Köpt moped!

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
Tänkte moped har väll alla kört nån gång å det är väll alldrig försent att börja om :tummenupp

Köpte mej en RIKTIGT risig K50 -78 BILLIGT för att ha nått att pula med när ungen lagt sej å det är för kallt för att vara ute å göra något.

Har rivit ner allt i molekyler å håller på att lacka blästra mm allt som bara går.
Motorn är nyrenoverad från topp till tå och till och med fått sej lite trimm :mad:

Tanken är att använda så mycke av orginal delarna (fast än dom är risigare än H*vetet själv) som det bara går å få så låg budget som möjligt.

Men skulle ha fått tag i en sprängskiss gällande hela mopeden om någon vet var man kan få tag i en sån?

Tänkte även höra om det är någon mer än jag som sitter på detta forum som kanske håller på med nån moped.

Jag hade en K50 från i början på -80 talet som då helrenoverades.

Så nu jäklar tar du hand om din 78a. :mad:

Jo, jag har en numera totalrenoverad NV Autoped -53.
Men eftersom den är klar så är den ju inge kul längre!
Drömmen är väl en Crescent 2000 med aphäng o långhårig päls på sadeln (äkta ligistmoppe i bästa väskryckarstil), men dom står löjligt högt i pris:huvet

brorsan har en gammal k50 ståendes , skulle inte förvåna om han har skisser o dylikt kvar på burken , ska höra med han

Jag köpte också en gammal K50 för att greja med i våras. Motorn hade fastnat. Var ena ramlagret som hade fått sig en rejäl dos med smuts. Gjorde rent motorn och böt ramlager, växelaxel, kickaxel mm. Har köpt större förgasare (mkt större), dubbelreedventil mm. Tanken var just att prova hur fort man kunde få den att gå och prova bygga egen pipa mm. meeeen vet inte om jag ska sälja den istället och satsa på andra projekt. :va

Fipplade lite med elen för ett par dagar sen men lysspolen verkar inte vilja ge nå mkt ström alls, vet inte om den är trasig. :confused:

Det som är bra med gamla moppar är att grejerna är så billiga. Kan rekomendera http://www.eklundsmopedomotor.com/. Han är störst i Sverige på k50-grejer.

Bifogat

• k50.jpg
    k50.jpg
    76.5 KB · Visningar: 221
Haha, en sån hade jag när jag var ung:yoparty
Trimmad som fan var den oxå :outlaw

Jag köpte också en gammal K50 för att greja med i våras. Motorn hade fastnat. Var ena ramlagret som hade fått sig en rejäl dos med smuts. Gjorde rent motorn och böt ramlager, växelaxel, kickaxel mm. Har köpt större förgasare (mkt större), dubbelreedventil mm. Tanken var just att prova hur fort man kunde få den att gå och prova bygga egen pipa mm. meeeen vet inte om jag ska sälja den istället och satsa på andra projekt. :va

Fipplade lite med elen för ett par dagar sen men lysspolen verkar inte vilja ge nå mkt ström alls, vet inte om den är trasig. :confused:

Det som är bra med gamla moppar är att grejerna är så billiga. Kan rekomendera http://www.eklundsmopedomotor.com/. Han är störst i Sverige på k50-grejer.

En såndär har jag fast i lite finare skick och så är det en Yamaha :D (FS1)

Jo, jag har en numera totalrenoverad NV Autoped -53.
Men eftersom den är klar så är den ju inge kul längre!
Drömmen är väl en Crescent 2000 med aphäng o långhårig päls på sadeln (äkta ligistmoppe i bästa väskryckarstil), men dom står löjligt högt i pris:huvet

Ligistade runt nåt år mellan DT50 och körkort på en 2013, scootermodellen med handväxel och fotplattor. Fruktansvärt ball moppe. Ångrar nästan att man sålde den. Kul att sladda runt med på vintern, bredhäng:D

Oh ja, köpte mig en Crescent 1125 (tror jag, inte kollat regplåten än...) förra sommaren som är under bruksrenovering nu i vinter. Den är snyggt california-rostig överallt efter att ha stått i en lada i 30 år och bortsett från en sleten motor och uppmurknad elhärva så är den helt perfekt att åka runt med till sommaren.

