Köpråd: streethoj

Creez

Ny medlem
Gick med
26 May 2015
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki kfx700 2006
Hej på er.

Är helt ny på forumet så var väldigt osäker på vart jag skulle posta min fråga.
Skulle jag vara helt fel ute så hojta till bara.

Jag har sedan födseln haft en skada på min vänsterarm. För att slippa klydd vid korttagning så skaffade jag mig en kawa quad som får köras på B-kort.

Nu har jag några polare som nyligen tagit kort till hoj vilket gjort mig mer sugen på 2 hjul.
Allt är nu klart för transportstyrelsen så nu ska projektet dras igång.

Det "enda" jag egentligen behöver göra är att flytta kopplingen från vänster hand då min grepförmåga gör att jag inte kan koppla. Detta har vi gjort tidigare när jag i yngre år körde cross och moppe.

Nu till min egentliga fråga:
Jag var först inne på att köpa glidare pga sittposition, men efter att ha pratat med folk så rekommenderade dom mig att satsa på annan typ av hoj pga glidarens mindre goda hantering vid tex garagevändningen.
Har ni några idéer på modeller som skulle kunna passa mig?
Jag mäter 185 cm och väger in på ca 80 kg. Den jag har som krav är att man ska sitta hyfsat upprätt på hojen. Prisbilden är upp till 70-80 000.


Tack på förhand
 
Jag har en polare som har ganska mycket precis samma problem som dig och han rattade vilken hoj som helst utan problem.
Det gäller nog bara att vara envis som fan tills det släpper och då är det som att cykla.
 
Nu hakade jag upp mig lite på att ha kopplingen på samma hand som frambromsen. Hur fungerar det i stadstrafik, och vid stopp? Jag hade nog hellre satt kopplingen på fotbromsen isf. Eller kanske bygga någon form av handledsgrepp för kopplingen på rätt sida, om du har full rörlighet i handleden?

Men om jag ska tipsa om en strrethoj får det bli CB1000R. Snygg, lätthanterlig som en leksak, billig att försäkra, snygg, hyfsat med klös, snygg.

Sa jag att den är snygg?
 
Ducati Hypermotard uppfyller alla dina (2) krav. Snygg å rolig är den också!
Har provkört NC700 jag med och jag måste säga att den är bra men fruktansvärt osexig. Kan kanske blir knepigt att ta A-kort med en hoj med automatlåda också?
 
Tack för de snabba, givande svaren.


På tidigare maskiner har jag haft dubbelt på höger grepp ( frambroms och koppling ) och det fungerade bra. Dock kanske lite svårare vid större maskiner med tanke på mer kraft etc.

Har kollat runt lite på hondas maskiner med knappväxel. Dessa faller dock direkt bort då det inte fungerar för mig rent praktiskt.

En polare till mig har en hypermotard som jag ska känna lite på till helgen.

Vad är enklast att bygga om tror ni? Vajerkoppling eller hydraulisk? Idéer på hur är varmt välkomna. Själv har jag bara funderat över att sätta koppling på höger och ha dubbelt, men självklart öppen för förslag.
 
Hondan har ju en DCT, dvs dual clutch transmission. Inte riktigt automatlåda. :)
VFR1200-modellerna finns med DCT-tillval med, förutom NC750-modellerna. Lite utanför TS prisidé däremot. :hihi
Men det finns ju några olika NC750-modeller.

Annars tycker jag väl att i princip alla hojar med plats på styret borde funka om du tänkt modifiera så du har koppling på högersidan. Det är väl Jorge Lorenzo som pulat med en tumkoppling på Yamahan? Annars verkar det finnas lite tumkoppling/broms för hojar att välja på efter en snabbsökning på ebukten.
 
Jag hade i alla fall inte velat köra med koppling tillsammans med frambroms. Det går inte att sätta den med bakbromsen istället tror du?
 
Ja begränsningen aut på kortet vill jag undvika.

Funderade på fotmonterad koppling, blir det inte svårt att lägga i växel och starta om man måste ha höger fot på kopplingen och sen vänster fot till att lägga i växeln?

Får kolla upp tumkoppling/broms och se om det är en ide
 
http://www.disabledmotorcyclerider.com/klever.html

Lite googling så fann jag detta. Ett system där man flyttar upp bakbromsen till handtaget. På så vis frigörs hela bromspedalen till koppling! Dock känns det som att både fotkoppling och växling kan bli instabilt och konstigt men kanske bara en vanesak!
 
Kan man inte ta en till gasrulle på vänster sida och låta den agera koppling? Fast din handled kanske inte funkar så bra heller?
 
Ja begränsningen aut på kortet vill jag undvika.

Funderade på fotmonterad koppling, blir det inte svårt att lägga i växel och starta om man måste ha höger fot på kopplingen och sen vänster fot till att lägga i växeln?

Får kolla upp tumkoppling/broms och se om det är en ide

God poäng. Tänkte inte så långt. :crash

Men som Daniz tänkte kanske, och en sån här?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Gashjalp-MC-2000020267/

Förutsatt att du har rörligheten då.
 
Tyvärr har jag inte vridmöjlighet i vänster arm. Ett stadigt grep, thats it typ.

Hittade Också en sida som sålde den som du nämner chess. Ett dubbelhandtag med massa möjlighet till anpassning där man kan montera koppling/frambroms.

Har mailat dom och frågat lite kring det :).

Tack för allas hjälpsamhet och allas goda idéer.
 
Automatkoppling typ Rekluse ? Har det på enduron och det funkar klockrent:tummenupp
https://www.youtube.com/watch?v=sGAhhEsV_0I

- - - Updated - - -

Automatkoppling typ Rekluse ? Har det på enduron och det funkar klockrent:tummenupp
https://www.youtube.com/watch?v=sGAhhEsV_0I
 
Kollat lite på autkoppling från diverse olika företag.

Dock känns det som att det mest finns till enduro/cross samt glidare, men jag kan ha fel :)

Oavsett hade det varit det absolut smidigaste alternativet.
 
Saxat från transportstyrelsen;
Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78)
.

Om inte koppling används på uppkörning så räknas det som autolåda vad jag kan se!

Jag tror, kan vara lite insnöad då jag är automationare:crash, att en elektronisk koppling som är lätt att flytta mellan hojar is da shit. Har en polare som är elektronikkonstruktör som garanterat kan snickra ihop en bra lösning om det är intressant!
 
Jag hoppar kopplingssnacket o går direkt på lättmanövrerad hoj - r1200r, bmw. Den är så stadig att jag gör garagevändnignar på skoj bara för att jag kan. O den går dessutom riktigt bra, även om den verkar ha viss gubbhojsstämpel.IMG_5824.jpg
Handtagsskydden är dock inte standard så de slipper du.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top