Köpt KTM 950

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej på er!

För ett tag sen skrev jag i tråden för modellen KTM 950 att jag inhandlat en sådan, och den står fortfarande i mitt garage.
Men det har hänt ett par saker som jag behöver få lufta med er andra.
Det är väl klantigt av mig men det får jag väl bjuda på!

Jag hittade annonsen på en firmas hemsida på en KTM 950 årsmod 06 som gått 103 mil.
Jag tog mig dit snabbt och testade den och blev kär. Vilken hoj! Hade provkört polarens 990 och var grymt sugen på att byta till KTM.

Försäljaren berättade att mcn bara gått 103 mil och att 100 milaservicen var gjord och det var en mc i toppskick. Och eftersom den inte gått så långt så skulle den bli ekonomisk att köra då inget behövde göras förrän vid 750 mil.
Jag kikade på den och slog till.
Bytte in min Versys och hämtade ut KTM:en och körde runt med den en dag innan jag drog till fjällen för att vandra.

När jag kom hem från fjällen så tog jag mcn till syrran för att visa upp den. Passade på att nolla trippmätaren för att kunna se hur mycket den drog.
På vägen hem så tankade jag då jag kört 20 mil och började då skriva i min lilla tankbok.
Men jag fick inte ihop milen på mätaren med milen som den skulle ha gått, dvs 103 mil.
Väldigt förvirrad så körde jag till en kompis och bad honom läsa av mätaren och han säger: Den har gått 1080 mil.
Jag blir väldigt förvånad och påpekar att den skulle ha gått 103 mil när jag köpte den för 2 veckor sedan och att jag max kört 50 mil på den.

Han kollar igen och säger med bestämdhet att den gått över 1000 mil.
Vi kikar på den lite noggrannare och upptäcker saker som påvisar att den gått längre än 103 mil.
Irriterad på mig själv och en uppblossande ilska riktad mot försäljaren börjar växa.

Klantigt av mig att inte kolla sånt men det tar jag på mig.

Frågan är vad ni tänker att jag ska göra nu?
Kompisen tyckte jag skulle ha kvar mcn då den är grymt fin och jag är nöjd med den.
Och att firman skall ersätta detta på något sätt.
Den har alltså gått 900 mil mer än de skrivit i försäljningspapprena och 750 mila-servicen är inte gjord.
Samt att de antingen läst av mätaren fel och trott att den gått 103 mil eller så har de medvetet blåst mig.

Ska iallafall dit imorgon och prata med dom.
Tips mottages tacksamt!

Sedis

Har det stått 103 mil på den i butiken och i en eventuell annons + att dem sagt det måste dem i mina ögon kompensera det på ett bra sätt då det är ett "litet" fel dem gjort (om det inte är medvetet vilket jag utgår ifrån att det inte är i alla fall) som blivit ett STORT problem. Säkert absolut ingen fara för hojen i sig på 1000 mil men värdet på själva hojen blir ju avsevärt MKT lägre. Den dag du ska sälja hojen tror jag du kommer få åtminstånde ca 10000:- mindre pga att dem uppgett fel uppgifter än om det hade stämt. Så i mina ögon ville jag haft den mellanskillnaden tillbaka (alternativt kanske presentkort OM jag behövt t.ex utrustning/tillbehör, 750 mil service etc) för det kommer man förlora den dag man sen säljer den troligtvis.. Jag var inne på en bilfirma och skulle byta min bil i ca 60-70000:- för ett antal år sedan och jag trodde min var en -99 men när jag kom tillbaka efter en kort provtur i en Golf hade säljaren kollat upp det och det visade sig att det var en -98 fast uttagen -99 och då fick jag direkt 10000:- mindre för min bil. Det var i den vevan när det stod vilken årsmodell det är i registreringsbeviset när det egentligen är när bilen är uttagen vilket jag inte visste då.

Ett annat alternativ är ju om de är villiga att köpa tillbaka hojen för samma pengar du gav så kan du ju i alla fall välja hur du vill göra. Jämför då med liknande hojar med samma miltal och se vad dem kostar idag så får du ju en bra bild på hur mkt din är värd.

