Köpråd

Jag hör dig
Sitter det handtagsvärmare som standard på fjr?
Är 4000mila servicen jättedyr (= köp en som gått mer eller bra mycket mindre?)
Jag har en del andra yamahatillverkade fordon hemma och ja, Yamaha är synonymt med kvalitet för mig också.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Som någon sade: "ventilkoll" är bara ett sätt att tjäna pengar. Lägg de pengarna i kakburken istället, och du kan köpa en NY hoj när/om toppen rasar vid 20.000 mil... vilket den inte ens lär göra.
Jag har nog aldrig ens hört talas om en shimsjusterad motor som egentligen behövt justering ens vid +10.000 mil.

Så byt oljor, kör och var glad. På tidigaste modellerna fanns väl någon kamkedjesträckare som funkade sämre men det lär vara åtgärdat på de hojarna?
 
Är inte en FJR väldigt mycket gunghäst? (Har aldrig kört någon). Och går de ens att få de snygga? :va

Ang. ZZR1400 så kan jag bara instämma med de svar du redan fått kring karaktären. Den är bekväm, jäkligt stadig på hand och har en motor som aldrig behöver varvas annat än för nöjes skull. Som helhetspaket finner jag den mycket svårslagen.
 
Honda Blackbird som någon redan nämnt är populära semester motorcykel.

Sen finns det ju alla adventure cyklar. Själv hade jag en Super Tenere tidigare bekväma cyklar som kan ta mycket packning
 
Nu har jag inte jättemånga mil bakom styret på FJR1300 men någon gunghäst är det inte. Och jag tycker att det är en rätt stilig hoj utan en massa designgimmicks. En av få som gör sig både med och utan väskor.

ZZR1400 har inte fastnat hos mig. Och uppenbarligen inte hos särskilt många andra heller.
 
Nu har jag inte jättemånga mil bakom styret på FJR1300 men någon gunghäst är det inte. Och jag tycker att det är en rätt stilig hoj utan en massa designgimmicks. En av få som gör sig både med och utan väskor.

ZZR1400 har inte fastnat hos mig. Och uppenbarligen inte hos särskilt många andra heller.

Kawan har ändå sålts, i stort sett oförändrad även den, i snart 15 år, så ett visst intresse kan ändå skönjas :D

Ang. FJR så är smaken som vanligt delad. Grunden är visserligen helt OK och modellen har helt klart karaktär, men de gigantiska vindrutorna förstör linjerna totalt i eget tycke. Jämför med första generationens pannor (ST1100). Snygga linjer på själva cyklarna, fula rutor.
 
Är inte en FJR väldigt mycket gunghäst? (Har aldrig kört någon). Och går de ens att få de snygga? :va
Jämför du med en R1a så visst, det är ju ett helt annat segment, men gunghäst är det verkligen inte. Första generationens bakdämpare tappade sugen efter några tusen mil, vilket ju inte är helt ovanligt att dämpare gör, dessutom hade den två lägen, som man växlade mellan med en spak, med eller utan last, och har man den i olastläget, och kör fulllastad, så kan den säkert bli något mjuk.
 
Eftersom du har Luleå som bostadsort i din profil och dessutom frågar om serviceintervaller så finns ju ytterligare en faktor att väga in - den service du kan få för just det märket.

Och utan att försöka vare sig hylla eller smutskasta någon på internet så kan jag lugnt konstatera att jag nog aldrig har träffat någon som inte varit nöjd med Yamahacenter Luleå. Tyvärr har jag inte samma erfarenhet av andra handlare runt Luleå.
 
Eftersom du har Luleå som bostadsort i din profil och dessutom frågar om serviceintervaller så finns ju ytterligare en faktor att väga in - den service du kan få för just det märket.

Och utan att försöka vare sig hylla eller smutskasta någon på internet så kan jag lugnt konstatera att jag nog aldrig har träffat någon som inte varit nöjd med Yamahacenter Luleå. Tyvärr har jag inte samma erfarenhet av andra handlare runt Luleå.

Exakt mina tankar också, som jag skrev tidigare så har jag bara goda erfarenheter av Yamaha.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 
Jag hör dig
Sitter det handtagsvärmare som standard på fjr?
Är 4000mila servicen jättedyr (= köp en som gått mer eller bra mycket mindre?)
Jag har en del andra yamahatillverkade fordon hemma och ja, Yamaha är synonymt med kvalitet för mig också.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk

Stor service "6000" mil på sprint RS kostade ca 10000kr på Johans MC. Då ingick byte av några shims.
Stor service "2400 "mil på GSX1300R kostade ca 7000kr på Johans MC. Inga shims behövde bytas.

Så jag gissar FJR 4000mila ligger i det området.
Men det är ju bara fråga den du tänker låta göra servicen hos på vad det kommer kosta.
Är det en modern handlare så räcker det med att hen får Regnummer och mil så skriver datorn ut ett prisförslag på vad som ska göras. Med reservation för om shims behöver bytas.
 
Stor service "6000" mil på sprint RS kostade ca 10000kr på Johans MC. Då ingick byte av några shims.
Stor service "2400 "mil på GSX1300R kostade ca 7000kr på Johans MC. Inga shims behövde bytas.

Så jag gissar FJR 4000mila ligger i det området.
Men det är ju bara fråga den du tänker låta göra servicen hos på vad det kommer kosta.
Är det en modern handlare så räcker det med att hen får Regnummer och mil så skriver datorn ut ett prisförslag på vad som ska göras. Med reservation för om shims behöver bytas.
Ja, eller så skruvar man själv. Det bör ju inte vara alldeles för svårt ifall man har lite mekvana tänker jag.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
 
Ja, eller så skruvar man själv. Det bör ju inte vara alldeles för svårt ifall man har lite mekvana tänker jag.

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Det är lite trångt att få loss saker från toppen, ramen går lite speciellt på FJR, men i övrigt är det ju ingen raketforskning. Att byta kardanolja är både enklare och betydligt billigare än att byta drev och kedja tex.

Jag böt kamkedjespännnare, det var heller inga konstigheter, lika lite som att byta bakdämpare eller renovera gaffelbenen. Visst, det var lite mer pyssel att få loss benen på den än på någon av mina R-hojar, men å andra sidan är centralstöd smidigt och jag spände fast bakhjulet i golvet, och då kunde jag ta bort framhjulet.

Om du köper en FJR och behöver byta batteri, överväg seriöst att byta till ett litiumbatteri, det sitter nämligen till höger bredvid gaffeln, längst upp innanför sidokåpan, så det gör en hel del för tyngdpunkten att få bort 4-5kg där.

Nu är det ett tag sen det hände något här, men det finns otroligt mycket bra info om FJR här, och hojarna har ju varit ganska lika i många år: www.fjr1300.info
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top