Köpråd : Triple eller cb1000r fighter brukis ?

Jag rekomenderar dig att titta på Aprilia Tuono 1000r
Jag har ägt japshojar som är kanon och kört speedtripple 1050 som också är en trevlig hoj.
Men jag har aldrig kört en roligare hoj än tuonon.
Den ligger bra till i försäkring och kanon i chassi bra bromsar inte bak men den använder man ju inte.
Motorn är lite speciell man bör ligga över 3k varv.
Och inga problem att köra i 120 den har en liten kåpa men inte att rekomendera vad gäller åka två på
Bästa att provköra :-)
 
Hur pass sålde Tuono i sverige ?
Känns som en sällsynt sak!
Fått tipset förr och är faktiskt förvånad att ingen kommit i tråden o sagt den eller SD ännu, saken är att jag inte alls har sug efter Twin, annars hade en SD legat illa till.
 
Har själv en tuono 07a och det går att åka fortare än 120 men efter 150 så är det jobbigt att åka längre..
Grymma bromsar och fint chassie, 139 hk.
Min är till salu för 60k
 
Var och provkörde en CB1000RA i våras, och det var den tråkigaste hojen jag kört. Fullkomligt könlös, och inget bus alls. Den kändes däremot vara av typiska höga kvalité från honda.
Jag skulle väl råda dig att provköra dem själv, för alla har inte samma smak vad gäller hojar. :)

CB1000R med den 25 kilo tunga katten kvar på är riktigt tråkig, men med nytt blås och lite drev så blir den skitrolig. :)

Mkt förlåtande och lättkörd hoj, i min mening.
Dessutom skön, och snygg. :fakta

Jag sålde dock min för att den var liiiite för slö, men jag ångrar mig nu. Gräset var inte grönare på andra sidan. :)
 
Kom på att Oves i olofstöm har bommat, vart får man sin trajja servad i karlskrona trakten ?
Claessons gör det icke!
 
Trajja 1050, 11dagar av 7möjliga i jämförelse mot cb1000r.
Rent ur nöjessyfte, då en fighter ska va just det. Rolig.
 
Superduke om det skall vara karaktär, R:en är inte dum...och Hondan om det skall vara mer bruks än bus. Ducce Monster är inte fel alls, men kostar.
 
Är buskörning prioriterat är Triumphen ett självklart val. Är det mer prioriterat med komfort, kvalitet, pris och tillänglighet så skulle jag välja Hondan - Precis som jag har gjort.

Men jag förstår inte att ni skriver att hondan är själlös? Jag har iofs aldrig kört en orginal CB1000R. Katten togs bort och PC5 installerades dagen efter inköp.
 
shiat va speeden får många rekommendationer. Tyckte den va extremt bred för att vara en 3a, vingarna på sidorna av kylen gav intryck att det va en buss man körde. Man satt ganska upprätt på den, den va seg när man skulle ändra spår vilket gjorde att den kändes som ett strykjärn. Hondan har jag kört mycket på körskolan å den kändes snäll å lätthanterlig, det enda jag kan tycka att trajjan va bättre på va just ljudet. 675an med 1050 motorn hade varit sweeeet. Tror nästan att bästa hojen för trådskaparen e en tuono eller kanske en monster s4 om det e hoj med "själ" dvs vibrationer å bortdomnade ben som han e ute efter :P för en 3a e ganska bläääh då den e fri från vibrationer å motorkaraktären e som på en elhoj. :P
 
Last edited:
Eric Sigurdsson: Du som ändå verkar riktigt glad över din cb, vad gör trajjan så mycket busvänligare ?

Varför jag frågade om själlösheten va för att jag läst att just effekt-kurvan var VÄLDIGT flat utan någon vidare klassisk topp på cb:n
Är problemet löst med borttagen kat och PC så fattas väl bara ett slipon för att njuta av den ganska fullt ut ?
Konstigt dock det du säger om sittställningen där Pillo-kun, alla verkar överens om att man sitter sportigare och mer framåt på trajjan medans hondan erbjuder en mer bekväm, upprät ställning.

