Köpt en övningskörningshoj

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha XT660R -07
Bra övningskörningshoj?

Lite oväntat så var jag och farsan och kollade på motorcyklar igår, för att ha en nybörjarhoj och nånting att övningsköra på. Det blev lite utav att impulsköp och en Suzuki LS 650 Savage. Har betalt handpenningen än så länge men inte hämtat den. Kanske lite fel forum att fråga på egentligen, men är det en bra hoj att övningsköra på? Jag hade tänkt köra upp på en tung (dvs hyra från en trafikskola). Om jag övar manöverbanorna på suzukin, kommer det bli en jätteskillnad sen jämfört med den tunga mc'n hos körskolan?

Last edited:
iceaway skrev:
Lite oväntat så var jag och farsan och kollade på motorcyklar igår, för att ha en nybörjarhoj och nånting att övningsköra på. Det blev lite utav att impulsköp och en Suzuki LS 650 Savage. Har betalt handpenningen än så länge men inte hämtat den. Kanske lite fel forum att fråga på egentligen, men är det en bra hoj att övningsköra på? Jag hade tänkt köra upp på en tung (dvs hyra från en trafikskola). Om jag övar manöverbanorna på suzukin, kommer det bli en jätteskillnad sen jämfört med den tunga mc'n hos körskolan?

Jag tror det är jättesvårt att sätta sig på en hoj man aldrig tidigare har kört o fixa en uppkörning.

Robban W skrev:
Jag tror det är jättesvårt att sätta sig på en hoj man aldrig tidigare har kört o fixa en uppkörning.

Glömde nämna det, men jag hade förstås tänkt att ta några lektioner först med skolans MC.

Köregenskaperna på en Savage skiljer sig en hel del från de hojar som brukar finnas på skolan. Visst kan du träna in det mesta, men du bör satsa på att ta några lektioner innan uppkörningen för att få en bra känsla för deras hojar.

Robban W skrev:

När jag körde upp så kom det dit en kille som var helt utan hoj pga strul med den han skulle låna till uppkörningen.
Men tack vare en schysst kille från Sala så fick han låna en gammal Yamma FZ 750. En hoj som han aldrig hade kört förut, dessutom hyffsat svårkörd för manöverproven är den också.. Men skam den som ger sig, killen fick en halvtimme-timme på sig att känna efter, och efter lite om och men så klarade han faktiskt uppkörningen.

Så det går ju faktiskt, även om man aldrig har kört hojen förut.. :tummenupp

Robban W skrev:

Jag övningskörde på min R6a. Hyrde sedan en gsx 750 ett dygn hämtade ut hojen dagen före uppkörning övade ngra timmar, klarade uppkörningen och lämnade tebax hojen. =)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park