Ett par läderportföljer som sidoväskor med verktyg och motordelar, kaffetermos, prickikorvmackor och en kvarting så är man klar för äventyr!:yoparty

(Samma modell som den på bilden men vinröd med pinup-klistermärken på bakstänkan)

Bifogat

• dsc02805.jpg
    dsc02805.jpg
    30.1 KB · Visningar: 205
Sånna gamla mopeder är riktigt sköna!

Hade själv en Fs1:a. Riktigt go att sladda runt med på vintern :hihi

Lite lustigt att det så flitigt snackas om "när slutar ni köra hoj på hösten" & "det börjar bli kallt" & "akta er för hala löv"
Fan när man hade moppe körde man dygnet runt, året runt, halkade omkring i snömodd & ramlade till höger & vänster! det var tider det....*minns det ljuva 80 talet..*:hojsmilie

Lite lustigt att det så flitigt snackas om "när slutar ni köra hoj på hösten" & "det börjar bli kallt" & "akta er för hala löv"
Fan när man hade moppe körde man dygnet runt, året runt, halkade omkring i snömodd & ramlade till höger & vänster! det var tider det....*minns det ljuva 80 talet..*:hojsmilie

Ja, det var just på en k50 som jag lärde mig feta uppställ på vintern. -15 grader spelade ingen roll, det var fullt ös ändå. :yoparty

Köpte min k50 1981 nån vecka innan jag fyllde 15. På en vecka körde jag 2 mil på gatan utanför huset (ca 50m lång). Dagen efter 15-års dagen satt trekanalaren monterad samt ett 14 kuggars framdrev:)

Man skäms faktiskt lite när man går till jobbet vintertid med -25 på mätaren och möter en scooteråkare på uppställ genom en kurva påpälsad med tre lager dunjackor, det är hårt virke i mopedåkare helt klart.

Sen antar jag att det är skönare att ligga under 20 kilo vespa än flera hundra kilo Suzuki ifall man åker ikull på en isfläck...:gnissla

Coolt mycke gamla minnen som kommer upp när man tänker på moppe tiden!

Just det roligaste med att skruva i en moppe igen är givetvis minnen, Men även att allt är så simpelt och billigt!
Sen att allt man gör på den inte behöver gå igenom en besiktning av nån sur å grinig besiktnings gubbe gör det hela mycke lättare.

Ska komma med lite bilder.
Tyvär var man dum som inte tog någon före bild innan man började.
Men tänk er en ner körd gammal risig k50 med dålig lack, trasiga sidokåpor, av ljuddämpare, inga lysen, skärmar av mm mm!

Alltså det med sprängskiss! Hittar tyvär ingen. Någon vänlig själ som vill hjälpa?

Finns en K50 guru vid namn haraldur i piteå som kan det mesta o mer om dom där och är väldigt trevlig att prata med, han kan allt och har tips vart man hittar allt till dom

http://www.mc-shopen.se/ dom har det mesta till gamla suzukis

Last edited:
gamla moppar är :yoparty

här är min älskling, från 1974.

Bifogat

• m501.jpg
    m501.jpg
    120.4 KB · Visningar: 323
jag hade en Mustang Cross Special år 1967 - 1968 typ

med stockholmsstyre. Priceless!"

jag renoverade upp en gammal puch maxi för inte så länge sen. koncentrerade mig på att först få alla små gismos att fungera och sen när det var klart blev motorn rejält våldtagen. gjorde dock inte ett skit åt utseendet så den såg ut som om den varit redo för skroten i sisådär en 15 år (sånär som på det kromade effektröret) men fan i helvete vad den gick!:D gamla mopeder är kul. fan, nu blev jag ju sugen på gammelmoppe igen!:huvet

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025