Köpråd VTR 1000 Firestorm !!!

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Tjena Grabbar!

Just nu kör jag en Honda Hornet 600 & har kört med den tre säsonger. Nu börjar jag märka att den saknar lite effekt, framför allt de tråkiga transportsträckona o större vägar. Nu funderar jag på att byta till en Vtr 1000 Firestorm, så behöver jag lite köpråd av er!:brinnerup

Jag har tittat på blocket och hittat några fina vtr-er men frågan är vilken årsmodell som ska jag satsa på!:confused:

Det finns en skit fin vtr årsmodell 99 på blocket med lågt miltal, som ni ser länken nedan!

http://www.blocket.se/kronoberg/Honda_VTR_1000_Firestorm_62924226.htm?ca=18&w=3

Sen finns det också några vtr-er från 2001-2007 men priserna på dem är nästan dubbla jämfört med tidigare modellerna dessutom har de rullat betydligt mer…:(

Jag har hört att modellerna från 2001-2007 har lite större bensintank, bensin nivåmätare och lite bättre komfort!

Som jag nämnt tidigare pris skillanden är ca 20 000kr jämfört med tidigare modellerna och nu undrar jag om det är verkligen värt att lägga de pengarna för en vtr från 2001 framåt:(

Jag kör ca 800 mil om året & 90 % av tiden kör sj!

Ni som har kört lr kör vtr-er!
har ni blivit störda av utan bensin nivåmätare lr pga mindre bensintank årsmodell < 2001?

Skulle ni kunna komma med lite kommentarer på mina frågor?:)

Mvh
Rowan
 
Last edited:
Har väl inget direkt att säga om vtr, men förstår ditt "problem" med hornet. Har en själv som jag gillar skarpt. Men det är ju ett helvetes varvande som måste till för att den ska röra på sig ordentligt. Motorvägar är ju nästan outhärdligt i mer än trettio minuter
 
Haft en -97, tourat i norge en drös med gånger. Inte upplevt problem med tankningen, vid sympatisk körning kommer man en bit över 20 mil per tank.

I övrigt en kanonhoj! Kolla vtr.nu
 
Har god erfarenhet av VTR. Kanonfin bajk om man vill lägga lagom mycket stålar på sitt hojintresse.
Modellen är i stort sett oförandrad från första modellen 1997 förutom några små ändringar 2001.
From model year 2001, Honda introduced a number of improvements. These included increasing the tank from 16 liters (4.23 US gallons) to 19 liters (5.02 US gallons), internal modifications to the front forks, black wheels, smaller indicators, an improved riding position thanks to less steeply raked clip-on bars and an LCD display for fuel level, engine temperature, dual trip meters, odometer and clock. A Honda Ignition Security System (HISS) immobiliser also became standard. The US market (Superhawk), never received the larger tank, but retained the original 16 liter (4.2 US gallons).[1]
Tveksamt om det är värt de extra stålarna.
 
Saknar min VTR varje dag solen ligger på! Hade en 05:a och skillnaden är endast storleken på tanken.
+ ljudet och vridet
- Gillar inte att köra i stan.
 
Jag ska provköra jobbarkollegans Sp1 nu i veckan och ser verkligen fram emot det.:) Jag har inte kört nån V-twin tidigare förutom Bmw R1200R. Den var utrustat med quickshifter o det gjorde att körningen blev ännu roligare fast priset på den ligger ju helt annan klass :(
 
När du väl kört en SP1 vill du nog inte ha en Firestorm. RC51:an är ett mästerverk. Eller iaf var, på den tiden.

För 20k är det inte värt att få uppdateringarna som kom 2001. Prioritera ett bra objekt med lågt miltal istället.

Det enda mekaniska svagheterna med modellen är den automatiska kamkedjespännaren, som tenderar ge upp vid högre miltal. Samt att laddningsregulatorn är inte av någon vidare kvalité. Min drack också en del olja.

Går att pimpa och göra riktigt stilig med helkåpa mm. Förbaskat trevlig att köra med bra bottenvrid, även om den är rätt klen på toppen. Saknar min ibland.
 
Äntligen fick jag provköra jobbarkollegas Sp1 idag :tummenupp

Helvete vilken maskin & vilket soundtrack. Den lätt så jävla gott o det gjorde att det var lite extra kul att köra i stan:) Varje gång när jag drog på rullen fick jag verkligen hålla i så att jag inte flög i väg :rock


Körställningen var extrem men ändå var den så lättkörd. Från början körde jag på en 50-väg och drog lite lätt på gasen i andra växel och i nästa sekund var jag redan över 100km/h. Jag hann knappt reagera så det kan väl inte så svårt att vara bli av med kortet :) Det märktes att den inte gillade lågfart däremot måste va skit kul vid bankörning:P

Utan tvekan en Vtr måste jag ha:yoparty
 
Last edited:
Bra beslut!
Har en sp nu men funderar på att skaffa en firestorm som komplement!!

En gång tvin sen är man fast!
 
Vill du köra längre transportsträckor, touring, 50 mil och mera om dagen, så har enligt min uppfattning VTR SP1 SP2 för liten tank. Det blir täta tankstopp. Men du kanske gillar stoppa för att tanka/fika?
VTR 97 hp.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/honda/vtr1000-firestorm/1997/
SP2 an och SP1an, SP1 har 129hp, SP2 har 133 hp,
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/honda/sp-2/2000/
Själv föredrar jag komma lite längre mellan tankningarna. Och uppe i Norrland där jag ofta kör kan det vara några mil mellan mackarna. Och Sprint RS har faktiskt både högre motoreffekt och längre räckvidd än VTR.
Pga lägre bensinförbrukning/mil OCH större tank.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/triumph/sprint-rs/1999/
 
Last edited:
Om det är effekt du saknar i din hornet ska du nog gå på nåt vassare än en firestorm. Visst har den lite bättre vrid men i hk är det ju hugget som stucket!:va
 
Jag ska provköra jobbarkollegans Sp1 nu i veckan och ser verkligen fram emot det.:) Jag har inte kört nån V-twin tidigare förutom Bmw R1200R. Den var utrustat med quickshifter o det gjorde att körningen blev ännu roligare fast priset på den ligger ju helt annan klass :(

R1200R är iofs ingen v-twin utan en tvåcylindrig boxer:fakta:hej

SP1/SP2 är som du säkert märkte helt annan körupplevelse än Firestorm och modellerna har väldigt lite gemensamt rent tekniskt. Tourar du mycket så finns det betydligt bättre alternativ än SP1/SP2 men letar du en smått klassisk litertwin för aktiv körning (gärna bana) med en byggkvalitet som få hojar kan matcha ja då är SP1/SP2 det du ska ha:tummenupp
 
Jag ska ändå nog ha firestorm eller sp1 i min samlingslista:P Så kan jag ha den som en glidarhoj 
Sedan blir nog en VFR 1200FA om några år:kär

Synd att vtr-en som början av tråden jag länkade till blocket är såld & får väl hålla blocket under uppsikt, kanske dyker upp nån fin firestorm:)

Som sagt Sp1-an var skrämmande kul att köra dessutom ljudet var jo beroendeframkallande:yoparty
 
Jag ska ändå nog ha firestorm eller sp1 i min samlingslista:P Så kan jag ha den som en glidarhoj 
Sedan blir nog en VFR 1200FA om några år:kär

Synd att vtr-en som början av tråden jag länkade till blocket är såld & får väl hålla blocket under uppsikt, kanske dyker upp nån fin firestorm:)

Som sagt Sp1-an var skrämmande kul att köra dessutom ljudet var jo beroendeframkallande:yoparty

Med tanke på du inte siktar på en SP1/SP2 utan funderar på en Firestorm
så tror jag en Suzuki SV1000 liknar mer en Firestorm
tyvärr
http://www.blocket.se/ostergotland?...=&pe=&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=14&is=1&l=0&md=th
än en Firestorm liknar en SP1/SP2 (bortsett från utseendet)
Det finns skäl till att SP1/SP2 har de priser de har.
 
Jag och polaren brukade räjsa förr, då hade ja en cbr600fs den går bättre rakt fram än en vtr1000 men måste ju givetvis växlas..
 
Jag har tittat på Suzuki Sv1000 också lite, i och med att den kom upp på Vtr-tråden!

Det fanns några intressanta artiklar om just jämförelse test av Firestorm o Sv 1000:tungan

http://www.visordown.com/road-tests/road-test-xb12r-vs-vtr1000-vs-sv1000/4644.html

http://www.visordown.com/road-tests...alco-suzuki-sv1000-honda-firestorm/10485.html


Men det mest intressanta är att omdömen om Hondan...:)

I typiska Honda mode, är Firestorm en av de cyklar som faller in i one-size-fits-all kategori.
Det finns lite att vänja sig med Honda - inga galna påhitt att behärska eller större svagheter för att motverka.

Den totala neutralitet utan krusiduller chassi och linjär, smidig leverans av förgasaren matade motorn gör den till en av de cyklar som är otroligt enkel och förutsägbar för att rida, oavsett hur förhållandena.

Och slutligen "Om du gillar din cyklar välbyggd, pålitlig och förutsägbar, då en VTR1000 kan vara för dig" :tummenupp
 
Kul att du gillade SP1. Inte alla som kommer överens med den. Hade jag valt med förnuftet istället för hjärtat hade jag nog kört Firestorm då jag mest kör längre landsvägsturer, 15 - 30mil. Det är en snygg hoj.

Det är inte ofta jag kan låta SP1 sträcka ut ordentligt på de norrländska tjälskottsvägarna, men varje gång det händer tar jag tillbaka mitt beslut att sälja :)
 
Du ska köpa Aprillia Falco / Touno eller Mille.
Mycket roligare och mer hoj för pengarna än VTR. tror faktiskt att de är minst lika driftsäkra med.
Har kört Mille i några år och tror faktiskt att det var den bästa hoj jag haft. Var dock tvungen att sälja för min sargade kropp inte klarar klarade körställningen lägre.
Så om du vill kan du sälja horneten till mig "bästa pris kompis :)".
 
Jag hade nog behållt Sp1/Sp2 om jag hade för värdet på de kommer säkert att öka med tiden i och med att de är så unika :tummenupp

Jag har övertålat polaren att skaffa mc-kort nästa säsong o han verkar intresserad att köpa min Hornet men jag vill helst behålla den:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top