Twin är uteslutet så nog om dom :)
 
Eric Sigurdsson: Du som ändå verkar riktigt glad över din cb, vad gör trajjan så mycket busvänligare ?

Varför jag frågade om själlösheten va för att jag läst att just effekt-kurvan var VÄLDIGT flat utan någon vidare klassisk topp på cb:n
Är problemet löst med borttagen kat och PC så fattas väl bara ett slipon för att njuta av den ganska fullt ut ?
Konstigt dock det du säger om sittställningen där Pillo-kun, alla verkar överens om att man sitter sportigare och mer framåt på trajjan medans hondan erbjuder en mer bekväm, upprät ställning.

Twin är uteslutet så nog om dom :)

hmm, ja du med tanke på att det va en körskolehoj jag körde så blev jag väldigt överraskad att man satt såppas frammåtlutad över styret så blicken föll rakt ner på styret/hjulet.

Trajjan som va en R trodde jag skulle va mycket bättre/sportigare dvs nästintill en sportis men blev otroligt besviken, påminde för mycket om min Bandit sittmässigt då blicken hamnade långt frammått å ryggen har jag för mig hamnade relativt upprätt. som jag skrev ovan så kändes den väldigt seg/tung när man ville leka på knixiga 70 vägar.

Ex, street:en behöver man bara titta på svängen å den reagerar, man märker att speeden e oldschool. Bästa e att du tar en dag å provkör, ex så tyckte polaren att mt09 va nervös på gasen medans jag tyckte att den va mjuk å fin iof så körde vi inte samma exemplar men små saker kan ju göra mycket så provkör själv.
 
Last edited:
Hur fan lyckas man provköra allt då !? Kommer slänga mer pengar på soppa än hoj.
Man nyter knappast spela intresserad för att endast vara ute efter testrundor :D

MT09 verkar trevlig men beggade ligger högt!

Och förresten, är det garantidöden om man gör vid katen på cb:n ?
Om det gör märkbar skillnad borde fler göra vid det tycker man ? Ser bara slipon i annonser.
 
Last edited:
Hur fan lyckas man provköra allt då !? Kommer slänga mer pengar på soppa än hoj.
Man nyter knappast spela intresserad för att endast vara ute efter testrundor :D

MT09 verkar trevlig men beggade ligger högt!

Och förresten, är det garantidöden om man gör vid katen på cb:n ?
Om det gör märkbar skillnad borde fler göra vid det tycker man ? Ser bara slipon i annonser.
På min sitter det en racekat och slip on. Original dämpare och kat är riktigt tunga så det är stor skillnad.
 
Tar man bort katten så minskar avgasmotståndet kraftigt vilket i sin tur gör att man behöver justera bränslemappen.

Detta görs genom att installera Power Commander eller motsvarande piggybacksystem. Efter installation ska den mappas och görs enklast genom att ta upp hojen i en bromsbänk.

Pga. att detta behöver göras om man tar bort katten avstår ganska många från att göra det.
 
Tar man bort katten så minskar avgasmotståndet kraftigt vilket i sin tur gör att man behöver justera bränslemappen.

Detta görs genom att installera Power Commander eller motsvarande piggybacksystem. Efter installation ska den mappas och görs enklast genom att ta upp hojen i en bromsbänk.

Pga. att detta behöver göras om man tar bort katten avstår ganska många från att göra det.

Så lambdasonden fetar inte upp blandningen då? :va

Jag körde min CB1000R, med öppet blås, utan ny mapp, i 7-800mil. Oavsett om det var bra eller dåligt, så gick den något så jävulskt mycket bättre.
 
*host*
Prova om du har möjlighet MV's 800 kubikare ....... eller föralldel deras literklubba

:banana
 
*host*
Prova om du har möjlighet MV's 800 kubikare ....... eller föralldel deras literklubba

:banana

Bra tips!

Körde 800:an förra året, grymt skoj o busig hoj!

Va lite problem med gaskontrollen i början men det är löst efter lite mjukvaruuppdateringar.
De enda tråkiga är försäkringspremierna som kan sticka iväg om man har otur :gnissla

Edit: såg att den låg en bit ovanför budget :/
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top