Köpråd/tips snygg,kul, behaglig hoj för längre turer, ibland passagerare

http://www.blocket.se/jamtland/Kawasaki_ER_6n_Nyservad_forsta_hoj_46492915.htm?ca=15&w=3

Denna hade jag klippt om den inte låg helt åt tjottahejti!

(Och nej, han kör inte ner den till göteborg åt dig gratis, jag har frågat)

edit: Klippt som i köpt, inte förortsslang "klippt".

Haha, jag som bor just i Tjottahejti, har knappt 18mil till strömsund mohaha ;)
Klart intressant maskin du länkat, men jag måste banne mig provköra en närmare först..
Som sp20 skrev så inbillar jag mig också att åtminstone den lite äldre er-6 som fanns på riskutbildningen kändes som att det saknades en gnutta i bottenregistret, men jag minns inte säkert! så ska inte säga varken bu eller bä:)

Är er-6 i övrigt en skjutsvänlig maskin? För fina är dem iaf.

För 80 papp får du en vrod med under 1000 mil på mätaren. Naken hoj med bra med pulver i o vettigt andrahandsvärde

Den motoreffekten kommer räcka mer än väl till mig i alla fall. Tyckte den laddade på förvånansvärt bra upp till 170, där jag slog av, i alla fall. Fast det är ju klart.. Jag är ju en gammal gubbe också. ;)

Hehe, ja topphastigheten verkar det inte vara något fel på iallafall;)
MEN hur upplevde du registret på den från start, suger det iväg någe?

Har kört en Er6:a, en F. Körde så mycket vi orkade en sen höst. Fantastisk hoj. Bra löd i moroten. Men, jag gissar att det enbart räcker för en person. Med två på hade det nog vart en helt annan upplevelse.

Upp till 170-180 är den pigg och trevlig med en på.

Jämför jag med min 1100:a är det en helt annan planet. Men jag gillar VERKLIGEN Er6:an. Skulle dock ej rekommenderat den med två på. Men det är jag det.

Lite kul är det ju att det händer något då man vrider på gashandtaget även om man är två på hojen.

Edit: Kom just på en sak. Det geniet som konstruerade backspegel lösningen bör byta jobb. Hade någon orginalförlängning på dem som inte alls fungerade...

Last edited:
Som ny frälst säger jag ktm 990 sm/r . Ville själv ha en naken hoj som funkar att leka med men som även går att köra längre sträckor med skjutts utan att få ont i hela kroppen.
Med orginal sadel började de kännas i röven efter 20 mil utan stopp men hade lätt kunnat "pressa lite till"
Finns ju även gel sadel.
Provkörde en 690 duke men tror de blir jobbigt om man måste köra lite längre sträcka på större väg typ motorväg eller vanlig 90 väg.

Har kört en Er6:a, en F. Körde så mycket vi orkade en sen höst. Fantastisk hoj. Bra löd i moroten. Men, jag gissar att det enbart räcker för en person. Med två på hade det nog vart en helt annan upplevelse.

Upp till 170-180 är den pigg och trevlig med en på.

Jämför jag med min 1100:a är det en helt annan planet. Men jag gillar VERKLIGEN Er6:an. Skulle dock ej rekommenderat den med två på. Men det är jag det.

Lite kul är det ju att det händer något då man vrider på gashandtaget även om man är två på hojen.

Jag är helt av samma tankar som dig där..
Kommer antagligen mestadels åka själv, men när man väl har folk med sig är det ju såklart kul om den inte uppträder som en moped :)
Jag har ju inga planer på att ligga och åka 150+ med den, utan jag uppskattar hellre ett bra register, så då kanske den kan va okej :)

Hehe, ja topphastigheten verkar det inte vara något fel på iallafall;)
MEN hur upplevde du registret på den från start, suger det iväg någe?

Som sagt: Jag kommer inom kort köpa en själv.

Man måste ju vara på det klara med att det inte är en 1000-kubiks racehoj men nog fan räcker kraften.

