Köpråd supermotard

borgarn

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
uppsala
Hoj
ingen
Tja.
I höst blir det hojjköp. Det jag är mest intresserad av är suermotard men har sökt runt lite och fått reda på blanda annat den täta servic intervallen på t.ex Husaberg och att det inte är bra för motorn att t.ex köra på motorväg. Jag är intresserad av en hojj med en motor som klarar av att köras längre sträckor men inte blir klumpig. Ktm 640? Någon som ahr något tips

Mvh Jesper Borg
 
ktm 625/649/660 är väl nog bästa valet för dig om du vill kunna köra långt utan att serva. men lc4 skakar då rätt mycket :tungan
 
Ingen av motarder kommer någonsin att blir njutbar när den körs på längre sträckor! En cylindriga maskiner vibrerar ju så förbanat mycket! Gjorde just 12,5mil med min 640-05 och snittade 110km/h och så länge det inte va motorväg så va det fantastisk njutning! 145kg och 56,7 hk, samt lite omdrevad, långt ifrån klumpig! Servicen=500mil mellan!

husaberg mera race pga lägre vikt och lite mera effekt, men att åka längre sträckor kan du ju glömma, det är ju 3-5 timmar körning sedan ska oljan byttas! Visst det är ju enkelt och det är inte mycket olja som ska in!

kör du mest i stan! köp husaberg eller aprilian, vill du komma utanför stadsgränserna köp KTM 660, 625, 640 spelar ingen roll vilken, lovar det är inte många som kan utnyttja ngn av dessa maskiner till max!
 
Ingen av motarder kommer någonsin att blir njutbar när den körs på längre sträckor! En cylindriga maskiner vibrerar ju så förbanat mycket! Gjorde just 12,5mil med min 640-05 och snittade 110km/h och så länge det inte va motorväg så va det fantastisk njutning!
Prova att ha fötterna på skjutspinnarna istället, det gör rätt stor skillnad i komfort. Iom att fötterna kommer längre bak så avlastar man ryggen och nacken på ett annat sätt. Själv åker jag rätt ofta 20-30 mil utan problem.

lovar det är inte många som kan utnyttja ngn av dessa maskiner till max!
:fakta :fakta :fakta
 
men att åka längre sträckor kan du ju glömma, det är ju 3-5 timmar körning sedan ska oljan byttas!
Vad har du fått tre timmars intervall ifrån?


lovar det är inte många som kan utnyttja ngn av dessa maskiner till max!
Självklart inte,men det hindrar ju inte att dom kanske är roligare än 640 att åka på även om man inte "utnyttjar" dom fullt.
 
Last edited:
Vad har du fått tre timmars intervall ifrån?

Tja....det va en av grabbarna i karlstad som kör husaberg! Mycket beror på hur man kör sa han, är det race så blir det nog att bytta ojla ofta som fan! Annars är det Husabergs egna rekomendationer som gäller............tycker bara att man inte ska snåla med oljebytte på en race-hoj...bara dumt...

ha det gött!

ja ja jag vill oxå ha en husaberg :tummenupp
 
Jag är sugen på en KTM 660 och när man tittar på annonser så ser man ofta att de säljs vid runt 700 mil. Finns det någon anledning till det? Kommer det någon stor service då. Hur länge håller de vitala delarna i motorn som lager, kolv, kolvringar osv?

\Masonit
 
Jag är sugen på en KTM 660 och när man tittar på annonser så ser man ofta att de säljs vid runt 700 mil. Finns det någon anledning till det? Kommer det någon stor service då. Hur länge håller de vitala delarna i motorn som lager, kolv, kolvringar osv?

\Masonit

Nope ingen storservice vid 700,bara olja och ventiler enl bok 250/500 mil beronde på årsmodell.

Man byter inget på en 660 mer än det som trillar loss av sig själv :hihi


Inga kolv eller kamkedjebyten är rekomenderade enl boken iaf,men allt går ju att döda om man inte sköter om den.
 
Man river motorn och byter det som är dåligt när den börjar slamra mer än vanligt.I mitt fall efter 650 mil.
 
