Dags att köpa hoj, men kan man lita på säljaren?

Kan inte säga mycket mer än att det är trist att det ska mörkas så mycket, man ser ju en uppsjö av annonser där det står aldrig bus-, ban-, bakhjulskörd etc men vf en hoj är till för att användas men bara för det så behöver man inte misshandla grejerna. T ex så står det i var och varannan annons där man säljer en sporthoj att den aldrig är bankörd, det är väl just det den är byggd för..Själv kör jag min hoj precis som den ska vara körd, bana, bakhjul, buskörning etc och kommer absolut inte mörka det om jag någonsin säljer den, men den är servad och omhändertagen ordentligt vilket är det viktigaste.

Jag skulle som TS bli lika tveksam i detta fall med tanke på bilderna och faktan kring hojen. Jag är alltid misstänksam på de objekt jag spanar in då jag inte vill komma hem med en hoj och sen upptäcka att det var rent skräp jag köpte. Kanske detta var anledningen till att jag valde att köpa en hoj från firma ihopp om att den har blivit riktigt igenomgången.

Som flera har sagt så stå över i att köpa något om du är osäker, ingen som tvingar dig. Bara att fortsätta att leta så dyker det tillslut upp något objekt som motsvarar ens förväntningar.

Sen köper vi alla hojar för olika ändamål, om jag skulle köpa en repad/skrapad/misshandlad hoj så ska det vara ett pris därefter.

Visst kan man vara tveksam till att TS startade en tråd om denna annons men så här i efterhand så var det väl det enda riktiga så att sanningen kom fram då det verkar vara mer än en person som hade koll på hur det låg till..
 
...
Trodde man kollade om hjulen kan snurra innan man sågar sönder halva ramen med bakhjulet eller svingen om detta nu är samma maskin ...
Det har de säkert kollat, men de har nog missat nån lektion i fysik. Centripetalacceleration, eller: gissa vad som händer med ett däck när det snurrar jettejettefort
 
Vad gör det att hojen rullat runt på banan ibland?
Varför skulle det vara bättre att någon kört den enbart på gatan?
Asfalt som asfalt...
Hojen går inte sönder mer för att den rullat på banan, och framförallt inte i den farten den har gått på banan med...

Här har du fel.

Jag (som erfaren banräv) vet att bankörning sliter mer på materialet än gatåkning. Varför? Jo, man utnyttjar den till max (som sliter mer) mest hela tiden, medans på gatan gör man det ganska sällan.

Med det sagt säger jag inte att en bankörd hoj är ett dåligt köp, men det sliter absolut mer på allt.

/ Jens
 
Här har du fel.

Jag (som erfaren banräv) vet att bankörning sliter mer på materialet än gatåkning. Varför? Jo, man utnyttjar den till max (som sliter mer) mest hela tiden, medans på gatan gör man det ganska sällan.

Med det sagt säger jag inte att en bankörd hoj är ett dåligt köp, men det sliter absolut mer på allt.

/ Jens

Å andra sidan är en banhoj oftast betydligt bättre omhändertagen, så det kan nog gå på ett ut, det där. Du har en poäng, självfallet, men åtminstone jag bryr mig inte för fem öre om hojen har varit bankörd eller inte om den är välskött i övrigt och säljaren verkar vettig.
 
Jag vet iaf att när jag kör en hoj på bana så slits den garanterat betydligt mer än på gata. Inte fan servar jag mer för det:va
 
Här har du fel.

Jag (som erfaren banräv) vet att bankörning sliter mer på materialet än gatåkning. Varför? Jo, man utnyttjar den till max (som sliter mer) mest hela tiden, medans på gatan gör man det ganska sällan.

Med det sagt säger jag inte att en bankörd hoj är ett dåligt köp, men det sliter absolut mer på allt.

/ Jens

Nu är det fakta inte alla som nyttjar en hoj till max på bana.
Tror faktiskt det finns en del i långsam och medel-grupper som sliter mer på sina hojar på gata där de försöker slanga och annat. Än då de är på bana och försöker lära sig hantera hojen på ett säkert sätt. Många är långsammare på bana än gata i de grupperna. Sen utvecklar de sig och ökar tempot. Vissa blir bitna och kör på med mer bana och fastnar i träsket. Andra förstår hur illa det kan gå på gata om man inte håller tungan i rätt mun.

Sen är det de som ÄR snabbare och kan hantera hojen i högre farter och hårdare inbromsningar. Dessa vill inte gå omkull så de byter olja och håller koll på bromsbelägg, bromsvätska, stötdämpare och däck mer än majoriteten av alla på gatan.
Hur många på bana kör ner till corden på däcket?
När man kör bana har man nog större intresse av att sakerna fungerar och känner när något är på G.
Visst finns det undantag även här med förare som brister i servicen och kör till det brakar...

Som andra har sagt så köper jag hellre en hoj från bana än en gathoj som varit övningsfordon för HellRiders...
Men alla vi har olika preferenser på hur en hoj ska vara när vi köper den.
 
Vad har skicket på en hoj med hurivida den förra ägaren kört med däcken på tok för länge?

Ser hojen välskött ut är den ofta det, sen är det inte svårare än att prova det man vill köpa för att skaffa sig en uppfattning.

Jag kör knappast lugnt med min hoj, men jag kör definitivt saktare på gata än bana.

Jag tror nog inte att någon vill köpa ett skitfordon oavsett om det är gata eller inte, och när det gäller hoj tror jag att gatåkare är försiktigare och det finns inte ofta utrymme att köra som på bana när det gäller varvtal, växlingar och inbromsningar.
 
