regndäck också. Kanske inte så vanligt att dom finns i Sverige dock. Vi brukar få dom allra mjukaste för dom tror vi bor på nordpolen eller nått.

Kan va lite riskabelt att kvala/rejsa på gamla däck man har noll koll på. Använd dom till nån träning och se om dom funkar först. Kan "mjuka" upp dom med däckvärmare typ 10 min. Men du får inte värma för mycket! Max 50 grader då!

okej ska försöka köra dom lite iaf i värst fall så får det väl bli ett varv på gatan bor ju ändå i GBG det regnar ju aldrig här :rolleyes:

har ett par ställ bara däckvärmare liggande i Garaget just nu slänger på dom nästa gång och sätter dom på 50 grader en liten stund och ser hur dom blir på ytan :tummenupp

Tack för hjälpen :)
 
Så detta innebär att regndäck generellt går mkt kallare än slicks som väl ligger runt 80 grder?

Jepp! Det är lite svårt att komma upp i högre temp när man blir dränkt i vatten.


har ett par ställ bara däckvärmare liggande i Garaget just nu slänger på dom nästa gång och sätter dom på 50 grader en liten stund och ser hur dom blir på ytan :tummenupp

Jag hade låtit bli att göra så eftersom du lägger ännu en värmecykel i gummit.
Om det nu skulle bli så att du måste testa dem första gången på ett kval, så är det bara att börja i lugnt tempo och känna sig fram. Om det skulle visa sig att de är skit så har du ju ett kval till på dig. Om det sker på det andra kvalet så har du ju förmodligen redan kört ett kval i torrt. :)
Om första gången i blött blir på ett race så tycker jag att du ska slänga på nya däck.
 
Last edited:

Om första gången i blött blir på ett race så tycker jag att du ska slänga på nya däck.
jag drömmer om nya däck lalala *sjunger falsk*

förhoppnings vis så bllir det väl nått regn pass vet ju inte ens om jag ska köra nån tävling i år
 
ni är alla gay! Ett riktigt däck har "nynopprorna" kvar på sidorna och tvärslitet i mitten så att man inte behöver depåstöd.
 
När jag körde 600std 2004 fick jag grattis regn däck av en "sponsor" (mc-handlare som hade dom på hyllan).
Märket va brigdestone och dom va från 2001 och helt nya.
jag har ingen aning om hur dom blivit förvarade men dom va inlindade med blå plast från fabrik osv.
Helt livsfarliga! sten hårda, noll grep, noll känsla, knappt skräpet fick fäste ens när det börja bli torr spår....

min erfarenhet av gamla brigdestone regndäck// BrInK
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top