Köpråd/tips till en nollställd offroadkille

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Har gått i funderingar i ca ett år på att införskaffa något att gasa i terränglågad/på crossbanan med.
För det första har jag inte en susning om hur fasiken man kan börja köra på crossbana?
Bor i Tullinge söder om Stockholm med nära till ett antal banor, men hur kan man börja träna? Krävs medlemsskap, klubbtillhörighet etc?

För det andra är jag lika nollställd på val av hoj. Har testat polarens Yamaha YZ 125 lite grand, men skulle nog förmodligen må bättre på en 250. En 450 känns lite stort, eller?

Tacksam för tips på hojval och hur man börjar köra. Är som sagt helt blanco på detta ämne så jag tar tacksam emot tips.

Bör kanske tilläggas att maxpris på hojköpet beräknas till cirkus 20 papp.

Hojköpet är väldigt inviduellt så det ber jag någon annan svara på.

När det gäller hur du tar dig till väga för att börja köra krävs ett medlemskap i en klubb för försäkringarna ska gälla.
Då du skapar ett medlemskap antingen via kontakt eller klubbens hemsida finns det ofta att du kan betala en viss summa för gratis körning på klubbbanan ett år inklusive försäkringar. Brukar även finnas så du bara betalar en klubbtillhörighet och betalar sedan för varje körning du gör på respektive bana.

Enklast är att ringa en klubb i närheten och skapa ett medlemskap, lasta hojen, ut till banan, anmäl dig och ha jävligt skoj.

Glöm dock inte rätt utrustning och hela köret.
Hoppas det kan ge någon klarhet. :tummenupp

Kalas :) Hittade en länk till Botkyrka MK som jag får kontakta så fort jag har maskinen i hamn.
Får nog uppdatera klädparken lite hemma med nya prylar då i princip allt är för asfaltsåka :)

Ingen som har tips avseende hojköp?
Som sagt nybörjare.

Vad skall man satsa på?
125, 250, 450, 2 takt, 4 takt?

Tacksam för förslag.

2takt vs 4takt är ju en smaksak. 4taktare är lite mer förlåtande o snällare register, men visst funkar 2takt bra om man gillar hänga på gasen, ettriga små saker:D

Skulle nog rekomendera 250cc 4t. (125á om du väljer 2t)

Edit: Bläddra igenom denna tråd så har du lite flera olika åsikter hit o dit.
http://forum.soe.se/showthread.php?31136-4-takt-vs-2-takt

Last edited:
450 e la roligast om man håller sig till crossbana o grusgropar. 2takt är underbart i skogen.

Bumpar tråden lite, vad ska vi totala noobs köpa för crossar för att ha roligt i skogen och kanske testa lite banåka nån gång sådär? ~20k är tanken här med.

CR 500 ?

Hur kul som helst, och ger en bra träning att kontrollera gashanden.

Skall det åkas crossbana, och ni vill ge er själva rätt start - 250 fyrtakt.

Det är direkt jämförbart med en 600a för bankörning, man vågar mer, och då gör man rätt.
Lägg hellre lite mer än 20' vid inköp, köpa en billig hoj som gått genom en bunt motionärer/hillbillys och missköts ....blir fort jäkligt dyrt.

Man ledsnar kvickt på att renovera för en tusing varenda gång man vill ut med hojen (det är inte en generalisering heller, been there, done that).

Men även en frisk hoj kräver vård, drivpaket går åt som smör i solen, lager runt fjädringen måste göras rent/smörjas regelbundet, och dämpare/gaffel måste även de servas regelbundet.

Det är bara att kavla upp ärmarna och lära sig meka om man inte redan kan det (med andra ord, har man inget garage att meka i är man pucktvåa redan där).

Kränga däck måste man lära sig själv med.

Det är lika mycket mektid som körtid om man vill hålla efter grejerna, gör man det inte kommer det tok-surt efter...

Motorrenoveringar är den lilla biten av geggmopeder...be warned. Men kul är det, saknar det...saknar inte utgifterna/mekandet.

/J

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...