Detta ständiga snack om bana vs gata. Måste ju ändå bero på han som brukat hojen som sätter nivån på skicket. R hojjar är gjorda för bana, och de som endast är ett år eller två vore väl konstigt om de skulle vara maskinellt utslitna. Hojjar ska användas!
 
Detta ständiga snack om bana vs gata. Måste ju ändå bero på han som brukat hojen som sätter nivån på skicket. R hojjar är gjorda för bana, och de som endast är ett år eller två vore väl konstigt om de skulle vara maskinellt utslitna. Hojjar ska användas!

Jupp.

Och moderna, sportiga hojar tål en hel del stryk också för den delen. D flesta "bankörda" hojar som köpare tvekar för är ju de som gått några bandagar med amatör-piloter, vilket de flest av oss ändå är som inte är licensförare och tävlar aktivt.

Visst att en bandags-bankörd hoj har gått i snitt hårdare än en icke bankörd. MEN, jag köper mycket hellre en hoj som gått bana och blivit hårt, men "rätt" körd. Än en hoj som på gata blivit fulväxlad, bakhjulskörd, stoppie:ad och ryckigt buskörd osv.

Dessutom tippar jag att oddsen för att hojen är välskött och mer än väl servad är större på en bankörd hoj (som flera varit inne på). Då man som ovan sagt blir mer mån om att allt ska vara på topp, jämt. Och det gör ju kontrollerna tätare och mer seriösa vilket ökar oddsen för att saker tas om hand direkt om det nu skulle vara nåt.
 
Då lägger jag in ett par exempel till (jag menar inte folk som kör lugn grupp och knappt kommer upp i styrfart i kurvorna, jag menar folk som kör bana

Växellådsras vid 800 mil, motorras vid samma miltal, är det saker som sker ofta med hojar på gatan som servas var 1000e mil? Nä. Däremot sker det titt som tätt med banhojar (oftast tävlingshojar såklart) som servas och omhändetas var 100e mil.

Om gat/banåkaren sliter mittemellan men servar som gatåkaren brukar göra (vilket jag tror är vanligt) så sliter det ganska hårt dom milen som rullar i bantempo.

Sen är självklart maskinen byggd för banåkning. Samtidigt har tillverkarna reservdelar på lager för att sakerna också går sönder. En bankörd 01a med 5000 mil på mätaren är kronslut. En gathoj har börjat sitt liv precis, trots att banhojen är servad 5-10ggr oftare.
 
En bankörd 01a med 5000 mil på mätaren är kronslut. En gathoj har börjat sitt liv precis, trots att banhojen är servad 5-10ggr oftare.

Du har helt rätt, och du minns säkert alla årens diskussioner där massor av folk hävdar motsatsen, vilka är de egentligen:va
 
Idag blev det ett köp, en fin svart r6 -06.

1200 mil, nya däck, Yoshimura-slipon, Powercommander3.
 
Last edited:
Idag blev det ett köp, en fin svart r6 -06.

1200 mil, nya däck, Yoshimura-slipon, Powercommander3.

Någon som har svarta sitsar till salu? eller vill byta mot ett par röda? Går även bra med endast förarsitsen..

[.IMG]http://i56.tinypic.com/wh1v9e.jpg[/IMG]

Ebay :)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMA...7007974QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMA...1563525QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMA...7009026QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories
 
Diskussionen huruvida bankörning är negativt eller inte är idiotisk. Självklart sliter bankörning mer än gatkörning. Att dessa maskiner är byggda för bankörning må vara sant, men de är fortfarande bara just maskiner, och de slits mer (sannolikt mycket mer) under bankörning. Köpte själv en bankörd R1 -07 som fick motorras. Hojen hade gått strax över 200 mil. Yamaha har haft problem med motorras på både R1 -07 och R6 06-07. Detta gäller i första hand hojar som har gått mycket bana. Problemet är i princip obefintligt på gathojar, så ja, bana sliter mer. Jag köper helst (i fortsättningen) en hoj som inte har gått på bana alls, även om detta är näst intill omöjligt att veta såvida man inte köper av en kompis.
 
E det samma hoj som du nämner i denn tråd ? :rolleyes:


//Robin

Det är det jag misstänker. Samma typ av framdäck (nya, precis som den hoj jag var intresserad av), likadan ensits-kuts, likadan slipon. Samma område (avesta, västerås). 1 ägare, samma årsmodell samt färg.

Fick ingen vidare bra info av Yamaha Store över mail, han skrev att det var någon repa på svingen samt någon mer repa någon annanstans. Han ville hellre sälja en "ny" r6 -09 för 111k kr till mig *yeah right, kostar 89 900kr hos min lokala yamaha center*.
 
Det är det jag misstänker. Samma typ av framdäck (nya, precis som den hoj jag var intresserad av), likadan ensits-kuts, likadan slipon. Samma område (avesta, västerås). 1 ägare, samma årsmodell samt färg.

Fick ingen vidare bra info av Yamaha Store över mail, han skrev att det var någon repa på svingen samt någon mer repa någon annanstans. Han ville hellre sälja en "ny" r6 -09 för 111k kr till mig *yeah right, kostar 89 900kr hos min lokala yamaha center*.

jaja men reg nr ska ju gå o få fram på denna, Den står ju på firma om det e samma mc så vill nog ingen ha denna :gnissla

Grattis till din R6 iaf :)


//Robin
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top