Köpråd Yamaha YZF-R1

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
Superduke - 09
Hej. Jag är spekulant på två hojar, den ena en R1 -08 och den andra en R1 -09. Utrustningsmässigt är de ganska lika, båda har effektrör och pcV, -09:an dock bara slip-on men istället lite mera blingbling. -08:an är körd 1500 mil och 09:an 2300 mil. -09:an kostar dock 1000€ mer och min fråga är alltså är -09:an värd de extra pengarna? Har någon kört båda och kan uttala sig? Orsaken till att jag frågar är att båda redan börjar vara i överkant för min ekonomi och därför undrar om -09:an är värd nudlarna i några månader efteråt?:) Tacksam för svar:tungan

Varför inte köpa en 07á istl, (är samma hoj som 08án) om nu din ekonomi inte är den bästa? Sen är dom ju inte gratis att försäkra heller.(Har haft en 07á själv)

Det kunde jag göra men det är V4 ljudet i -09:orna som får mig att tveka. Om köregenskaperna och kraften från början har förbättrats lika mycket som ljudet är den lätt värd pengarna, annars får det nog bli en -07/-08.

Hade jag valt mellan dom hojarna idag hade det blivit 08an, då den känns bra rappare på topp där 09an känns bra seg ingen extra kick alls känns rent av slö på höga varv. Visst ljudet äger på 09an men det övriga väger inte upp, den känns en aning tung&klumpig.
Om man istället går upp till en 12a då är det all ide att köpa då den uppdaterades med TCS&facelift.

Tycker mig ha läst i några brittiska blaskor att de hade lite problem i början med den nya crossplane-veven och att det kan skilja relativt mycket i effekt och uppförande mellan olika exemplar. Provkörning är därför att rekommendera.

Jag har inte kört någon av hojarna men jag hade satsat på den nya men på helt osakliga grunder; jag tycker det är coolt med tändföljden och den låter hur skönt som helst, speciellt med öppna dämpare. Att de allvetande testkörarna verkar tycka att den är tung, klumpig, har svampig fjädring och minst effekt i klassen väljer jag att bortse från :)

Last edited:
Superfina hojar båda två. 09-12 har jag iallafall svårt att veta vilket varvtal jag ligger på om jag inte tittar på mätaren, 2000varv/min eller 11000varv/min låter likadant. 07:an och 08:an känns lite vassare och den skjuter på bra över 8000varv/min. ;) Provkör och välj med hjärtat.

/Try

Ska du spendera mest tid på gata hade jag helt klart valt 09an men ska du bomba bana är 08an att föredra.

4000 mil med min 08,innan jag krockade med en älg 2010.
Köpte en 09 2010,den har nu gått 3700 mil.
motor karaktären är den största skilnaden.
Vilken som är bäst?det kan jag inte avgöra i alla fall .
R1 08 och09 räcker långt ,mer änn jag kan köra:tummenupp

¨Tack för svaren:tungan Blir nog en hel del bana så blir väl kanske -08:an då i alla fall...:)

Bästa chassiet och högsta toppeffekten finns hos -08:an, trevligaste motorkaraktären finns hos -09:an (som att köra V4:a).

Köp en 07-08, motorkaraktären är lite lätt ursinnig på höga varv vilket är riktigt roligt. Ägde en i våras.

09-11, fantastiskt bra hoj men lite karaktärslös, tror du blir lyckligare av att käka ordentlig mat resten av sommaren istället, 07-08, it is! :banana

Jag har ägt båda o skulle själv ta -08:an om jag var tvungen att välja en igen.
09:an kändes slöare..på både låga samt höga varv. Lägre topphastighet samt irriterande vibrationer ända upp till 8000 varv.

Last edited:
4000 mil med min 08,innan jag krockade med en älg 2010.
Köpte en 09 2010,den har nu gått 3700 mil.
motor karaktären är den största skilnaden.
Vilken som är bäst?det kan jag inte avgöra i alla fall .
R1 08 och09 räcker långt ,mer änn jag kan köra:tummenupp

Hur gick det för älgen?

Blev en -08 till slut, hämtade den i lördags:yoparty Är helt otroligt nöjd hittills iaf:Bugar Tack för hjälpen:)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026