Fz1 helst med abs för oss fegisar hehe

Okej, så du har alltså åkt en.
Hur funkade det för passagerare på denna maskin? samt hälsan på denne person efteråt?

Notera mina krav på komfort nog att kunna åka längre turer och då även kunna ha en passagerare som då inte ska kunna klaga över smärtor i röven

Som sagt: Jag kommer inom kort köpa en själv.

Man måste ju vara på det klara med att det inte är en 1000-kubiks racehoj men nog fan räcker kraften.

Nej precis, något raceråk är inte jag heller ute efter, men är alltid kul om det händer något när jag vrider på gasen:)
Har du haft möjlighet att ha en passagerare bakom när du kört en er6 och har lite koll på om den rent utav blir slö?
och sist men inte minst, vet du om det finns någon effektskillnad i er6 -12 och framåt där det påstås vara en "uppdaterad motor" gent emot -11 och bakåt?

och sist men inte minst, vet du om det finns någon effektskillnad i er6 -12 och framåt där det påstås vara en "uppdaterad motor" gent emot -11 och bakåt?

Well.. Den uppdatering av utseendet som gjordes på 2012 års modell räcker, i alla fall för mig, som anledning att köpa den senaste modellen.

Den vi körde var en 09.a tror jag. Inte alls säker där... Men moroten var skön, den liksom gillade att belastas så där lagom:tungan Sakta men säkert lurade den upp oss i hastighet hela tiden.

Sent på natten låg vi, båda förarna, och marchade runt 150-160 hela tiden. Vi hämtade hojen någonstans norröver (kommer faktiskt inte ihåg var det var) och körde ner till Göteborg. Vi bytte förare varje gång vi tankade hojen. Det var en rejäl dyngstur som den klarade med bravur:tummenupp

Okej, verkar trevlig den också, MEN hur ligger denna hoj i försäkring?
Tänkte då det trots allt är 1300cc? :näsblod

Köp min Xjr! Försäkringsmässigt helt ok, jag betalar 3937kr helförs/helår Svedea, pasagerare åker lika skönt som du själv! Och få hojar ser så bra ut tycker jag!

Last edited:
I så fall : Blackbird turbo , bra drag även med skjuts :tummenupp

Allvarligt , om du har 80 papp varför inte KTM;n ?
vet inte vad du har för erfarenheter mm men en 600 lär du tröttna på innan midsommar :fakta

Jadu, jag har inte riktigt fått bekräftat att den faktiskt är något att skjutsa på och bl.a göra långturer med:/
På bild ser inte dynan och höjden på skjutspinnarna ut att vara så mycket mer komfortabla än en 690 smc:tungan

Jag är lite rädd att just er6 kommer kännas som snäppet för lite effekt, men det är som vanligt att man dömer något på en siffra, den kan vara grym också, men vet ju inte hur väl den går då jag inte kört själv.
Finns ju 600 som spinner på riktigt fint också:)
just nyare er6 må jag säga ser riktigt bra ut f.ö. också.:tummenupp

Än så länge så tror jag nästan
street triple i högre årsmod ligger i topp hos mig.
Har bara inte fått bekräftat ännu hur väl denna funkar med just en passagerare och en längre tur.. :)

Två personer har kommenterat fz1 också, men inte fått några kommentarer om de återkommande frågeställningarna om hur passagerarvänlig den är.

er6'an tänker jag inte döma ut förren jag testat en, likaså suzuki gladius.:)

ska inte glömma 990sm/r heller.

suzuki gsx 1400 verkar vara en bjässe på 250kg och rätt stor, men lite intressant ändå även om ett modernare utseende prioriteras.

Jag mottager gärna fler modeller som kan passa in på passagerarkomfort tillsammans med lite busmöjligheter.

Sålde nyss min ER6a. I mångt och mycket en fantastiskt smidig och mångsidig hoj, men att köra två på, och dessutom längre sträckor är bara att glömma. Varken fjädring, motor eller passagerardynan är dimensionerade för det.

Missförstå mig inte, jag tyckte den var en bra hoj, men för just DET ändamålet går den bort.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...