Köpråd, snabbt svar önskas:)

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Nu är det dags att köpa hoj igen (sålde min idag) och det skall bli sporthoj. Men jag har skulle behöva lite kloka råd av er.
I sommar kommer jag att åka en lång resa i europa, komfort är inget problem för mig men det vore ju inte fel heller:rolleyes:
Det jag jag vill veta hurpass pålittliga dessa hojar är, och hur de är att köra långa sträcker med. Säg gärna vad ni med erfarenhet hade valt.

Jag vill helst ha 900 cc eller strax över.
Min budget ligger kring 30 000 kronor, kan betala lite mer.
Jag vill även kunna köra bana ett fåtal gånger per år (kanske blir mer:D)

Jag har kollat på denna (thunderrace), som verkar vara lite touringsanpassad
http://www.blocket.se/jonkoping/Yamaha_YZF1000R_Thunderace___Nybesiktigad_26854847.htm?ca=13&w=1
Mycket är bytt på den, vilket är ett stort plus inför en längre resa, så där har jag mycket att vinna, men just att den gått så långt oroar mig.
Vad tror ni?

Men är jävligt sugen på en fireblade t.ex denna http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_CBR_900_RR___98_26850654.htm?ca=13&w=1
Har gått mindre och är bättre på bana antar jag.
Men dessa kostar mer i försäkring och är lite sämre att åka långt.

I det stora hela kommer jag mest använda hojen till nöjeskörning och några bandagar per år, men det kommer bli en lång resa på flera veckor i sommar.

Förslag på annat godtas med glädje.
Har tänkt att ringa runt och ev. åka imorgon.

Last edited:
haha, nej då tar jag mig hellre besväret att skruva bort kåpan. De extra 5 min jag vinner är inte värt det:tungan

fast skruva kåpa innebär int bara tid, det är ett stressmoment med 100 olika plastflärpar, sprintar, skruvar o skit som ska rätt och/eller kan gå av.
Men väljer du en honda lär det ju inte vara några större problem som behövs skruvas. ;)

Yamahan är väl känd för att kunna dricka endel olja , har jag för mig .

Vill du ha lite mer touring egenskaper så skulle jag kolla efter en Blackbird eller en Kawasaki ZX9 . CBR 900 om det är mer bus du är ute efter .

har provat en thunderace å de va en ganska trevlig hoj me bra drag å bra skydd mot vind iaf, lite olja bränner dom, men de e normalt. hmm en firestorm skulle nog va jävligt mysig tror ja ska köpa en sån själv:yoparty

Den firebladen från -98 som du länkade till är väll ett vettigt val. Honda har hög kvalité på sina hojar och motorn i fireblade tål mycket. Modellen från -98 är ju dessutom en av dom Fireblades som har minst extrem körställning och kåpan är rejäl och skyddar bra.

Av Bara Dom 2 Hondan utan tvekan:tummenupp
Å jag gillar Thunderace...
Hondan :tummenupp Mycke vettigare om man bara går på Annonserna ...

Jag skulle ha satsat på en honda, fireblade eller firestorm är ett bra val för en inte alltför dyr peng. Jag kör själv en firestorm och den funkar fint att åka långt på samt att busa runt på banorna etc. Det är lite billigare att försäkra en firestorm jämfört med en fireblade, iaf i jämförelse med 00 och uppåt (har inte jämfört med en 98a). Dock så har de bara upp till -01 16 liters tank vilket innebär tätare tankstopp fast kan vara skönt med lite vila också ;)

Tack för alla svar grabbar. Tror jag kommer satsa på en fireblade -98 eller nyare, visst fick de en rejäl uppdatering vid -98 ?

Har før mej att modellen uppdaterades 2000.

http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_VTR_Firestorm_Som_ny_27143030.htm?ca=17&w=3 En sånhär blir min nästa :) med eller utan "extrakåpan". Om du nu ville ha en kåpa under motorn. Jag använder min blade varje dag och kör både kortare och lite längre sträckor. Går bra så länge man tänker på hur man sitter i svanken. Har inte testat någon nyare blade så jag kan inte säga något om dem tyvärr. Men jag gillar min gamling :)

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul