Köpråd: VFR 800 eller Blackbird 1100?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Har haft stora besvär att bestämma mig och till slut fastnat för de här två. Vill ha en bekväm, rolig, praktisk, tillförlitlig och ganska snabb hoj som funkar både för Europaresor, heldags-nöjes-resor i Sverige som till att cruisa runt i stan med.

Men mellan dessa två: är det något med någon av dem som skulle kunna bli en kalldusch? Skulle uppskatta info från er som har haft någon av dem eller helst båda två förstås. Och strunta i råd om helt andra modeller eller hojtyper eftersom jag för länge sedan har gjort alla dessa överväganden och hamnat i valet mellan just dessa två.

Tack på förhand!

:)
 

Bifogat

  • vfr-cbr.jpg
    vfr-cbr.jpg
    81.2 KB · Visningar: 234

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Var i mc butik i fredags o kollade på Båda två. vfr800 05a samt Blackbird 00a.
Blackbirden kändes något Större som hoj, lite fetare, men mer vindskydd såg de ut som, så kändes de i alla fall när jag provsatt. tyckte den var lite stor dock, jag är 175cm.

Jag skall nog välja VFR800, dock inte den du har på bild utan modellen nyare än den.
varför: Den kändes bra o sitta på o jag gillade o klämma på den, tycker den var snyggare och den har ju ett väldigt gott rykte i hållbarhet.
Varför inte blackbird: Det var inte riktigt den jag var o tittade på, men jag testade en massa hojar så jag passade på, den kändes för stor för mig, men om du är lite större person så visst! ball hoj!
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Här kommer mina personliga åsikter om hojarna:
CBRen är bra för den som är lång. Själv tycker jag det är skitlångt till styret och jag sitter väldigt dåligt. Dessutom känns den ganska tung. Undvik förgasarmodellen som var mellan 97-98. Den senare med insprutning känns mkt roligare.
VFRen vinner på alla plan för mig. Man sitter bra, motorn är kul och låter bra. Speciellt dom tidigare från 98-01 med kuggdrivna kamaxlar men inte minst för V4an såklart. Effekten är såklart inte lika hög som hos CBRen men trött är den inte. Bra att veta är att den senare generationen från 02 har väldigt dyra servicekostnader när det ska kollas ventiler.
Mitt val hamnar på en 01a VFR!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det optimala är en Blackbird med styrhöjarna från VFR800 och en Doublebuble ruta. Då sitter man skönt, lite mera upprätt och har redigt med kraft.
Styrhöjarna passar rakt av och finns att köpa på ebay.
Var inte rädd för förgasar Blackbirdsen, de är lika bra som insprutningen. Vissa tycker till och med bättre då de inte är lika ryckiga i gången som insprutarna.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Har haft två Viffers, en -98:a och en -06:a och de är smidiga, roliga och allround. Långtouring eller bankörning, de funkar. Modellen utan VTEC är att föredra tycker jag. Den är mindre ryckig då man skipper "kicken" mellan två och fyra ventiler i helt fel varvtalsspann och du slänger enkelt på ett high pipe slip on som ger rätt utseende och rätt ljud. Ett double bubble kåpglas är inte heller fel.

99-vfr800-corbin-hiright.jpg

Effekten räcker till men är inte hysterisk
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Kan som riktlinje säga från firman jag brukar jobba extra på att en storservice med ventilkoll/justering på en Vtec kostar mellan 13-14k. Kammarna måste alltså lyftas på bara för att kolla spelet vilket är tidskrävande och sedan krävs det en del specialverktyg.

Finns ju lite trix med Blackbirden som att höja den lite i bak för att få den mer lättsvängd, gör rätt stor skillnad faktiskt. Jag stod lite i samma vägskäl i somras men tyckte Vfr var för dyr mot vad man får, även de äldre. Hittade en 1100xx -99 till rätt pris och slog till, har inte ångrat mig kan jag säga :tummenupp
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Har aldrg kört den lille men är helnöjd med Blackbird :tummenupp
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Båda hojarna är helt underbara!
Blackbirden är ju såklart lite roligare med sin motor :tummenupp
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Blackbird med vrf styre o sänkta fotpinnar. Avslappnat, snabb, o vettig försäkring. Viffern är ju enormt trött i jämförelse, och inte lika prisvärd.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
BB:n fick väl, förutom sprutet som tidigare sagts, även ny instrumentering f.o.m. -00?
Fast VFR:n är ju snyggare, tycker jag iaf.


Har VFR också såna där läskiga kombibromsar?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
BB:n fick väl, förutom sprutet som tidigare sagts, även ny instrumentering f.o.m. -00?
Fast VFR:n är ju snyggare, tycker jag iaf.


Har VFR också såna där läskiga kombibromsar?

du menar om man bromsar med ena så bromsas den andra lite med? Japp. de har dem, i allafall sedan 800 modellen kom och de var väl 1998 om inte jag minns fel (jag var ju inte stor då så jag har läst mig till det i efterhand)
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Både VFR800 & Blackbirden har kombibromsarna, vill man dessutom ha ABS så får man glatt nöja sig med VFR:en. Vill man ha bättre bränsleekonomi och 50 hästar extra så tar man Blackbirden. Försäkringsmässigt är de högst troligen helt jämförbara? (beroende på ålder/ort/bolag)
Är väl partisk men leta upp nåt ex du är villig att betala för och bry dig inte om miltal utan gå på allmänt/dokumenterat skick :tummenupp Vet ett flertal som passerat 10000 mil utan att det syns eller märks. Blackbirden kom -97 med förgasare, -99 insprut, -02 digitala mätare, fram till -07 är det enbart färgmässigt som den "uppdaterades". Packväskor, 4-1 system är väl sånt man gärna tar på köpet då det är lite dyra tillbehör till gamla cyklar.
Gillar man att svänga (lite banåka) så höjer man bakfjädring med en 6mm bricka och monterar lite sportigare däck, typ Sportmax eller Pilot power etc så går det tom att få en BB att kännas kvick i kursändringarna :hej

Bäst (VFR & CBR) Bromsarna!
Sämst (VFR & CBR) Fjädring fram... Men ordnas med tex Öhlinsfjädring och ny fin olja

Sen har du ju www.superblackbird.se om du nu inte köper dig en VFR då
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top