Köpt moped!

Coolt mycke gamla minnen som kommer upp när man tänker på moppe tiden!

Just det roligaste med att skruva i en moppe igen är givetvis minnen, Men även att allt är så simpelt och billigt!
Sen att allt man gör på den inte behöver gå igenom en besiktning av nån sur å grinig besiktnings gubbe gör det hela mycke lättare.

Ska komma med lite bilder.
Tyvär var man dum som inte tog någon före bild innan man började.
Men tänk er en ner körd gammal risig k50 med dålig lack, trasiga sidokåpor, av ljuddämpare, inga lysen, skärmar av mm mm!

Alltså det med sprängskiss! Hittar tyvär ingen. Någon vänlig själ som vill hjälpa?

Berätta gärna hur du tar bort pluggen som sitter i insuget. Den brukar väl vara lurig på dom där slidmatade sakerna.

Berätta gärna hur du tar bort pluggen som sitter i insuget. Den brukar väl vara lurig på dom där slidmatade sakerna.

Fanns lite olika varianter, men den vanligaste var att man plockade bort kåpan som insuget sitter och värmde/bankade.
Oftast var det en hårdmetallplug ipressad i alukåpan.

Enkelt idag men fan så svårt när man var 14-15 och dessutom inte hade tillgång till någon större verktygsuppsättning.

Riktigt kul är det!

Slet aldrig pluggen i insugskåpan utan jag hittade en trim 16,5 eller vad den nu är i STOR lådan med grejer som jag fick med på köpet. Var en J*vla massa motor delar i lådan :tummenupp

Dock hittar jag fortfarande ingen sprängskiss på internet! :huvet
El schema men ingen sprängskiss.

Förhoppningsvis får jag ramen och svingen från lacken snart.
Ibland är det BRA att ha en far som lackar och blästrar :tummenupp

Försökt att fixa till framlyset som följde med men det fattas en massa grejer till det så vet ite om man rent utav skulle försöka kitta med ett dubbel lyse eller så försöka hitta nått som ser ut som org.

Jag har faktiskt en oanvänd trimförgasare + en insugskåpa med STORT insug på till en K50 om någon är intresserad, tror grejerna användes när jag körde med 60 cc cylinder...:yoparty

ska börja spackla och slipa tanken men behöver nån längre slipkloss eller nått annat vettigt att få fina linjer med.
Vad rekomenderas?

Jag håller också på att helrenovera en honda mt5 -93.
men det där med budget sprack rätt tidigt... :(

inköp moped 3 200:-
inköp delar 4 800:-

Då snackar vi fullständig motorrenovering, alla lager, packningar,
packboxar, en femteväxelsats, ny cylinder (65cc=outlaw) och kolv,

Nya lager, packboxar och axlar i bägge hjul, nytt drivpaket, nya vajrar osv, osv...

Men roligt är det, lite mentalt förberedande för renoveringen på Sukkin också! :)

Nya lager, packboxar och axlar i bägge hjul, nytt drivpaket, nya vajrar osv, osv...

Men roligt är det, lite mentalt förberedande för renoveringen på Sukkin också! :)

Fick med allt till motorn å massor mer. Ny kolv med ringar cylindrar (NYA) packningar lager jaa allt man behöver och lite till.
Tror det var sammanlagt 4 fuggar tex :tummenupp
Det jag nog kommer att handla är nytt sadelöverdrag drivpaket och en ny el satts.
Verkar vara mycke kablar i en moppe och om jag kopplar så kopplar jag nog nolla på "bolla" (pungen för er som inte förstår) och fasen på snasen typ! Vill säga är J*vlat sämst!
Verkade dock inte så dyr. Hitta massor på danmobility.

App app app inte glömma trimförgasarn :tummenupp
(blir så trist med bara trimcylinder, hade det själv på moppetiden på en av mina moppar :()

Bifogat

• Mvc-004s.jpg
    Mvc-004s.jpg
    36.2 KB · Visningar: 69
Lung: sorry kollade inte, ville bara säga att det är kul med moppe även för äldre.

Nån som vet vilka färger K50 kom i? Vet att dom flesta senare modeller var svart, ljusblå, eller röd. fanns det fler färger från slutet av 70 talet?

Lung: sorry kollade inte, ville bara säga att det är kul med moppe även för äldre.

Det var inte en pik mot dig. Det är bara roligt att nästan vad man än googlar på så hittar man en tråd från sporthoj.com bland resultaten. :D

Största problemet med den moppen var att förgasaren brukade frysa/kärva på vintern och eftersom den oftast hölls vidöppen så frös den också mycket riktigt i det läget... :gnissla
Ingenting som inte lite panikartat sparkande med hälen inte kunde fixa dock.

jasså. hade alldrig det besväret med den jag hade när jag var 15.
Enda som frös var när jag körde olovligt 14 och trimmat så frös choken å givetvis så kom jhu mr blå (polis) men man klarade sej med nöd och näppe.

Hade en gammal sachs-moppe en gång och där fick man alltid värma förgasaren med varmluftspickadoll innan man skulle iväg på vinter. Sen var det inga problem. :D

Hade en gammal sachs-moppe en gång och där fick man alltid värma förgasaren med varmluftspickadoll innan man skulle iväg på vinter. Sen var det inga problem. :D

Jag brukade flöda över lite soppa och tända eld med tändaren...
Min ram var alltid sotig, kläderna likaså.
En gång tog byxbenet eld, givetvis när jag hade fått nya byxor.

Ok, kanske ingen veteran, men det blev en hel del arbete på den ändå.
sonen ville att den skulle se ut som min xt.

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    75.9 KB · Visningar: 53
haha härliga historier.
Dock skulle jag då alldrig våga elda mot förgasaren. Känns lite farligt :näsblod

Håller på att fixa nytt glas och kåpa till mätarhuset då det som satt var trasigt och fult. ska försöka kitta med nå kromringar å sånt runt mätaren så det blir extra pimp :tummenupp

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm