Köpråd: Vilken av dessa två?

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
Hej!

Har spenderbyxorna på och skulle vilja ha en "second opinion" innan jag bestämmer mig, har tittat på dessa två:

Suzuki GSX750 -02 SYE961

Kawasaki ZR750 -00 TKC067

Dom verkar vara rätt jämvärdiga, Kawasakin har 5 växlar och 77hp medans Suzukin har 6 växlar och 85hp. Det är iaf informationen jag hittat. Kawasakin är förresten privatimporterad 2006.

Vilken av dessa skulle ni säga är det bästa köpet och varför?
Kanske har du något annat förslag i samma prisklass och region som är ett bättre köp?

Mvh Robin

EDIT: Fick precis tag på ägaren till Suzukin, den har bara haft två ägare och har i princip stått still sen 2008. Suzukin har tydligen gått som trafikskolehoj tidigare, hur mår koppling och växellåda då tro?

Last edited:
Skulle välja Kawasakin, jag har haft 2 kompisar med den modellen och båda har varit helnöjda. En av dom sålde den efter 4 år, den andra har fortfarande kvar den. Båda gått felfritt. + att jag anser att kawasakin är något snyggare.

Kolla upp reg nummret på suzukin och kolla att det är KGK som tagit in den i sverige, då funkar det med Suzukis märkesförsäkring. Jag skulle ha tagit suzukin :banana

Lycka till
/ Peter

Tycker med Kawan är snyggare .Men provkör dem kan ju vara rätt stor skillnad hur de känns på vägen

Kolla upp reg nummret på suzukin och kolla att det är KGK som tagit in den i sverige, då funkar det med Suzukis märkesförsäkring. Jag skulle ha tagit suzukin :banana

Lycka till
/ Peter

Har fått svar från KGK och det är dom som importerat/sålt den.
Vad ger Suzukis märkesförsäkring för fördelar?
Såg du att jag skrev att den gått som trafikskolehoj åren 02-08?

Hugget som stucket. Avgörande är skicket tycker jag.
Hur slitna är däcken?
Har Suzukin som gått 3600 mil nytt drivpaket (framdrev, bakhjulsdrev, kedja) nyligen
eller är det dags för nytt drivpaket snart?
När är Suzukin besiktigad senast? Borde vara 2011.
Funkar allting?
Vänster och höger blinkers och tutan?
Halvljus, helljus, bakljus, bromsljus fotbroms, bromsljus handbroms.
Är laddningsregulatorn OK? Gör en provtur med gärna allt ljus tänt på hojen.
Hojen ska gå lätt att starta efter det.
(när jag köpte min sukka var laddningsregulatorn kass och tutan saknades. blev lite extra pyssel)

Hugget som stucket. Avgörande är skicket tycker jag.
Hur slitna är däcken?
Har Suzukin som gått 3600 mil nytt drivpaket (framdrev, bakhjulsdrev, kedja) nyligen
eller är det dags för nytt drivpaket snart?
När är Suzukin besiktigad senast? Borde vara 2011.
Funkar allting?
Vänster och höger blinkers och tutan?
Halvljus, helljus, bakljus, bromsljus fotbroms, bromsljus handbroms.
Är laddningsregulatorn OK? Gör en provtur med gärna allt ljus tänt på hojen.
Hojen ska gå lätt att starta efter det.
(när jag köpte min sukka var laddningsregulatorn kass och tutan saknades. blev lite extra pyssel)

Av bilderna att dömma så ser ju Kawasakin mycket fräschare ut.
Senast godkända besiktning var: 2011-05-06 men den står som avställd nu vad jag kan se, måste den då ombesiktigas?

Fordon som stått still och dessutom flera år anser jag inte är bra. Med tanke på däck (såklart - tryckmärken o dåligt fäste), hjullager, packboxar kan börja läcka, kristaller o skit i förknasarna, kärvande och/eller rostiga bromsar, fukt i ramdelar/eldelar m m?, kärvande motor (rostigt cylinderlopp?), broms- o kylarvätska måste bytas.

Kanske ide att satsa på lamellbyte i förtid istället.
Bromsarna behöver inte vara mer slitna på en körskolehoj.

Suzuki SV 650 alternativ, men troligen lite dyrare
Suzuki RF 900

Kolla även Hornet 600, mer pulver, bättre kvalitet. :)

Jag körde ZR7 på körskolan och skaffade en Hornet 600 som första hoj. De kan verka rätt lika på pappret, men i verkligheten är Horneten betydligt roligare. Horneten kan dock vara en aning dyrare i försäkring då försäkringsbolagen ser den som sportigare. Om jag stått i valet mellan någon av dessa två hojar och en Hornet 600 skulle mitt val vara lätt. Men om det måste vara någon av GSX och ZR skulle jag valt GSX:en.

Har fått svar från KGK och det är dom som importerat/sålt den.
Vad ger Suzukis märkesförsäkring för fördelar?
Såg du att jag skrev att den gått som trafikskolehoj åren 02-08?

som jag förstått det hela så är dem biliga i förhållande till många av sina konkurenter, sedan så har dem inga krav på förvaring = går bra att parkera utomhus även på hemma adress. Att det är en gammal trafikskolehoj är väl inget som gör den sämre. Kanske tvärt om att den är servad som den ska enligt boken. Körskolor lever på sina fordon så dem måste ju funka.

Lycka till

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...