Köpråd tält för mc-semester!

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Tja!

Den 22 juni bär det av till Assen i Holland för att kolla på Moto GP.
Ska shoppa nytt tält, liggunderlag m.m.

Tänkte mig ett 2 manna.... så man får plats med grejer i det.

Tittar just nu på nedanstående, någon som har erfarenhet eller andra tips?

Jula
Stadium

Vad ska man satsa på för liggunderlag?
Självuppblåsbart?

Kan dett vara något att ha?
http://www.jula.se/sjalvuppblasande-liggunderlag-1800x570-mm-956084

Såna där självuppblåsande liggunderlag är inge vidare. Det ser bra ut på pappret, men dom funkar inge vidare, tunna, vill inte blåsa upp sig efter ett tag och tunga. Inte speciellt bekväma att sova på heller.

Jag köpte ett sånt här, hur skönt som helst! Varmt, bekvämt, litet och lätt när det är ihoppackat, tillräckligt långt för mig och en inbyggd pump så man slipper släpa med en sån, eller blåsa in fukt manuellt. Har bara testat det ner till nollan, men då va de hur varmt å skönt som helst :tummenupp

Jag köpte ett sådant här, på vinst och förlust, på väg ner till Assen 2008.

Ett riktigt bra tält som jag är helnöjd med! Det har även varit med på Roskilde-festivalen 2008, samt två treveckorssemestrar, 2009 och 2010, där en hel del regn förekom på nätterna och det höll tätt och det ska med till både Assen och Roskilde-festivalen i år.

Enkelt att sätta upp på egen hand och förtältet är riktigt bra att lägga grejor i!

Köpte ett tremannatält ifall jag någon gång skulle träffa en tjej som ville följa med ut i Europa, men det har ju inte hänt än, men är supernöjd med utrymmet när jag sover där själv. Som en hel herrgård man nästan går vilse i. :hihi

Ska du resa på fler resor, korta som långa, så satsa lite pengar på kvalitet. :tummenupp

Vad gäller madrass, så köp en uppblåsbar som någon rekommenderade. Montera en 12V ciggkontakt och köp pumpen någon annan föreslog. Jag har haft det på mina resor och det fungerar perfekt. Pumpen tar mindre plats än en handpump och varför ska man inte sova skönt när man är iväg? Dessutom kan du ladda telefonen ifall det behövs.

Ses kanske nere i Assen! :tummenupp

Edit: Carnivores förslag verkade ju också bra och läste där att inner- och yttertält sitter ihop. Det gör det även på Robens tält.

Last edited:
4bikers tälten var ju riktigt bra....
Hojen jag har nu kan man aldrig åka 2 på.... 3-manna med förgård har morsan o farsan
som jag skulle kunna låna om det behövs... de använder det aldrig....
Så det lilla 4bikers tältet... blir nog kanon på mina ensam turer.....

Vad är det för liten 12V pump ni köpt då?
Skulle eventuellt kunna montera cigg uttag bak i kutsen ....

Jag åkte för att kolla på stadium tältet idag men de hade inget hemma....

Palle71: Ja det kanske vi gör...
Jag åker med 3-4a gamel rävar... de var på sitt första moto GP 1984.
Vi kommer att bo på en mindre lungnare camping... någon fotbolls klubb som hade camping på fotbolls planerna.... tydligen bra dränerade gräsmattor när det regnar.... hojen parkeras i en låst inhängnad som är bevakad dyngnet runt.

Vi åker onsdagen den 22 ner till trellerborg tar natt färjan till travemunde. Sedan vidare till Assen. Är väl där strax efter lunch på torsdagen....
Stannar till den 26:e sedan är inte hemvägen bokad... men de pratade om att stanna på några biker hak i tyskland på vägen hem... o köra mindre vägar på hem vägen.

Har du några övriga tipps?

