Köpt ny dator som uppträder felande vad hade du gjort?

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
SV1000S -06
Köpt ny dator som uppträder felande MEN nu funkar

***för den oinvigde, jag har haft problem men det är nu åtgärdat***

Tja

För ca 1 vecka sedan köpte jag en Packad Bell laptop, en EasyNote LJ67. Ganska kvickt fick jag erfara att mina favoritprogram inte fungerar någe bra med denna nya dator. Så som Spotify och VLC.
Jag får ljudfel då dessa program används för att spela musik. VLC funkar med DVD i romen men inte CD. Vad som händer är att ljudstörningar uppkommer, kan beskrivas som knaster.

Här kommer det knepiga...

VLC = funkar inte med CD i romen. Funkar med DVD, funkar med videofil och mp3 från hårddisken.

Winamp = funkar med CD

Windows Media Player = funkar med CD

Spotify knastrar satan som sagt, man vill inte använda det. :död

Har pratat med MediaMarkt där den inhandlades, o de säger "vissa program är inte anpassade till 64-bit windows". Skitsnack, spotify fungerar för andra jag känner. 64-bit windows har funnits ett tag nu, så detta vore ett känt problem om det var sant.

Vad hade du gjort i min situation?
Accepterat det?

Öppet köp i 30dagar vid obruten förpackning. Men nu tycks det vara fel på produkten, måste man väl kunna lämna igen skiten?

Last edited:
Du har alltid reklamationsrätt.
Frågan är ju om det kan påvisas att det är datorns hårdvara det är fel på och inte mjukvaran.
Som det tipsades om, dra in vista, är det samma sak där så är det hårdvarufel.

EDIT: Trust me, i'm an expert! (supporttekniker) :tummenupp

Kolla om det finns nya/alternativa drivrutiner till ljudkortet först, sök på nätet och se om någon annan har rapporterat samma sak och om det finns en lösning.

Jag hade lite problem med Spotify i Linux, men det löste sig genom att uppgradera Wine, tipset fick jag genom att söka på nätet.

Borde givetvis nämnt att jag har prövat det mesta. Har sökt efter fler liknande fall men fann inget...
Har prövat att installera drivisar från Packard Bells hemsida, men ingen förbättring skedde.

Kollar man i enhetshanteraren o under ljud står det NVIDIA high definition audio 4ggr och High definition audio device 1 gång. Innan jag bytte drivrutin stod det Realtek High definition audio 1 gång. Ska det vara så, ska det verkligen vara så?

Det hjälper dej inte men jag har också en packard bell. Kör jag youtube måste jag minimera webläsaren annars knastrar ljudet. Problemet då är att jag inte ser något. Har inte hittat någon lösning ännu men funderar på ett usb ljudkort. Aldrig mer hda.

Har inge bra erfarenhet av 64-bitars. Som du säger, det har funnits ett bra tag men det har inte fått så mycket kärlek av tillverkare av drivrutiner och annat. Jag rekommenderar att slänga in valfri 32 bitars OS istället.

Kolla om det finns nya/alternativa drivrutiner till ljudkortet först, sök på nätet och se om någon annan har rapporterat samma sak och om det finns en lösning.

Jag hade lite problem med Spotify i Linux, men det löste sig genom att uppgradera Wine, tipset fick jag genom att söka på nätet.

Har ingen aning vad ljudkort/moderkort heter, hittar ingen sådan info :huvet

Lämna tillbaka. Du ska inte behöva hålla på med den där skiten. Inte ditt problem faktiskt.
Acceptera inte att vänta medan de skickar den på service (kan ta evigheter) utan se till att få en ny på studs.

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Ett smutt program för felsökning av drivrutiner.
Jag upplever samma problem som du med mitt externa ljudkort från Creative(som aldrig gjort en fullt fungerande drivrutin) som jag behöver använda för att jag brutit sönder den integrerade ljudporten på laptopen. Jag har styrt om på ett fulsätt så ljudet behandlas av integrerade kortet men kommer ut på det externa, just för att Creative!!!11111:mad: inte kan skriva drivrutiner som fungerar.

Jag vet inte hur pass säker du är i felsökande av datorer. Ovanstående kanske hjälper dig lite eftersom det är relevant i just ljudrelaterade spörsmål, eller så gör det inte. För övrigt visste jag inte att Packard Bell fanns fortfarande. Har inte noterat deras existens på många år.

Lämna tillbaka. Du ska inte behöva hålla på med den där skiten. Inte ditt problem faktiskt.
Acceptera inte att vänta medan de skickar den på service (kan ta evigheter) utan se till att få en ny på studs.

Då kommer de säga att det inte finns garanti på att mjukvara från en tredjepart skall fungera. Och så länge microsoft produkter fungerar vilket de gör lär jag vara körd.

Om du är lite osäker själv på det hela med datorer eller reklamationsrätt så ta med dig ngn erkänt duktig i ämnet så kommer det där gå hur bra som helst. Fjunisarna på allehanda elkedjor är i regel allmänt odugliga och det brukar inte ta många minuter att snacka ned dem i skorna till den grad att de ger upp i ärendet :tummenupp

Packad Bell laptop!!
Jag har börjat tycka riktigt illa om laptops, det är bara ett fåtal som fungerar som köparen tänkt sig, om det är fel på produktkategorien eller köparna låter jag vara osagd, men i regel är det "skit"
(sitter mycket med support på ett spelforum, kanske därför)

Känner igen mig lite. har också mycket strul med ljudet på min w7 dator. speciellt med mina creative produkter:P Men eftersom jag byggde den sjävl kan jag inte klaga till någon. (älska microsoft):huvet

Men tycker helt klart du ska stå på dig köper man ett färdigt paket finns de ju vissa saker man förväntar sig ska fungera (ljudet) tror de finns något om i reklamations lagarna om att en produkt måste uppfylla den funktion som kan förväntas av den och liknande produkter för samma pris.
Be att få XP installerat istället verkar som de fortfarande är de bästa:D

Jag skulle ha insett att den tiden då datorer fungerade är förbi, och köpt mig en
gammal hederlig trattgrammofon istället.

IMG_0012_object.JPG

Ingen ström.
Inga batterier.
Ingen SW.
Ingen SW uppgradering.
Funkar ett sekel istf tre år.
Inga licenser.
Inga abonnemang.
Inga virus.
Startar på ett kick.
Man förstår hur den fungerar.
Man kan skruva sönder den utan att riskera fängelse.
Man får och kan laga den själv.
En och annan disk-krasch kanske, men det kan man stå ut med.

Reklammerat och skaffat en mac.

Så får man inte såga. Då blir det ett jäkla liv och snart så fungerar alla packard bell helt klanderfritt.

Jag sitter och väntar på en sprojtans MB-Pro 17 med i7 och 8 gig ram :banana

Jag gissar på att den kommer fungera HELT problemfritt precis som min nuvarande Pro 17 har gjort de senaste 5 åren.

Så får man inte såga. Då blir det ett jäkla liv och snart så fungerar alla packard bell helt klanderfritt.

Jag sitter och väntar på en sprojtans MB-Pro 17 med i7 och 8 gig ram :banana

Jag gissar på att den kommer fungera HELT problemfritt precis som min nuvarande Pro 17 har gjort de senaste 5 åren.

Många bekanta som kör mac och de finns inte mycket ont att säga om dem. Mer en man inte kan spela några vettiga spel:huvet
Så fort speltillverklarna börjar göra spel som stödjer mac kommer microsoft få problem.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park