Köpråd streethoj

aftersun

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr -11
Tjena,
Är på jakt att skaffa en ny streethoj och har kollat på Z750R, Z1000 och CB1000RA. Jag förmodar att alla 3 erbjuder både komfort och busmöjligheter :)

Dock verkar det vara delade meningar kring markfrigång och möjligheterna att knäskrapa med dessa hojar, utan att behöva hänga ut onormalt mycket.

Hur ligger det till? Är det möjligt att knäskrapa med någon av dessa modeller eller tar fotpinnar/kåpa/stöd eller annat i?

Tack på förhand.
 
Kan folk knäskrapa med en Goldwing så går det nog med en CB1000R också. :)
 
Det heter inte Streethoj....
Streetfighter eller nakenhoj.
Vem fan har kommit på det där uttrycket egentligen. :gnissla


Ifall du vill knäskrapa så sikta istället på en V-twin, dessa brukar ju vara lite smalare.
T.ex. SuperDuke, Ducati Streetfighter eller Aprilia Tuono.

Fast skall du promt ha någon av radfyrorna så skulle jag sikta på en nyare Z1000. Den känns agressivare än CB1000R:en. Roligare helt enkelt.
 
Varför inte en engelsk triple?
Street Tripeln är ju en avklädd Daytona med lite nedtrimmad motor för bättre botten. Går det bra att knäskrapa med en Daytona ska det väl även gå med en ST3. Känns den för liten så kanske storebror Speed Triple duger.

Triumph är f.ö. ute på roadshow nu så de kanske dyker upp i din närhet så du får möjlighet att testa dem.
http://www.triumphmotorcycles.se/triumphs-v%E4rld/14886
 
Last edited:
När jag lånat ut min XR1200 till instruktörer så klarar de av att knäskrapa med den. Så jag röstar på en XR1200 :D
 
Ducati Streetfighter ? Fint chassi, bromsar och en psykotiskt stark motor som går som tåget. Som en 1098 utan kåpor, lite bredare styre och några mm längre sving.

Aprillia Tuono? V4:an är inte lika snygg men "rejsig" och grymt fin också.

Beror helt vad du är ute efter, ingen av hojarna kommer ju ha samma sittställning/karaktär som en BMW 1000.
Du kommer sannolikt att få flytta upp fotpinnarna om du verkligen vill ha markfrigång, eftersom du sitter lite mer avslappnad/rakt så blir fotpinnarna därefter. Testa och känn efter...
 
Ah, jag fick för mig att nakenhojen skulle ha ABS, då jag haft det i tidigare modeller, varpå z1000 och cb1000 kom som förslag. Varken Street Triple, Streetfighter eller Superduke har detta idag vad jag förstått. Kanske dock inte är något måste!?
 
Det beror väl på om du vil ha ABS eller inte? ABS har inget att göra med att det ska vara en nakenhoj.
 
Last edited:
CB1000R har tydligen det problemet att originalljuddämparen är det första som skrapar i marken vid lutning. Om du kan knäskrapa innan det händer beror väl på benlängd. :)
 
Naturligtvis vet jag väl att ABS inte har något med en nakenhoj att göra. Det handlade om vilken modell jag skulle välja, beroende på om jag ville ha en modell med ABS eller ej. Det här har vi klarat ut nu hoppas jag.

Tack för tipset Storfot, ska tänka på det när jag testar CB:n.
 
Provkört Speed Triplen och fan vilken hoj det är.
Och om ABS är viktigt så finns det åtminstone på R modellen.
Bra sugen är man...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top