Last edited:
Och elverket tar du i topboxen? :rolleyes:

nehdå :P Smartare än så är man. Pumpen jag använder har ett batteri som e lite större än de till handborrar.
Klarar lätt flera pumpningar o då använder jag en bred madrass.
Följer med kablar till både 230 och 12v om man behöver ladda
Min modell:
http://www.jula.se/luftpump-12-v-200043

Sj kör man med ett 4 mannatält från stadium
Bred luftmadrass och pumpen från länken.
Stör mig inte avsevärt packningsmässigt

Last edited:
4bikers tälten var ju riktigt bra....
Hojen jag har nu kan man aldrig åka 2 på.... 3-manna med förgård har morsan o farsan
som jag skulle kunna låna om det behövs... de använder det aldrig....
Så det lilla 4bikers tältet... blir nog kanon på mina ensam turer.....

Vad är det för liten 12V pump ni köpt då?
Skulle eventuellt kunna montera cigg uttag bak i kutsen ....

Jag åkte för att kolla på stadium tältet idag men de hade inget hemma....

Palle71: Ja det kanske vi gör...
Jag åker med 3-4a gamel rävar... de var på sitt första moto GP 1984.
Vi kommer att bo på en mindre lungnare camping... någon fotbolls klubb som hade camping på fotbolls planerna.... tydligen bra dränerade gräsmattor när det regnar.... hojen parkeras i en låst inhängnad som är bevakad dyngnet runt.

Vi åker onsdagen den 22 ner till trellerborg tar natt färjan till travemunde. Sedan vidare till Assen. Är väl där strax efter lunch på torsdagen....
Stannar till den 26:e sedan är inte hemvägen bokad... men de pratade om att stanna på några biker hak i tyskland på vägen hem... o köra mindre vägar på hem vägen.

Har du några övriga tipps?

Vad gäller pumpen så har jag en sådan badpitt tipsade om, men den andra som Solhagaracing4 föreslog låter ju inte heller helt fel.

Vi kör ner onsdag morgon (med bil :rodnar) och är där onsdag kväll. Sedan blir det väl hemåt igen på söndagen.

Vi ska bo på en riktig camping, ca 30 minuters gångväg från banan. Rätt skönt med alla faciliteter man behöver, men eftersom ni bor vid en fotbollsklubb är där väl duschar och sådant kanske?

Övriga tips? Hmmm... Njäe... Möjligtvis att någon av er tar med ett stormkök (med gasbrännare) så att ni kan koka vatten till kaffe åtminstone, kanske ta en varm korv med bröd och så. Kan vara rätt så gott!

Låter hur som helst som att ni kommer få en riktigt trevlig tripp! :tummenupp

Ska man ligga flera nätter på samma ställe skulle jag välja ett tremans tunneltält.

Palle71 har ju helt rätt i att det extra ytterutrymmet inte skadar när packväskor och skinnställ ska in. Särskilt om man är två.
Som förtältet till husvagnen.
Och sen tar det inte mer än 10 min att få upp.

Ska tältet upp och ner varje dag så ligger nog Handelsbodens tält bra till.

Vad gäller pumpen så har jag en sådan badpitt tipsade om, men den andra som Solhagaracing4 föreslog låter ju inte heller helt fel.

Vi kör ner onsdag morgon (med bil :rodnar) och är där onsdag kväll. Sedan blir det väl hemåt igen på söndagen.

Vi ska bo på en riktig camping, ca 30 minuters gångväg från banan. Rätt skönt med alla faciliteter man behöver, men eftersom ni bor vid en fotbollsklubb är där väl duschar och sådant kanske?

Övriga tips? Hmmm... Njäe... Möjligtvis att någon av er tar med ett stormkök (med gasbrännare) så att ni kan koka vatten till kaffe åtminstone, kanske ta en varm korv med bröd och så. Kan vara rätt så gott!

Låter hur som helst som att ni kommer få en riktigt trevlig tripp! :tummenupp

Stormkök är med... blir sill o potatis på midsommar afton o nubbe o bira..
Tror vi ska ha gångavstånd också... inget snack om hojåka mellan banan o camping men vi får se...de kanske tänkt sig taxi *S* vem vet.
Duschar o sådant finns, de säljer frukost.. o käk.. ja allt man kan behöva...enligt en av dem jag åker med.

