Köpråd: Volvo V70 T5 Italienimport!?

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Springer runder i bilbytartankar då min gamla 850 2.5 SE inte direkt ger mig sexuell njutning, längre, eller ja, den har väl aldrig varit speciellt rolig..

I alla fall.. hittade en annons på en V70 T5 -99 (sent uttagen -98, det är i alla fall 99:ans modell med, enligt säljaren, 240 hk motorn)
Kärran har rullat 154xx mil och ser riktigt fräsch ut på bilderna :tummenupp

Nu till frågorna som gnager bak i kraniet.. :

-Har det verkligen sålts v70is i italien med 2.3l ? har kollat upp regnumret på transportstyrelsen och enligt dom så är det 239 hk :va

-Bilen har varit i sverige i knappt 2 månader, den har rullat 154xx mil och den ser ut att vara i riktigt bra skick (bilder kan luras, jag vet). Killen har lagt ut den för 38500:-, kan detta verkligen vara en seriös affär eller har jag bara hittat nån som försöker sälja en stulen bil? :va

Ett tänkbart scenario är kanske att bilen blivit stulen i Sverige, eller tyskland kanske, och sedan blivit inreggad i Italien, därefter importerad därifrån tillbaka hit.. :va

Det blev många frågor och rörig blev texten, men jag hoppas på lite svar och hjälp i alla fall :krama

Enda positiva med italien importerade bilar är att dom oftast är skonade från rost...

Det finns bilar med mer än 2 liter även i Italien, men de är ganska ovanligt pga deras skatteregler.
Bilprovningen som gjorde registreringsbesiktningen här i Sverige har arkiverat original reghandlingar från Italien, det är bara att ringa till dom o kolla, nuförtiden brukar dom vara väldigt hjälpsamma med dylika frågor.

850/V70 har sålts med både 2.0, 2.3 och 2.4L stora turbomotorer. Dom vi haft i verkstaden som varit från Italien har oftast varit på 2.0L men vi har även haft ett par med 2.3L motorn. 2.0T är väldigt vanlig i Norge då på S/V70 och även gamla S80.

Går helt ok enligt mig men måste varvas mer då laddtryck kommer senare än med de större motorerna.

//Danne

850/V70 har sålts med både 2.0, 2.3 och 2.4L stora turbomotorer. Dom vi haft i verkstaden som varit från Italien har oftast varit på 2.0L men vi har även haft ett par med 2.3L motorn. 2.0T är väldigt vanlig i Norge då på S/V70 och även gamla S80.

Går helt ok enligt mig men måste varvas mer då laddtryck kommer senare än med de större motorerna.

//Danne

Okej, enligt säljaren är detta 2.3l motorn, men är den då likadan som en svensksåld 2.3l eller är dom strypta? :va å andra sidan sett så märker man väl det när man provkör den :D provkörde en 855 t5 2.0 idag och laddtrycket kom jävligt sent :pensionär

En kompis har en v70 t5 som är importerad ifrån italien. Jag trodde t5or bara fanns som 2.4

Många italienimporterade är som sagt 2.0L eftersom motorer med större slagvolym än så
straffbeskattas hårt där.

En stor fördel är att försäkringsbolagen i sverige ibland endast går efter slagvolymen i sina
offerter. I detta fall misstar de ibland italienimporterna för de vanliga sugmotorerna på 2.0L.
Därmed sparar man goa pengar gentemot premien på en ordinarie t5.

En kompis har en v70 t5 som är importerad ifrån italien. Jag trodde t5or bara fanns som 2.4

2.0 och 2.3 har jag hört, mycket möjligt att det finns 2.4 också :va

Många italienimporterade är som sagt 2.0L eftersom motorer med större slagvolym än så
straffbeskattas hårt där.

En stor fördel är att försäkringsbolagen i sverige ibland endast går efter slagvolymen i sina
offerter. I detta fall misstar de ibland italienimporterna för de vanliga sugmotorerna på 2.0L.
Därmed sparar man goa pengar gentemot premien på en ordinarie t5.

Det hade varit fint, men enligt transportstyrelsen så har den här t5an 176 kw, 239 hk, så då hamnar väl premien därefter.. :( Jag hoppas dock innerligt att den inte är strypt, så det bara står 239 hk på pappret men i själva verket så har den kanske bara 190.. :tummenner :trött :kryckor

Last edited:
:( Jag hoppas dock innerligt att den inte är strypt, så det bara står 239 hk på pappret men i själva verket så har den kanske bara 190.. :tummenner :trött :kryckor

Tror knappast det är någon risk då effekten inte påverkar ägarkostnaderna nämnvärt utan det just volymen som gör det dyrt.
Därför finns det en del trevliga alfavarianter i Italien med ex V6 på 2l med turbo, samma bilar i sverige har 3l sugsexa.

Tror knappast det är någon risk då effekten inte påverkar ägarkostnaderna nämnvärt utan det just volymen som gör det dyrt.
Därför finns det en del trevliga alfavarianter i Italien med ex V6 på 2l med turbo, samma bilar i sverige har 3l sugsexa.

V6 med turbo hade inte suttit fel :tuttar

Nåväl, vi åker och kollar och provkör bilfan så får vi väl se vad det är för något :)

Hör alltid med föresäkringsbolagen, transportstyrelsen har koll på grejerna
eftersom den är registreringsbesiktigad. Försäkringsbolagen däremot kanske
bara väljer motoralternativ i nån lista...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park