Nope ingen storservice vid 700,bara olja och ventiler enl bok 250/500 mil beronde på årsmodell.

Man byter inget på en 660 mer än det som trillar loss av sig själv :hihi


Inga kolv eller kamkedjebyten är rekomenderade enl boken iaf,men allt går ju att döda om man inte sköter om den.

Så man behöver inte vara rädd för att köpa en 660 05:a som gått 700. Alltså man bör inte råka på något allvarligt de nästa ~1000 milen om man sköter servicen?

Hur är det för er 660 ägare. Har ni behövt byta några motordelar eller bara vanlig service?

\Masonit
 
Har du provat Husqvarna 610 ? Betydligt bättre när det gäller vibrationer. 500 mils service intervall. Kan åka riktigt långt på dom utan att få ont. Dessutom tycker jag att den känns smidigare än KTM´s hojar.

le mycke så ser du glad ut.:tungan
 
Jag är sugen på en KTM 660 och när man tittar på annonser så ser man ofta att de säljs vid runt 700 mil. Finns det någon anledning till det? Kommer det någon stor service då. Hur länge håller de vitala delarna i motorn som lager, kolv, kolvringar osv?

\Masonit

Köp min! :) Måste ha 525:a snart... :huvet
 
Det låter ju bra detta. Bättre än förväntat.

Som det är nu lutar det åt antingen en 625 eller en 640. Någon som vet fördelar/nackdelar med någon av dessa. Störstadels så kommer jag köra på kurviga vägar men endel långfärder och. (Nog ett och annat bakhjul med)
 
Last edited:
själv är jag helnöjd med min xr650, kör en hel del landsväg med den och kan inte påstå att den vibrerar speciellt mycket. Var nyligen en sväng till Karlskoga utan problem (35mil allt som allt) förutom lite ont i röva men det kan man ju leva med. olja byter jag var 150 mil 1,6 liter med filter tar inte speciellt lång tid. Sen är den ju skitkul på grusväg också. Prova gärna en sån innan du handlar en KTM (se till att den är ostrypt)bara för o jämföra, min kompis köpte en 640 inna han provade min och när han kom tillbaka från provturen sa han att en dag ska jag också ha en xr650. Det tycker jag är ett bra betyg :tummenupp
Ska även tillägga att han är nöjd med sin KTM också.

/M
 
skilnaden mellan hojarna är att 625:an har en bättre förgasare än 640:in. om jag inte minns helt fel hade också 625:an samma kam som 660. 625:an var väl något kg lättare också.
 
skilnaden mellan hojarna är att 625:an har en bättre förgasare än 640:in. om jag inte minns helt fel hade också 625:an samma kam som 660. 625:an var väl något kg lättare också.


Nopp! 640 & 625 har samma kam. Iallafall äldre än -05 så är det avgasystemet & förgasaren som skiljer mellan 625 & 640.
 
Hade jag valt mellan 625 och 640 så är valet lätt...
Aldrig i mitt liv ja skulle ha en 640...:tuttar
Hade en 625 innan, valde den istället för 660 av den enkla anledning att jag inte ville kicka.
Har 4 mil till jobbet varav den sista är motorväg. Sålde den ganska snabbt å ska köpa sporthoj igen. Klarar inte köra med en vibrator de sträckorna.
Som någon sa så går de klockrent tills man ska upp på t.ex motorväg....
Prova på och tänk dig för..
 
Jag uppskattar att jag kan (får) skjutsa på hojen. Kör en 640-04! Tjejen vill ju vara med ut ibland. Men ska du köpa en 05 eller nyare får du skjutsa på 640, 625 och 660 tror jag. För många är det oviktigt och då skulle jag också köpt en 625 då jag upplever den som lite piggare men inga hästlängder som vissa verkar tycka. Är ganska säker på att alla har lika stor tank 05 och framåt (www.ktm.com). Tycker 640:n funkar mycket bra att leka med...framhjul, bakhjul och så vidare. Men man vill alltid ha mer.

Prova dom olika innan du bestämmer dig :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top