köpråd till cross!

urman

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2010
Ort
lindesberg
Hoj
ingen än så länge
hejhej,som det står här ovan så behöver jag köpråd till en cross.

Jag är 196 cm lång.
väger 107 kg.
vill ha en 4t.

jag ska åka inne i skogen på stigar, åka på grusvägar och eventuellt några varv på crossbanan.

budgeten ligger på 35-40 tusen.

skulle vilja veta hur serviceintervallerna för kolv och cylinder är på en vanlig cross.( ca hur många timmar går en kolv?)

tack på förhand! =)

Mvh urman
 
Det beror på. :hihi

Som det låter skulle du ha en reggad enduroräser istället (du har väl körkort för hoj?) - att köra cross på allmänna vägar, även om det är i lindeskogarna, är inte så bra...bara en sådan sak som olycksfallsförsäkringar när du går ikull, för det kommer du göra (frågan är bara hur ont det kommer göra). ;)

En cross handlar du om det är seriös cross du tänkt köra - på riktiga banor.

Budgetera 10 på skydd, snåla INTE, alla vurpar...som nybörjare är man ikull stup i ett, och det gör ont, även med skydd.

In på SOE.se och sök lite, finns en fin tråd för hojvalsfrågor och massor med info om vettiga skydd, etc.

/J
 
nej,det är det som är problemet... jag har inge kort :P men där jag tänker åka (inne i skogen) är det en hel del crossar som åker.

tack för tipset på hemsidan =) klart man åker omkull :D men ska få lite lektioner av en kompis som tur är innan man kan köra ordentligt :P
 
Tycker du ska köpa minst en 450 iaf om du ska köra i skogen. En 250 blir nog för slö för det.
 
Jag tycker du ska satsa på en enduro iallafall. Motorkaraktären är betydligt behagligare och den är starkare på låga varv, vilket du kommer behöva i skogen.
Det är lättare att köra en enduro på crossbanan än att köra en cross i skogen.....

Gissningsvis skulle en 450 passa alldeles utmärkt... Ex. en KTM EXC450 eller Husaberg FE450. Eftersom du är lång skall du redan från början investera i både styrhöjare och högre sadel för att hojen ska passa dig.

/issi
 
Jag tycker du ska satsa på en enduro iallafall. Motorkaraktären är betydligt behagligare och den är starkare på låga varv, vilket du kommer behöva i skogen.
Det är lättare att köra en enduro på crossbanan än att köra en cross i skogen.....

Gissningsvis skulle en 450 passa alldeles utmärkt... Ex. en KTM EXC450 eller Husaberg FE450. Eftersom du är lång skall du redan från början investera i både styrhöjare och högre sadel för att hojen ska passa dig.

/issi

Tycker det är lite tvärt om. Lättare att köra cross i skogen. Enduro fjädringen pallar inte hoppen på bana.
 
Tycker det är lite tvärt om. Lättare att köra cross i skogen. Enduro fjädringen pallar inte hoppen på bana.

Jag håller absolut med. Been there, done that.

Tycker du ska köpa minst en 450 iaf om du ska köra i skogen. En 250 blir nog för slö för det.

...det är precis tvärtom...man blir uppäten av en 450 i skogen, har man ambitioner att orka länge och vara snabb är det 4-t 250 (alt 2-t 200) man skall åka.
 
Last edited:
...det är precis tvärtom...man blir uppäten av en 450 i skogen, har man ambitioner att orka länge och vara snabb är det 4-t 250 (alt 2-t 200) man skall åka.

Jag uppfattade det som att det inte var så hård terräng han skulle köra i eftersom han skrev stigar och grusvägar. Ska man köra riktig grisenduro så kanske en 250 är bättre men om man ska köra där det är mer öppet och lätt att gasa på så tror jag en 250 blir alldeles för slö.

Jag tycker min är ganska lagom till den typ av enklare skogskörning jag använder den till. En 250 skulle vara för slö för mig iaf och jag är varken någon atlet eller proffsförare. På crossbanan däremot skulle en 250 räcka mer än väl för mig.
 
Jag uppfattade det som att det inte var så hård terräng han skulle köra i eftersom han skrev stigar och grusvägar. Ska man köra riktig grisenduro så kanske en 250 är bättre men om man ska köra där det är mer öppet och lätt att gasa på så tror jag en 250 blir alldeles för slö.

Jag tycker min är ganska lagom till den typ av enklare skogskörning jag använder den till. En 250 skulle vara för slö för mig iaf och jag är varken någon atlet eller proffsförare. På crossbanan däremot skulle en 250 räcka mer än väl för mig.

Alltså en 250 4 takt är ju att jämföra med en 85cc 2-takt.
En 450 4t är lite som en 250 2t.

Jag tycker 250 4t är riktigt slö, men den passar utmärkt i skogen och har vridet för att ta sig igenom allt och det går lugnt och fint genom hela registret.

2t blir ju jävligt mycket av/på hela tiden. Lite gas = ingen effekt, full gas och du har 60hk att ta hand om. Jävligt svårkört med andra ord, men vissa gillar 2t mer andra 4t mer.

Jag kör själv en kawasaki 250kx 2t -06 både i skogen och på banan. I skogen är det bara ställa ner dämparna och på banan köra på orginal +-beroende på underlag. Visst man får aldrig samma mjuka gång i skogen med crossen som med en enduro, men aldrig i helvete att jag skulle köra enduro på crossbanan.
 
Alltså en 250 4 takt är ju att jämföra med en 85cc 2-takt.
En 450 4t är lite som en 250 2t.

Jag tycker 250 4t är riktigt slö, men den passar utmärkt i skogen och har vridet för att ta sig igenom allt och det går lugnt och fint genom hela registret.

2t blir ju jävligt mycket av/på hela tiden. Lite gas = ingen effekt, full gas och du har 60hk att ta hand om. Jävligt svårkört med andra ord, men vissa gillar 2t mer andra 4t mer.

Jag kör själv en kawasaki 250kx 2t -06 både i skogen och på banan. I skogen är det bara ställa ner dämparna och på banan köra på orginal +-beroende på underlag. Visst man får aldrig samma mjuka gång i skogen med crossen som med en enduro, men aldrig i helvete att jag skulle köra enduro på crossbanan.


Nja, en 250 4-t är som en 125:a 2-t i toppeffekt, men med lite lugnare gång pga mer mitten och mindre markerad topp.

2-t är inte alls svårkört i skogen, härjar friskt med min cr250 i stök stundom, inga problem att köra den lugnt, det är rena mopeden om man vill det, 4-t 450 tuggar betydligt mer på lågfart och har oftast stygga tjyvstoppstendenser när det stökar till sig (jag har ägt kåtte exc450, Husa FE450 och Kåtte EXC300, nuvarande geggmoppe är en gammal CR250R). :)

2-t är the shit, lättmanövrerat, lättskruvat, massor med pulver om man vill ha det, men ändå lättkört och i stort sett omöjligt att få tjyvstopp på.
 
det jag nu har funderat på är ktm exc 525. tror ni inte att det skulle vara en bra allaround hojj? :)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top