Köpt ny hoj...några frågor...

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Som sagt jag hämta min hoj igår på Yamaha-center,en R1 -03.Har några frågor kring hojen,när man kör 4000 varv i 6ans växel viner den rätt så mycket,o kopplingen slår lite när man växlar ska det va så?Har aldrig ägt en ny hoj så jag vet inte.Och vad ska jag göra åt det fula nummerskylts hållaren??Tacksam för svar

NOMAD skrev:
när man kör 4000 varv

Mellan 3500-4000rpm så är det väl exupen som öppnar (plz don´t kill me om jag har fel :) )

Och ja! det låter som hojjen tar mycket stryk, men jag har lärt mej uppskatta klonkandet, hehe...

Vinande ljudet är normalt. Har diskuterats väldigt mycket på R1-forum.com. Hade själv samma grej på min 02 R1 i början.

Att kopplingen "slår" vet jag inte... men den smäller/drar tillbaka/släpper ju "tillbaka" rätt hårt å kan därmed verka som den "slår". Annars vet jag inte vad du menar, du får förklara bättre.

Eller menar du att växlarna "slår", då förstår jag och det kallas för "klonking växellåda" :p Så ÄR det på visa Yammor och är inget farligt om det nu inte är så att direkt efter så hoppar växeln ur. Vad du kan testa göra är att söka på forumet här efter olika växlingsmetoder då det kan hjälpa beroende på hur man lägger i växeln.

Den fula nummerplåtshållaren kan du lossa genom att skruva loss 4st bultar under passagerarsätet. Sen bygger du antingen en egen konstruktion i platt aluminium eller så hittar du nåt nätbutik i USA eller kanske i Sverige oxå som har just s.k "registreringsskyltshållare".

Grattis till hojen! Kan inte hjälpa dig, men ändå!
Vad menar du med din avatar föressten? Är det tänkt att man ska bli förnämad :confused:

tack för de snabba svaren,när jag menar att växlarna slår,de hoppar inte ur utan känns som jag kopplar utan koppling,kan va bara min fantasi :kocko

Kolla då genast justeringen för kopplinghandtaget. Den ska vara spändnog att den inte "glappar" mer än 2-3mm från längst ut (utsläppt alltså).

Sugar skrev:
Grattis till hojen! Kan inte hjälpa dig, men ändå!
Vad menar du med din avatar föressten? Är det tänkt att man ska bli förnämad :confused:
heheh nej inget illa menat,mina polare kör honda,för att reta upp de lite :hihi

NOMAD skrev:
tack för de snabba svaren,när jag menar att växlarna slår,de hoppar inte ur utan känns som jag kopplar utan koppling,kan va bara min fantasi :kocko
Det är inet ovana då?
Kopplingen ska ta långt ut om det är normalt, känner du att den greppar halvägs ut eller nåt så ställ om justeringen bara.

Swedie skrev:
Kolla då genast justeringen för kopplinghandtaget. Den ska vara spändnog att den inte "glappar" mer än 2-3mm från längst ut (utsläppt alltså).
ska kolla upp det,annars kör jag den tillbaka till Yamaha center

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...