Köpråd/tips ang MC, typ "klassisk japan-radfyra", pris till 20 kkr

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Står nu och ska köpa min förstahoj inom ett halvår, men lägger inlägget här då jag inte vill ha specifika råd på lämpliga modeller, utan allmänna råd och tips om hojtypen. Hittade ingen tråd heller :) Länka gärna om det finns andra om samma ämne.

Hojtypen jag är intresserad utav är klassiska japanska radfyre-stuket, om vi ska ta nyare modeller som exempel så t.ex Kawasaki Zephr eller Yamaha XJR
Varför? Dom är helt enkelt vackra att titta på och sen har jag någon lustig fobi för onödig plast :va

Men då Zephyren är ovanlig, men rätt prissatt, och XJR ännu för dyr för mig,undrar jag vilka äldre/gamla modeller i liknande stuk ni kan rekommendera.
Det jag hittat i "rätt" prisklass är äldre Yamaha XJ, Honda CB, Kawasaki Z och SR.
Finns för i princip allt mellan 5-20kkr, ganska lagom priskass. Och viktigast: Billig försäkring om man väljer vettiga motorstorlekar.

Men, hur är dom gamla japanhojarna? Ni härinne har förmodligen mer erfarenhet än jag.
Dom är ju erkänt driftsäkra, på sin tid, hur står dom sig idag? Hur är det med reservdelstillgången/priserna på delar om/när den går sönder? Reparationer och service planerar jag att utföra själv, men inte tillverka delarna :)

Sen kanske viktigaste frågan, hur pass rädd för långa mil behöver man vara? Jag har hört olika, någon säger att hojar över 5000 mil är slut, medans andra säger att vid 10-15k mil börjar dom bli inkörda... Jag är inte rädd för långmilare, men det är ju tråkigt att börja sitt hojägande med helrenovering av motorn... :tungan Självklart beror det mest på hur hojen är servad genom livet, men om vi bortser från den biten och tar för givet att allt är servat som det ska.

Blev en del text, men dela med er av era erfarenheter! Frågar man inget får man inget veta :)

Kör nu lugnt, så ska jag göra detsamma när jag får mitt kort :)

En hoj som gått 10-15k mil är garanterat i behov av renovering i någon omfattning. Inte bara motor utan stötdämpare, gaffel, svinglagring, styrlager, hjullager etc. Allt som rör sej slits!

En hoj som gått 5000 mil behöver inte vara alls sliten medans en annan med samma mil kan vara slut. Hur tidigare ägare brukat materialet är viktigt!

min förstahoj var en liten otäck suzuki gsx400F från -82. Första och hittills enda radfyran ;)

Den hade gått över 5000 mil, det som bråkade på den var laddrelä, generatorspolen (en tråd brann) och packboxarna i framgaffeln. Nu är det 18 år och 10 hojar sen men den krävde en del underhåll redan då och en 80-talare blir ju inte yngre direkt :)

Du har inte funderat på att börja med nån offroadare av nåt slag, du kommer lätt in på slutet av 90-talet för 20kkr, dessutom får du nog mer driftsäkerhet...

Tackar för svaren :) Va som jag trodde med milen, det man sparar i inköp försvinner i delar som behöver bytas av slitage.
Gäller nog att lyckas hitta rätt och ha lite tur... Just tur har nog extra stor betydelse;)

Du har inte funderat på att börja med nån offroadare av nåt slag, du kommer lätt in på slutet av 90-talet för 20kkr, dessutom får du nog mer driftsäkerhet...
Jo faktiskt, har kikat på Yamaha XT 600 och liknande flera gånger, men jag gillar att åka längre sträckor ibland bara rent spontant, och missänker att en XT är obekvämare än en "radfyra" vid längre utfärder. Men har aldrig provat... Borde finnas en del info om XT600 här, får kika lite :)

De allra flesta 80-tals radfyrorna (och 70-tals) är med dagens mått mätt livsfarliga. Undermåliga bromsar, konstiga däcksprofiler, kass hjulupphängning (stötdämpare, sving, framgaffel), osv. Var väl först mot mitten av 80-talet (GSX-R) man började få kläm på saker och ting.

Men detta betyder inte att man kommer köra ihjäl sig DiReCKT bara för att man köper en gammal sur Japan. Tvärt om. Du varken vill eller vågar köra fortare än en bit över motorvägshastighet, och redan då gör sig hojens begränsningar påminda. Det vibrerar, blåser och känns lite halvnervöst. :näsblod

Det främsta argumentet för en gammal japanare är just som du säger tillförlitlighet. Jag tror inte du kan uppbringa speciellt många som dödat en GS, GSX, CB eller Z hoj som man skött periodisk service och annat underhåll på. Motorerna är skottsäkra, du kan lätt plocka ut 15 000 mil ur en gammal 80-tals härk. :)

Reservdelar är det generellt sett ingen brist på, speciellt inte med tillgång till eBay och andra auktions sidor. Har du däremot någon udda 70/80-talare, typ Katana, CBX eller liknande så kan det vara besvärligare, eller kanske framförallt dyrt att få tag i delar.

Ska du köpa en 80-talare så tycker jag att du ska satsa på en Honda eller Suzuki och då en CB750/900 eller GSX750/1100. Det finns mycket delar till dom eftersom dom var är vanliga. Detta ger ju naturligtvis också en stor begagnatmarknad så det finns många objekt att välja mellan. Kawasaki fungerar också utmärkt. Yamaha hade väl inte riktigt "slagit igenom" med någon av sina radfyror under 80-talet men nog duger dom också.

Jag tycker du ska titta på hojar med mellan 2 och 6000 mil. Generellt sett är dom inte sönderplågade och i bra skick och har då åtskilliga tusen mil till att ge. Sen ligger dom inte allt för högt prismässigt, mellan 10 och 20 000kr. Försök leta hojar som har någorlunda kort ägarhistorik. Ju färre ägare desto bättre, för då blir det lätt att spåra historiken kring motorcykeln och på så sätt få reda på hur pass plågad den är. Jag hade tur när jag köpte min GSX1100 med 8700mil och 18 ägare, motorn var i kanonskick. Resten kan väl diskuteras. :D

Ett varningens finger dock: räkna med att du får kosta på hojen lite pengar efter att du köpt den. Trots att motorerna är skottsäkra så är hojarna i övrigt inte det. Elektronik är förbrukningsvara och förgasare likaså. Lager och packningar kan man också med fördel byta.

Fördelen? Du lär dig mecka hojar. :tummenupp

Last edited:
Håller med Nailer att en offroad är en bra förstahoj. Du får en nyare och fräschare hoj för pengarna samtidigt som du lätt kan åka på grusvägar utan att vara nervös för omkullkörning. Billigare i drift och reservdelar blir det också. Att ta en spontan 30-milatur är inget problem. Det finns ju personer som åker jorden runt på offroader. Lägg tiden och pengarna på vägarna istället för i garaget.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti