Köpt nytt regndäck som var från 2005

PeterM

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Triumph Daytona 675
Hämtade ett nytt Michelin bakregndäck idag, när jag hade monterat det såg jag att det var levererat till däckfirman 2005-05-27 från Michelin.

Ska man gnälla och be om ett nytt eller spelar det ingen roll om det är 1 år gammalt när det har stått mörkt på lager.

Tacksam för svar av nån som vet och inte tror.
/Peter.

Om det har kommit en ny modell av ett regndäck sen sist så är säkerligen det nya bättre, men det lär inte ha blivit dåligt av ålder. Jag har inte lyckats känna nån märkbar skillnad på nya och äldre (oanvända) däck.

Nej det har inte kommit nån ny modell vad jag vet, men jag kände en viss skillnad på ytan av däcket det var därför jag tittade efter. Tidigare däck jag köpt har nästan varit klibbiga på ytan, medans detta var mer torrt.
Men det ruggas väl upp ganska snabbt kanske.

Däck åldras inte när dom inte används (innom rimliga gränser). Har ett däck däremot varit monterat så åldras det även om det inte används mer än ett par mil.
Datumet på däcket säger inte när det levererades till firman, det säger när däcket är tillverkat.
Annars så kan du ju prova och se om du inte kan få lite rabatt på däcket då dom flesta handlare säljer ut förra årets däck eftersom det allmänna intrycket är att "gammla" däck är sämre....vilket inte stämmer.
Men som sagt....jag skulle nog prova att pruta lite.

Jorreman skrev:
2237340 Vad jag har förstått är just MC däck bara bra om de inte säljs när de är exakt nya. Gummit blir bättre. Att de är från 2005 har ingen betydelse. Se bara till att ta det lugnt dom först 75-100 milen tills gummit är ordentligt uppruggat. en endagstur i Roslagens kurviga vägar brukar göra susen.

Kör du 75-100 mil med ett regndäck, eller är det "hej o välkommen till raceforumet"?!

...och nä, däcken blir inte bättre med åldern! :)

OK sorry tänkte på vanligt gatdäck, mitt pilot power har rullat 400mil och är nästan slut nu. Hur många tim räcker ett regndäck på bana?

Kocken skrev:
2237427 OK sorry tänkte på vanligt gatdäck, mitt pilot power har rullat 400mil och är nästan slut nu. Hur många tim räcker ett regndäck på bana?

Mellan 2 minuter och 3 timmar beroende på hur mycket det regnar och vilken bana man kör på! :D

Well skrev:
2237355 Däck åldras inte när dom inte används (innom rimliga gränser). Har ett däck däremot varit monterat så åldras det även om det inte används mer än ett par mil.
Datumet på däcket säger inte när det levererades till firman, det säger när däcket är tillverkat.
Annars så kan du ju prova och se om du inte kan få lite rabatt på däcket då dom flesta handlare säljer ut förra årets däck eftersom det allmänna intrycket är att "gammla" däck är sämre....vilket inte stämmer.
Men som sagt....jag skulle nog prova att pruta lite.

Ska förtydliga mig lite.
Leveransdatumet stod på en påklistrad lapp från Michelin med leveransdatum till däckfirman. Michelins regndäck har inte samma datumstämpel som t.ex Pirellis slicks som är enklare att läsa av. Så däcket är förmodligen tillverkat våren 2005.
Nån som vet hur man läser av Michelins tillverkningsdatum?

Har hört något av en däckhandlare att ett däck som förvaras rätt (mörkt och svalt) kan utan problem lagras i 3 år

Regndäck innhåller ju defenetivt mer mjukgöringsmedel och naturgummi än nån annan däckstyp....så de åldras ju fortare än "hårdare" gummin.
Plocka fram shoremätarn å kolla elacticiteten på ditt däck jämför med polarns nybakta regnsvålar...

PeterM skrev:
2237777 Ska förtydliga mig lite.
Leveransdatumet stod på en påklistrad lapp från Michelin med leveransdatum till däckfirman. Michelins regndäck har inte samma datumstämpel som t.ex Pirellis slicks som är enklare att läsa av. Så däcket är förmodligen tillverkat våren 2005.
Nån som vet hur man läser av Michelins tillverkningsdatum?

Det står med 4 siffror (och oftast en liten pil). Dom 4 siffrorna kan tex. vara: 0523 och då betyder detta att dom är tillverkade vecka 24 år 2005.
Du kan hitta all den här infon på www.stro.se

Well skrev:
2239194 Det står med 4 siffror (och oftast en liten pil). Dom 4 siffrorna kan tex. vara: 0523 och då betyder detta att dom är tillverkade vecka 24 år 2005.
Tvärtom är det, vecka 05 år (20)23.

kom över ett par gamla regn sulor idag dom är ganska hårda till ytan ijämfört med mina andra däck men betydligt bättre mönster

är det så att dom kanske mjuknar upp lite när jag kör dom igen ett pass

är dom gamla Pirrili med Klackarna och inte med Fiskbens mönstret

kom över ett par gamla regn sulor idag dom är ganska hårda till ytan ijämfört med mina andra däck men betydligt bättre mönster

är det så att dom kanske mjuknar upp lite när jag kör dom igen ett pass

är dom gamla Pirrili med Klackarna och inte med Fiskbens mönstret

Har också en uppsättning pirellis. De känns riktigt torra om man jämför med splojtans nya som känns klisteraktiga nästan.

Är däcken då skrot eller som Gottis frågade ruggas dom upp?

Axxexs menar att regndäck känns mjuka när de har blivit gamla, dvs de är hårda om de är färska.
Testa att köra på dem så får ni ett korrekt svar istället för en massa chansningar här!

Axxexs menar att regndäck känns mjuka när de har blivit gamla, dvs de är hårda om de är färska.
Testa att köra på dem så får ni ett korrekt svar istället för en massa chansningar här!

Var typ secret information.. :näsblod Inget man berättar för rookies och annat löst folk..

Men det finns nog både ock. Dunlops regndäck blir som sagt mera "sladdriga" i mönstret som begagnade. Dom tappar sin spänst och blir mjukare i själva mönstet. Om gummit får en något torrare yta har jag inte tänkt på. Har bytt långt före det skulle kunnat skett.

.
Är däcken då skrot eller som Gottis frågade ruggas dom upp?

Till Jimmy Lindstöm garanterat skrot men till Gottis säkert helt okej...

Last edited:

tanken va att om man inte får chansen att testa dom innan nått Kval lr race att man skulle ha lite hum om det är att kasta skiten lr köra på dom

Till Jimmy Lindstöm garanterat skrot men till Gottis säkert helt okej...

ja till mej duger dom säkert bara det är nått grepp kvar men har alltigt trott att Regn däck ska va jätet mjuka i gummit därför dom brinner upp som mina gamla gjorde på mantorp i höstas

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck