Köpråd/tips snygg,kul, behaglig hoj för längre turer, ibland passagerare

Sålde nyss min ER6a. I mångt och mycket en fantastiskt smidig och mångsidig hoj, men att köra två på, och dessutom längre sträckor är bara att glömma. Varken fjädring, motor eller passagerardynan är dimensionerade för det.

Missförstå mig inte, jag tyckte den var en bra hoj, men för just DET ändamålet går den bort.

Okej:)
Missförstå inte mig heller övriga, min definition av längre sträckor är på sin höjd 10-15mil, och det är både sällan och dessutom tveksamt på om det blir mycket längre än så heller, men samtidigt är det ju såklart kul om möjligheten finns :)
Men körningen kommer mestadels ske i etapper och efter lite kurviga vägar/e4 inom 5milsradie, men som sagt..
Kan ju hända att det blir några längre repor också och då är det ju trevligt om alla kan va nöjda :)

ska jag ha en hoj som jag kan åka runt halva sverige på och hålla alla glada och nöjda så glider jag ju in på någon stor touringmaskin vilket inte är mitt syfte.

Min primära körning är som nämnd turer på upp till 5mil på sin höjd där passagerare kommer förekomma i form av bl.a. flickvän som kan vilja hänga med några gånger där jag vill kunna slippa höra henne gnälla över att hon fått så ont i röven av turen ut, också är det sura miner när vi ska hem igen tex:tungan

Kör själv en cbr600fa -11 en hoj snäppet vassare än en er-6:arsele den är ju visserligen kåp beklädd men är ju samma hoj som en cb 600(hornet) . Och har en hyffsat bekväm "limpa" .. så en ny hornet kanske vore nå att testa om de ska va naket o skönt att åka på?:)

Tiger 800?
Ja jag vet att jag pratar i egen sak. :)
Inga problem att köra långt, liten nog att ta till kiosken för att köpa glass, och inga problem med passagerare.
Du får nog nästan en ny för 80 lr en mer utrustad beggad.
Ta av rutan så har du en nakenhoj. ;)

Lycka till med köpet. :tummenupp

gsx 1400 / xjr 1300 går väl in som gubbhojar dvs vettiga i försäkring.

ska du snåla till det ordentligt så får du ju en gsx1100e nästan gratis, likaså xj900n, bägge 80 talare, nakenhoj med runda slängor 100 hästar och försäkring i nivå i stort sett gratis. funkar bra för passagerare. det ger marginal o ha en kul bushoj också att köra bakhjul o annat ofog.

annars, är ju nämnt innan, blackbird får du en i bra skick för halva din budget, med insprut o låga mil. den är riktigt överjävlig på att tugga mil, o bra med plats för folk bak på. vettig i försäkring, då den klassas som gubbhoj även om den gör närmare 300 knyck

Sorry, såg just att det inte var några sträckor så jag justerade mitt inlägg. Tänkte annars på en Bandit 1250...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...