Vi har det lite förspännt *S* vi har en följebil som tar allas tält o tyngre packning så vi kan köra med lätt packning på hojarna o njuta av gasandet..... jag kommer köra med en 30L tankväska... och kanske köpa mig en passande tailbag eller vad det heter finns en läcker aprilia orginal......

När det gäller tält rent generellt så rekommenderar jag starkt något med någon typ av förtält. Jag har ett 3-manna Fjällräven Akka som exempel.

Det är helt sjukt skönt att kunna förvara saker i förtältet, dv s slippa ta in det i själva boutrymmet.

I mina fjällvandringsdagar så var det helt otroligt bra att inte behöva ta in leriga kängor och blöta kläder där man ska sova. Borde vara applicerbart även på avgasluktande mckläder.

Tack för alla tipps.... nu är det bara att välja...
Ja 3-manna tält med förgård finns tillgängligt...
Det är päronens men av någon konstig anledning har jag det ....

Det är modernt... o så men lite knepigt att sätta upp själv...
Det provades på MC-dagarna i västervik förra sommaren i regnet...

Jag ska klura... så får vi se... gillar prylar :D så risken e stor att jag köper ett mindre tält för ensamma turer....
Kan ju ändå aldrig åka på hoj semester 2 personer på Tuonon.

O då ligger nog 4Bikers nära tillhands... när de övriga krånglar med sina tält... kan jag knäcka tält uppslagnings biran :fyllisar :banana

När det gäller tält rent generellt så rekommenderar jag starkt något med någon typ av förtält. Jag har ett 3-manna Fjällräven Akka som exempel.

Det är helt sjukt skönt att kunna förvara saker i förtältet, dv s slippa ta in det i själva boutrymmet.

I mina fjällvandringsdagar så var det helt otroligt bra att inte behöva ta in leriga kängor och blöta kläder där man ska sova. Borde vara applicerbart även på avgasluktande mckläder.
Dessutom förhindrar ett bra förtält att det regnar in i bodelen! Dessutom kan man laga mat mm i förtältet om det regnar eller blåser för mycket för att man ska vilja vara ute i det fria.

Tack för alla tipps.... nu är det bara att välja...
Ja 3-manna tält med förgård finns tillgängligt...
Det är päronens men av någon konstig anledning har jag det ....

Det är modernt... o så men lite knepigt att sätta upp själv...
Det provades på MC-dagarna i västervik förra sommaren i regnet...

Jag ska klura... så får vi se... gillar prylar :D så risken e stor att jag köper ett mindre tält för ensamma turer....
Kan ju ändå aldrig åka på hoj semester 2 personer på Tuonon.

O då ligger nog 4Bikers nära tillhands... när de övriga krånglar med sina tält... kan jag knäcka tält uppslagnings biran :fyllisar :banana

Det där Robens jag föreslog är enkelt att sätta upp och ta ner utan hjälp. :tummenupp Jag vet, med tanke på att jag slagit upp och tagit ner det helt på egen hand 72 gånger. :näsblod

Jag har själv detta tält och kan rekommendera detta! Det är både högt i tak, vilket kan vara skönt, samt lätt att sätta upp (ca 2 minuter om ens det). Tältet har även golv i förtältet, vilket kan vara skönt. Jag vet inte om alla moderna tält har det numera men mitt förra tält saknade iallafall golv i förtältet.

Vill man hellre ha ett 2-manna så finns det ju det oxå från 4bikers, dock utan förgård...

Tack för alla goda råd ...

Snålvargen slog till idag...
Ja med betoning på snålvarg...
Han kommer kanske ångra sig eller inte....

Jag ville ju ha ett litet tält...nu..
Köper antagligen ett 4Bikers... med förgård sedan .. om jag fastnar för detta... men har ju ingen bra hoj att lasta på....

Sålde kawan... nu i helgen så har bara Apilian att lasta på....

Det bidde ett sådant här...
Snålvarg

Slog upp det o den lilla förgården ger lite skydd vid matlagning o så..
Men vi kommer käka ute hela tiden ....

Ja .. och om det är fullständigt skräp.. ja då.. blir det lektält till dottern .. ska ställa upp det på baksidan inför lite regnväder o se hur det reagerar... impregnerade det idag .... när det stog uppe..

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien