Köpråd R1

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Hoj
GSXR1000 K7
Jag ska hänga på en polare som ska kolla på en R1 -98 om en timme...

Är det nån som kan hjälpa mig med att säga om det e nåt speciellt man ska kolla efter vid köp av en sån... :va

Ge mig råd... :Bugar

Jo sök på forumet för sjutton.
Tror det är hundra trådar om just det där.
kortfattat är det att 2an inte hoppar ur och att ramnummret har stjärnor instansade, vilket visar att garantireperationerna som fanns på 98an är utförda.

Sen är det ju det gamla vanliga som med alla hojar.

Silwer skrev:
Jo sök på forumet för sjutton.
Tror det är hundra trådar om just det där.
kortfattat är det att 2an inte hoppar ur och att ramnummret har stjärnor instansade, vilket visar att garantireperationerna som fanns på 98an är utförda.

Sen är det ju det gamla vanliga som med alla hojar.

ok... thnx..

hur kollar jag lättast om inte 2:an hoppar ur??

kör på 2an. öka upp varven till 8-9k o sen rappa till på gasen o se om växeln släpper. Gör den inte det är det nog rätt lugnt och tvåan fungerar bra.

DaLorD skrev:
¨

ok... luktar weelie.. :D
Nej R1or går inte på slangen om du från låga varv ger järnet på 2an, sitter du normalt är det inga problem alls.
Släpp sen av fullt på gasen med, växeln ska stanna på plats, om inte så köp inte eller pruta 10 tusen på stubben.

Mina tips.

1. Skriv upp datumet och ramnumret från reg-skylten + mätarställning.
2. Skriv upp ramnummer
4. Kontrollera ägarens lägg. Inte den som säljer.
5. Gör ett utdrag om fordonet från VV.

Kontrollera om hojen är importerad. Detta märker du om datumet på skylten diffar med när hojen är uttagen. (ok det kan diffa, men det är en indikation) Kontrollera mätarställningen med senast besiktning. Om hojen är importerad, är den garanterat skruvad! Om inte kan den vara stulen och ny ram från tex krachad Tysk hoj.

OBS Använd sunt förnuft!!! Typ. Ingen köper nytt framdäck om hojen bara har gått 180 MIL eller "Om man inte klotar hojen en gång per år, har man inte kört tillräckligt. Så lite skador får man räkna med. Man vill ju ha ner knät i varje kurva om man har en sporthoj." :kocko

Det finns flera hojar tillsalu. Detta är inte den ända. Är det något skumt eller känns konstigt, titta på en annan.

daemon skrev:
Mina tips.
Kontrollera om hojen är importerad. Detta märker du om datumet på skylten diffar med när hojen är uttagen. (ok det kan diffa, men det är en indikation)

Oohhppss, kanske inte skulle ha beställt en ny skylt från VV, då blir det ju nya datum, nä men det står på VV hemsida om den är importerad eller inte

Det står i ägarbytespappert om den är import. Och det är bara att kolla i pappert om ram/motor nummer stämmer. Lite mycket fördomar.
Ps Det går inte att regga en tyskstulen hoj i Sverige. BP är sten hårda om en siffra inte stämmer med pappert (pappert/ram)

Mvh Conny

Last edited:
DaLorD skrev:
Jag ska hänga på en polare som ska kolla på en R1 -98 om en timme...

Är det nån som kan hjälpa mig med att säga om det e nåt speciellt man ska kolla efter vid köp av en sån... :va

Ge mig råd... :Bugar

Köp min i stället!

Kul med så seriösa svar......

Vist kan du beställa ny skylt. MEN hur konstigt är det om du ser en tex -02 som har reg-datum 040705? Varför beställa ny skylt varje år?.... Om sunt förnuft får råda.....

Ja, vist kan svenska hojar vara skruvade, MEN sanolikheten är väll ändå mindre om den är tex besiktigad i sverige. Då finns mätarställningen uppskriven hos VV register. Om du sedan skruvar ner, ser det ganska konstigt ut. Där emot om den är importerad vet du ingenting. Om det är rätt eller fel, tycker jag att det är köparen som får avgöra. Natuligt vis behöver inte all importerade hojar vara skruvade, men möjligheterna är små att kontrollera detta. En lösning kan vara att skriva på köpekontraktet mätarställningen och infoga en klausul som häver köpet + skadestånd om det inte stämmer (vilket måste bevisas).

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph