köpt en kass produkt

brandes

utan hoj så har man inget liv
Gick med
10 May 2006
Hoj
en ricktigt fräsig NSR :)
Hej..

jag har precis införskaffat en så kallad minimoto. det är en blata kopia. Den första jag köpte var trasig i bakre hjullagret rostig kylare och främre kåpglaset var fullt av vit färg. så den åkte jag och lämnade tillbaka. då fick jag en ny när jag kommer hem så ska jag dra iväg på den då går kedjan av :huvet. då ringer jag till säljaren som säger att han kan ge mig en ny kedja utan kostnad. sjysst tänker jag. när väl den nya kedjan är satt. så tänkte jag.
-fan va gött äntligen får ja köra:tummenupp

men acc jag komm bara sju meter sedan åkte hela bakre hjullagret ut så hela bakdäcket och drevet kommer på sned som i sin tur gör så att kedjan slits av igen...:mad:

Så nu är jag jävligt trött på detta.. jag vill inte ha denna skit jag betalade 3900:- och för mig är det ganslka mycket pengar med tanke på att jag bara är 17år.

vad ska jag göra går det att kräva ett återköp eftersomm att produkten har inte hållt för vad den lovat..

är väldigt tacksam för svar:tummenupp

lämna tillbaka skiten! Protesterar säljaren kan du gå till allmäna reklamations nämden.

Köp en minicross istället, fan så mycket roligare och mycket mer hållbar.

fan va bra kvalite... låter som årets sämsta produkt du köpt, fan va störigt.... borde gå att få pengar tillbaka... tur du inte hann köra snabbt tänk om styret gått av, låter som det är fullt möjligt på den där saken...

Har väl rätt att lämna igen och få pengarna tebaks vid tredje felet/bytet.
Spara ihop 2-3 tusen till och köp en fiddy, fan så mkt roligare för pengarna och du behöver inte bryta ryggen varje gång du kör.

Det låter ungefär som alla andra minimotosar jag har hört talas om ungefär.

Det är nog bara att inse att man kan inte köpa en kvalitetsprodukt för ingenting, och i fallet kina-import har vi vant oss vid att ställa kvalitetskrav som kineserna inte möter.

Köper du tio röda plasthinkar för en tia på en marknad i kina så är det hål i botten på tre, tre saknar handtag, tre rymmer inte den mängd vätska som står skrivet på hinken, en möter alla krav men färgen går från röd till rosa...

Dom tre med småhål i botten går att använda för att bära matjord om man lägger en påse i botten, dom tre som saknar handtag är bra att ha om taket läcker, dom som inte rymmer rätt mängd är ju helt OK att använda, bara man vet om det.
Den fula rödrosa är ju bara ful.

Köper du en röd plasthink på Ica för en tjuga så är den bättre än dom tio från kina, men du har betalat dubbelt så mycket för en som fungerar till allt, jämfört med dom tio från kina som alla går att använda litegrann.

Tidigare hade vi importörer som ställde krav på det dom importerade, nu har vi folk som vill tjäna pengar snabbt och skyller ifrån sig på kineserna.

Minimoto

Jag kan ha fel men detta är väl inte första gången som den återförsäljaren får skit för sina produkter.

SOm en sidenote var jag på äventyrslandet i halmsatd med barnen förra veckan. Där kunde man vinna nya minichoppers. problemet vara bara att kromet på dessa "nya" produkter var så ärgat att inget gick att rubba, lacken hade börjat flagna och hjulen rosta... Ungefär samma kvalitet låter det som.

Du ska ha klart för dig att ditt sätt att kritisera Bike här på forumet inte ställer dig i bättre dager hos dom på det viset du lägger fram dina åsikter.Ta åsikterna direkt med dom istället för att lägga fram det på det viset du gör här,även anställda på bike har internet.

Så man ska inte berätta att man fått skit för sina pengar? Blir säljaren fri från ansvar då?

Så man ska inte berätta att man fått skit för sina pengar? Blir säljaren fri från ansvar då?

Det är väl alltid så att det finns 2 sidor på myntet och det är det vi ARN till,när sen företaget efter en ev fällande dom från ARN inte följer rekommendationen då är det helt OK att hänga ut dom.

Obs,jag är helt opartisk och har ingen aning om vare sig företaget eller ilskan,bara en rekommendation om hur gå tillväga.

