Köpt ny hastighetsmätare

nomercy

Gearhead
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Aprilia Falco
Jag har bytat min mekaniskahastighetsmätare till en ny. Den nya skulle nu behövas justeras in från 0mil till 2600mil, hur gör jag det?

MVH

Throttlejunkie skrev:
varför skall du "dra/snurra fram" den 2.600 mil?

Att jag vill hålla koll på hur långt hojjen har snurrat är främsta anledningen. Sen bör väl mätarställningen överstiga förra besiktningen minst..

På en verkstad gör man en anteckning i serviceboken om vägmätarbyte och ändrar angivelsen för nästkommande service (i de fall ett sådant fält finnes att fylla i).

pilsner

Pilsner skrev:
På en verkstad gör man en anteckning i serviceboken om vägmätarbyte och ändrar angivelsen för nästkommande service (i de fall ett sådant fält finnes att fylla i).

pilsner

går att köra i en svarv eller så skriver du väll helt enkelt +2600 mil... tror inte SB skulle bry sig i det

jag testade med borrmaskin en gång kom upp i 20km/h så det går ju inge vidare

Mr Helmut skrev:
går att köra i en svarv eller så skriver du väll helt enkelt +2600 mil... tror inte SB skulle bry sig i det

jag testade med borrmaskin en gång kom upp i 20km/h så det går ju inge vidare

Låter som en ganska långsam borrmaskin? Har inte rondeller ganska skapligt varvtal? :va

Hoztic skrev:
Borde väl finnas chuckar till såna också? :va Eller så får man svetsa ett fäste till en mutter som passar på axeln. Fast det kräver ju lite pyssel, det gör det...

Det borde finnas enklare vägar. Säg att man skulle kunna köra hastighetsmätaren i en svarv, då blir det ganska stora påfrestningar på delarna innuti och risk för ras. Kan man inte skruva upp mätaren och pilla lite på siffrorna?

nomercy skrev:
Det borde finnas enklare vägar. Säg att man skulle kunna köra hastighetsmätaren i en svarv, då blir det ganska stora påfrestningar på delarna innuti och risk för ras. Kan man inte skruva upp mätaren och pilla lite på siffrorna?

Ja, den slits ju, de gör den, den blir ju 2600 mil äldre :( Är det gamla hederliga rullar i den så borde det ju gå att pilla isär den och ändra. Digitalt är nog svårare. Prova dig fram! :)

Är den mekanisk så brukar den gå att pilla isär och fixa siffrorna.
Men då med risk för att den pajjar!

Sök efter någon som arbetar med hastighetsmätare som gör detta åt dig.

Exempel:
http://www.instrumentjige.se/index-2.html
Finns säkert någon närmare dig om du söker.

Att köra med borrmaskin eller köpa in en svarv för ändamålet kommer väl få din nya mätare i samma skick som den gamla!

Tycker inte att du behöver "dra" fram hastighetsmätaren till 2.600 mil.

Jag tycker det skulle låta lite skumt om jag skulle köpa en hoj där ägaren säger att "jag har dragit fram mätaren 2.600 mil för att jag köpte en ny hastighetmätare". I fall det nu skulle komma fram att du har bytt mätaren då du en dag skall sälja.

Låt mätaren vara, du vet ju själv att den har gåt +2.600 mil sedan tidigare, någonstans i bes.papperen finns det en anteckning om mätarställningen då du bes. senast.

Throttlejunkie skrev:
Tycker inte att du behöver "dra" fram hastighetsmätaren till 2.600 mil.

Jag tycker det skulle låta lite skumt om jag skulle köpa en hoj där ägaren säger att "jag har dragit fram mätaren 2.600 mil för att jag köpte en ny hastighetmätare". I fall det nu skulle komma fram att du har bytt mätaren då du en dag skall sälja.

Låt mätaren vara, du vet ju själv att den har gåt +2.600 mil sedan tidigare, någonstans i bes.papperen finns det en anteckning om mätarställningen då du bes. senast.

Det är eoförsig sant att det verkar skumt om man själv skruvat fram och tillbacks. Men godkänner besiktningen att jag börjar om från noll? I deras senaste anteckningar ligger mätarställningen runt 2600mil.

Hoztic skrev:
Ja, den slits ju, de gör den, den blir ju 2600 mil äldre :( Är det gamla hederliga rullar i den så borde det ju gå att pilla isär den och ändra. Digitalt är nog svårare. Prova dig fram! :)

En digital går den ens att ändra på? jag menar både fram och bakåt

Mr Helmut skrev:
En digital går den ens att ändra på? jag menar både fram och bakåt

Bra fråga, det ligger ju säkert krypterat, eller med någon form av checksum som har en hemlig algoritm. Men det borde ju en verkstad kunna ordna kan man tycka. Det finns ju trots allt folk som vill ha rätt mätarställning när dom byter!

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back