Last edited:
är du säker på att ni inte har läst fel då ? tänkte eftersom att det anges i kilometer på mätaren. iallfall på min .

förlåt dumt av mig tänkte mig inte för. stod det 1030 på mätaren när du köpte den och det 50 mil senare står 1080 så är det naturligtvis mil den visar. eller hur står den på mätaren ? och hur stod det när du köpte den.. alltid bra att dubbelkolla sådant , då det är en lätt miss att göra om man inte vet i vilken enhet mätaren visar. då många europeiska länder enbart anger ett fordons miltal i kilometer istället för i mil som vi gör här hemma

Egentligen så kan ju du inte ta på dig ansvaret. som du skrev. Är ju säljarens skyldighet att ge dig rätt info om det han säljer.

Skrev ni något köpeskontrakt? Står det någon angiven mätarställning i köpeskontraktet, annons eller liknande? Man har ju en viss undersökningsplikt även som köpare att kontrollera att säljarens uppgifter är riktiga.

Tag kontakt med en konsumentvägledare i din kommun (om det finns någon). De har som regel mycket erfarenhet av dessa frågor. Dessutom är det bra att ha något ev. prejudikat i ryggen om man ska diskutera saken med försäljaren på tu man hand.

http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/

Var hos säljaren igår och snackade med honom.
Han blev osäker på hur man läser av mätarställningen samt att han skulle prata med KTM om fördonets historik och återkomma idag.
Om det var som jag sa, att den gått 1000 mil istället för 100 mil så skulle vi diskutera kompensation utifrån det.

Miltalet står angivet i de papper jag har från köpet. Där står det 109 mil och säljaren står för det, att han trodde det/tror det.

Så jag får väl mer besked under dagen.

Jag skulle häva köpet. Har den dessutom gått 300 mil över tiden på sen service så sänker ju det andrahands värdet senare under hojjens livslängd.

Bahhhh!
Vad less jag blir.
Det stämde att mcn hade gått 1090 mil och att 750 milaservicen inte var gjord.
Det han erbjöd var att göra den servicen och ge mig 5000:- i kompensation.
Och han ville ha besked under denna veckan.
Personligen tycker jag 5000:- låter lite.

Får sätta mig och kolla om det finns något annat ställe som har en KTM till salu och som vill ta in min Versys......

Bahhhh!
Vad less jag blir.
Det stämde att mcn hade gått 1090 mil och att 750 milaservicen inte var gjord.
Det han erbjöd var att göra den servicen och ge mig 5000:- i kompensation.
Och han ville ha besked under denna veckan.
Personligen tycker jag 5000:- låter lite.

Får sätta mig och kolla om det finns något annat ställe som har en KTM till salu och som vill ta in min Versys......

JA.. jag hade då i alla fall hävt köpet... nog helt rätt att se dig omkring efter en ny hoj. Du kommer aldrig känna dig nöjd med denna.

Lutar åt det. Ska kolla med Bike och med JohansMC angående min Versys. Så får jag se vad som går att hitta. Men hade ju planerat att sticka iväg på mc-resa i september.
*** också!

då det garanterat skiljer mer i pris mellan en som har gått 103 och 1090 än 5000 kr så är det defenitivt äckligt lite. sås häv köpet tycker jag

Om jag skulle köpa en hoj där garantin gått ut skulle jag hellre se den gått 1000 mil än 100. Om det finns barnsjukdomar brukar de dyka upp inom 1000 mil.
Så om du får den servad och får bättre ersättning kanske det inte är helt fel, frågan är vad du anser är skälig summa förståss?
Att den missat servicen med 300 mil är dock ett aber...

Tack för svaren=)

Imorgon ska jag till en annan handlare som har en KTM 950-06 inne som gått 300 mil. Ska kolla denna gången så den gått de mil det står samt att servicen är gjord=)

Håller med att det kan vara bra att den gått ett antal mil så att de saker som är fel är åtgärdade. De fel som är kända på denna modellen omfattas av garantin och är fixade på de flesta cyklar idag.
Men att personen som ägt den lämnat in den på 100 mila servicen vid 62 mil och sedan inte lämnat in den något mer känns...sådär.

Men nu är den ur världen och letandet efter en ny har börjat!
Ska bara bli av med Versysen också=)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...