Henrik

Jag kan ha fel men detta är väl inte första gången som den återförsäljaren får skit för sina produkter.

SOm en sidenote var jag på äventyrslandet i halmsatd med barnen förra veckan. Där kunde man vinna nya minichoppers. problemet vara bara att kromet på dessa "nya" produkter var så ärgat att inget gick att rubba, lacken hade börjat flagna och hjulen rosta... Ungefär samma kvalitet låter det som.

Fast nu är du lite orättvis, de minichopprarna har stått på hyllan där i snart tre år, för du tror väl inte att de verkligen delar ut ngt för 800;- när nallarna o vattenpistolerna kostar 6,-

nej faktist på minimoto center i göteborg

Andra forum mer inriktade på minihojar ger vid handen att dessa skojare fått mer skit än centralens toaletter, knappast oförtjänt skulle jag säga som läst en del.

Last edited:
Tyvärr så brukar man få vad man betalar för.
Lämna igen skiten !

Det är nog bara att inse att man kan inte köpa en kvalitetsprodukt för ingenting, och i fallet kina-import har vi vant oss vid att ställa kvalitetskrav som kineserna inte möter.

Köper du tio röda plasthinkar för en tia på en marknad i kina så är det hål i botten på tre, tre saknar handtag, tre rymmer inte den mängd vätska som står skrivet på hinken, en möter alla krav men färgen går från röd till rosa...

Dom tre med småhål i botten går att använda för att bära matjord om man lägger en påse i botten, dom tre som saknar handtag är bra att ha om taket läcker, dom som inte rymmer rätt mängd är ju helt OK att använda, bara man vet om det.

Köper du en röd plasthink på Ica för en tjuga så är den bättre än dom tio från kina, men du har betalat dubbelt så mycket för en som fungerar till allt, jämfört med dom tio från kina som alla går att använda litegrann.

Tidigare hade vi importörer som ställde krav på det dom importerade, nu har vi folk som vill tjäna pengar snabbt och skyller ifrån sig på kineserna.

Så sant som det var sagt,:tummenupp

Konsumentköplagen:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932

Fel du hittar inom 6 månader kan du reklamera som ursprungligt fel, det är säljaren som har bevisbördan om han vill hävda att felet inte är ursprungligt.

20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till dess
beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits
vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.

Om köparen underlåter att i rätt tid hämta eller ta emot en vara som
hålls tillgänglig för hans räkning, svarar säljaren dock inte för
försämring som inträder därefter och som beror enbart på varans egen
beskaffenhet.

Uppkommer en försämring av varan efter avlämnandet, skall varan anses
felaktig om försämringen är en följd av säljarens avtalsbrott.

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.

Vad som skrivs på den tidigare nämnda hemsidan http://motorhandel.se/index.php?act=viewDoc&docId=6 om obefintliga garantier på oregistrerade fordon

"Utifrån konsumentköplagen tolkas dessa produkter på följande sätt:
Alla fordon som är avsedda för racingverksamhet dvs. som endast ska beträdas på bana, belastas med orimligt högt slitage så att någon garanti inte ges utan endast Funktionsgaranti!
"

kan jag inte hitta något direkt formulerat om i konsumentköplagen.

Det är även skillnad på garanti och reklamationsrätt.

Garanti är frivilligt för säljaren att utfärda och utforma villkoren runt.

Reklamationsrätten styrs av konsumentköplagen. Konsumentköplagen KAN INTE FÖRHANDLAS BORT av säljaren, den gäller ALLTID när en PRIVATPERSON handlar av ett FÖRETAG.

Din rätt som konsument att häva köpet regleras enligt dessa paragrafer:

28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller
inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan
ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva
prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att
avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög
eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade
varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen
närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för
honom.

Du kan även avkräva skadestånd för att täcka alla dina kostnader i samband med reklamationen.

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan
omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som
avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet

Dålig liknelse. En minimoto är viss skillnad mot t.ex. husgeråd, kläder och elektronik. Jag har jobbat i Hong Kong i fyra månader i år och tycker att det är knas hur mycket pengar småprylar kostar här. Köpte en massa pirat-T-shirts och tenniströjjor och lite prylar till hemmet för peanuts. Påslagen är helt enorma här i Sverige. Tror jag betalade 18 SEK för en iPod-socka, ingenting för DVD-skivor, mobil osv osv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT